Mails sendt til Randers Kommune er ved en fejl blevet slettet

Tirsdag den 8. marts i tidsrummet 13.54-19.45 er alle mails sendt til Randers Kommune ved en fejl automatisk blevet slettet. Alle, der har sendt mails til en @randers.dk-adresse i det pågældende tidsrum opfordres til at gensende den. Randers Kommune beklager fejlen, der nu er rettet.

Sidst opdateret tirsdag 9/3-2022 kl. 14.14

"Randers Kommune er som følge af situationen i Ukraine ekstra opmærksom på cybertrusler - herunder mulige angreb, der kan komme via mails. I den forbindelse foretager vi løbende ændringer i vores spamfilter. I forbindelse med opdatering af filteret i går skete der desværre en fejl. Det har desværre betydet, at alle eksterne mails sendt til Randers Kommune er blevet slettet i en periode tirsdag eftermiddag og aften, indtil fejlen blev opdaget og rettet," siger økonomidirektør Lars Sønderby.

Fejlen opstod tirsdag kl. 13.54, hvor kommunes IT-afdeling ville ændre spamfilteret med henblik på at blokere en række konkrete mailadresser. Filteret sorterer en række potentielt farlige mails fra og er med til at mindske risikoen for, at Randers Kommune bliver udsat for cyberangreb. Men ved en menneskelig fejl blev filteret sat op på en måde, så det automatisk slettede alle mails sendt til en @randers.dk-adresse.

Fejlen blev identificeret og løst kl. 19.45, men alle mails sendt til Randers Kommune i tidsrummet tirsdag fra kl. 13.54-19.45 er gået tabt og kan ikke genskabes.

Opfordring til alle om at gensende mails

Kommunens IT-afdeling har gennemgået logningen af indgående mails, så afsenderne af de slettede mails kan kontaktes.

"Uanset dette opfordrer vi alle borgere, virksomheder og samarbejdspartnere, der har sendt mails til os i det pågældende tidsrum om at gensende mailen. Vi er rigtig kede af fejlen, som naturligvis ikke må ske. Vores IT-afdeling vil nu gennemgå de interne arbejdsgange i forhold til at opsætte spamfilteret, så vi forhåbentligt kan undgå lignende fejl i fremtiden," siger Lars Sønderby.

Internt har Randers Kommune informeret om fejlen, så alle der har forventet en mail fra en ekstern afsender kan tage kontakt til den pågældende. Interne mails sendt mellem medarbejdere har ikke været berørt af fejlen.