Luk
digital post til virksomheder

Er din digitale postkasse klar?

26.09.2013
oprettet af Kim Brandt Thomsen, sidst rettet af Karen Anny Radmer,


Alle virksomheder, foreninger og organisationer med et CVR-nummer skal senest den 1. november 2013 have en digital postkasse på Virk.dk. Postkassen er lovpligtig og gratis. Og har du brug for hjælp, er der masser at hente på virk.dk, på hotline 70 80 86 86 eller hos Randers Bibliotek.

Med den digitale postkasse får virksomheden adgang til sikker kommunikation med det offentlige. Al virksomhedens digitale post kommer i den samme postkasse, hvor den opbevares nemt og overskueligt i digitale mapper - eventuelt sammen med post fra virksomhedens e-Boks.

Med den digitale postkasse kan virksomheden skrive til det offentlige og modtage digitalt svar. En indbygget adressebog gør, at det er nemt at finde den rette modtager, og det er desuden muligt at få sms-påmindelser, eksempelvis om frister for indberetning.

Da det tager et par uger at få den NemId medarbejdersignatur, som skal bruges til at oprette postkassen, og derfor opfordres virksomhederne til at bestille signaturen allerede nu, så postkassen kan være klar inden 1. november 2013. Oprettelse og vejledninger til oprettelse kan findes på www.virk.dk.

Automatisk oprettelse fra 1. november
Virksomheder, der ikke selv har oprettet en digital postkasse, får automatisk oprettet en den 1. november 2013. Herefter vil virksomheden modtage digitale meddelelser fra det offentlige. De virksomheder, der får en automatisk oprettet digital postkasse, vil få et adviseringsbrev første gang, de modtager digital post.

Starter du virksomhed efter 1. november 2013, får du automatisk oprettet en digital postkasse, men skal gennemgå samme oprettelsesforløb.

Den digitale postkasse har juridisk set samme status som en fysisk postkasse. Det vil sige, at virksomheder er forpligtet til at ”tømme” postkassen regelmæssigt.

Hvem er omfattet?
Alle virksomheder og organisationer med et CVR-nummer skal have en digital postkasse. Det vil sige anpartsselskaber, interessentskaber, aktieselskaber, fonde, foreninger, udenlandske virksomheder med et dansk CVR-nummer, enkeltmandsvirksomheder og frivillige foreninger.

Den digitale postkasse er tilknyttet virksomhedens CVR-nummer og følger derfor virksomheden - uanset om virksomheden flytter adresse eller skifter e-mail.

En virksomhed kan kun blive fritaget for en digital postkasse, hvis den ikke har mulighed for at få en bredbåndsforbindelse på 512 k/bit. I praksis betyder det, at kun meget få virksomheder kan blive fritaget.

Anmodning om fritagelse sker ved personlig henvendelse i Borgerservice i den kommune, hvor virksomheden ligger. I Randers Kommune skal du henvende dig i Borgerservice, Odinsgade 14, til Rikke Drejer eller Merete Timm.

Digital post og e-Boks
e-Boks er leverandør af og har udviklet den digitale postkasse, som det offentlige anvender til at håndtere sikker digital kommunikation mellem det offentlige og virksomheder og foreninger.

Det betyder, at der er mulighed for at synkronisere den digitale postkasse med e-Boks, så virksomheden kan se digital post fra både det offentlige og private i den digitale postkasse. Det er dog kun fra den digitale postkasse på Virk.dk, at man kan styre opsætning af medarbejdere, som skal have adgang til postkassen og opsætte, hvorvidt virksomheden vil modtage post på CVR-nummer eller P-nummer niveau.

 

Billede 

Få hjælp til den digitale postkasse

På www.virk.dk/postkasse kan virksomheder og foreninger mv. blive guidet igennem oprettelsen af den digitale postkasse. Her findes også en selvhjælpsguide med e-læringsfilm og vejledning.

Du kan også læse vejledningen her.

Har du brug for hjælp derudover, er der også en hotline med medarbejdere fra Nets DanID, e-Boks og Erhvervsstyrelsen på telefon 70 80 86 86. Hotlinen har åbent mandag-fredag kl. 9-18.

På Randers Bibliotek kan virksomheder og foreninger desuden få vejledning til følgende:
Oprettelse af Digital post for virksomheder
Momsindberetning via www.skat.dk
Oprettelse af digital medarbejdersignatur via www.nemid.nu
Oprettelse af e-faktura på www.virk.dk  
Anmodning om nemrefusion (sygedagpenge) og herunder oprette sig både som medarbejder og arbejdsgiver på www.nemrefusion.dk    
Oprettelse af digital fuldmagt både på www.virk.dk  og www.skat.dk  
Anvende www.virk.dk, for eksempel søgning af indberetninger og information samt tildele rettigheder
Virksomhedsregistreringer (start, ændre og lukke), herunder p-numre og branchekoder
Oprette og ændre en frivillig forening

Interesserede kan booke tid hos Karin Worm eller Susanne Madsen på Randers Bibliotek. Det kan ske på www.randersbib.dk/tilbydes/erhvervservice. Evt. kan der oprettes kurser, hvis der er flere interesserede -for eksempel i digital post.


Læs flere nyheder

Søg i nyheder.

Randers Kommune · Laksetorvet · 8900 Randers C · Tlf.: 89 15 15 15 · randers.kommune@randers.dk · Cvr-nr.: 29189668