Hjælp til at anrette måltider

Kvalitetsstandard for hjælp til at anrette måltider i Randers Kommune 2024.

Hjælp til at anrette måltider

Formålet med hjælpen er at sikre at du får spist tilstrækkeligt og får løst de opgaver, som følger med et måltid. Du kan få hjælp til at håndtere de ernæringsproblematikker, som kommunens ernæringsspecialist har udredt. Det kan f.eks. være ekstraordinære opgaver, som du ikke selv kan varetage, som relaterer sig til synkeproblematikker (dysfagi).

Formålet er samtidigt at sikre, at du får opvarmet den mad, som du modtager fra madservice, og at der bliver ryddet op efter måltidet. Formålet er at du sikres den hjælp til alle hovedmåltider og mellemmåltider, som vurderes nødvendig af sundhedsmæssige årsager.

Når du søger

Du kan søge om hjælpen enten ved direkte kontakt til visitationsenheden eller via hjemme- og sygeplejen (hvis de er i hjemmet i forvejen).

Visitationsenheden vurderer, om hjælpen skal iværksættes straks eller afvente et visitationsbesøg.

I samtalen og ved visitationsbesøget drøftes, hvad der er årsagen til at du ikke længere selv kan varetage anretningen af måltider. Det er for at undersøge, om du igen selv kan varetage opgaven f.eks. ved at anvende hjælpemidler, træning eller anden indretning til hjælp til at udføre opgaven. Det kan være bestik med stort eller vinklet greb, hjælpemidler til at åbne syltetøjsglas osv.

Det kan i den forbindelse også være nødvendigt at tilbyde rehabilitering efter serviceloven § 83a.

Det kan være et træningsforløb i din egen bolig, der tager udgangspunkt i de opgaver som du ikke længere selv kan varetage. Dette kan også foregå som et afklaringsforløb. Både rehabiliterings- og afklaringsforløb understøtter, at du genvinder mest muligt selvstændighed i hverdagen.

Det forventes at du, uanset, bidrager aktivt til oplysningen af din situation.

Hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie og at den enkelte har ansvar for at udvikle sig og udnytte egne potentialer.

Du vil efter sagsbehandlingen modtage en afgørelse fra visitationsenheden.

Hvem kan få hjælp?

Du kan få hjælp fra kommunen til anretning af måltider hvis det, efter behandlingen af din ansøgning, fortsat vurderes, at du ikke kan klare opgaven selv.

Du vil kunne modtage hjælp mens afklaring og træning foregår.

Hvad kan du, som udgangspunkt, få hjælp til fra hjemmeplejen:

  • Anrette alle hovedmåltider og mellemmåltider
  • Opvarmning af mad i mikrobølgeovn
  • Almindelig opvask og oprydning efter måltider
  • Særlig tilberedning og anretning af mad, grundet dysfagi eller andre ernæringsmæssige problematikker vurderet af kommunens ernæringsspecialist.

Hvad kan du, som udgangspunkt, ikke få hjælp til fra hjemmeplejen:

  • Anretning og oprydning af mad til pårørende og gæster
  • Madlavning, tilberede varme måltider fra bunden

Udførslen af hjælpen:

Hjælpen kan bestå af praktisk hånd, vejledning i anvendelse af hjælpemidler eller anden måde at udføre opgaverne på (mere skånsomt), fysisk og verbal guidning i selve opgaven. Hjælpen kan udføres igennem et telefon- eller skærmopkald eller ved fysisk tilstedeværelse i hjemmet.

Leverandørerne skal altid sikre, at du kan være tryg ved, at du modtager hjælpen af rette personale med relevante kompetencer. Opgaven udføres desuden i overensstemmelse med eventuelle anbefalinger fra den kommunale ernæringsspecialist, uanset hvilken godkendt leverandør du benytter.

Visitationsenheden oplyser om godkendte leverandører.

Tilrettelæggelse af opgaven:

Udførslen skal tilrettelægges med udgangspunkt i omsorgs- og værdighedspolitikken og i forenelighed med lovgivning og leverandørernes vilkår.

Lovgrundlag:

Serviceloven § 83 og serviceloven § 83 A.

Klagevejledning:

I forbindelse med afgørelse vil der være en klagevejledning. Der er ikke form krav til hvordan du skal klage, dvs. at du kan klage mundtligt eller skriftligt. Klager vedr. afgørelsen behandles i visitationsenheden, mens klager i forhold til leverandør som udgangspunkt behandles af leverandøren. Hvis dialogen med leverandøren ikke medfører bedring, vil visitationsenheden være behjælpelig med videre dialog.

Læs også: ” Værd at vide når du søger og får bevilliget hjemmehjælp”.