Spørgsmål og svar om madaffald

Se svarene på de oftest stillede spørgsmål om indsamlingen af madaffald i Randers Kommune.

Nej. Randers kommune har vedtaget at der ved alle husstande i kommunen skal være opstillet beholdere til udsortering af madaffald. Vi kan ikke tvinge nogen til at sortere, men vi opfordrer selvfølgelig til at alle anvender de muligheder der er, og som alle borgere i kommunen bidrager økonomisk til. Beholderen til madaffald behøver ikke stå fremme hele tiden, du kan nøjes med at have den stående fremme når den skal tømmes.

Beholderne skal kunne tømmes maskinelt på skraldebilen, og de må ikke vælte bare man kigger på dem. Derfor kan de desværre ikke være mindre. Vi ved godt, at de færreste husstande kan fylde dem op.

Gå eventuelt efter dobbeltbeholderen til restaffald og madaffald. Det er en beholder på 240 L med skillerum. Det giver et rum på 120 L til restaffald og et rum på 120 L til madaffald. Denne beholder kan fås med tømning enten hver uge eller hver anden uge, mens de øvrige beholdere til madaffald kun fås med tømning hver anden uge.

Kommer du til at mangle poser, er det ok at bruge en hvilken som helst anden plastikpose. Du får poser af genbrugsplast til dit madaffald. Poserne bliver leveret sammen med en lille grøn køkkenspand, når vi leverer din beholder til det madaffaldet. Der er beregnet en ny pose til hver anden dag. Nye poser til dit madaffald bliver udleveret hvert forår. Forbrug ud over dette skal du selv klare.

Husk at slå knude på posen, inden du smider den i beholderen udenfor, så din beholder ikke bliver unødvendigt ulækker.

Plastposer er ikke madaffald, men plastposerne kan sorteres fra i forbehandlingsanlægget, som affaldet alligevel skal igennem inden det bliver bioforgasset. Hvis du ikke lægger dit madaffald i lukkede poser inden du smider det i containeren udenfor, bliver containeren hurtigt træls at lugte til.

Skulle du løbe tør for poser, kan du altid en hvilken som helst anden plastikpose. Alle poser sorteres fra i forbehandlingsanlægget.

Bor du i hus og løber du tør for poser, så kan du indtil maj 2024 hente nye poser på genbrugspladsen.

Hvis du bor i hus og er ved at løbe tør for poser skal fra maj 2024 binde din sidste pose på affaldsbeholderen. Så lægger din skraldemand nye ruller med affaldsposer til dig.

Bor du i lejlighed, så skal ejendommens ejer, vicevært eller ejendomsadministrator sørge for, at I får nye poser.

Hvis du løber tør for de udleverede poser, så må du gerne bruge almindelige affaldsposer. De bliver sorteret fra i anlægget.

Hvad betyder det for dig?

Ordningen er obligatorisk for alle husstande i kommunen. Randers Kommune leverer en beholder til det madaffaldet, så du kan sorterer affaldet korrekt. Sammen med beholderen modtager hver husstand en lille grøn spand med poser til sorteringen i køkkenet. Det koster naturligvis ikke noget at bestille den nye beholder eller at få den leveret.

Sund fornuft

Det madaffaldet bruger vi til at producere biogas, hvorefter resterne bliver spredt på landbrugsjorde. Det er sund fornuft, og samtidig sparer vi miljøet for unødvendig forbrænding af affald.