Bugner dit klædeskab med tøj, du aldrig bruger?

Så er du ikke alene – hele 40 % at det tøj vi har hængende i garderoben ser aldrig dagens lys.

Det er ikke alle rekorder, der er gode at slå. Kvinderne og de unge har mest tøj og er dermed de største klimasyndere på tekstilområdet.

Forbrugerrådet Tænk har fået lavet en undersøgelse der viser, at fire ud af 10 stykker tøj aldrig bliver brugt. Og de største syndere er kvinderne og de unge, der har tonsvis af tøj, de aldrig bruger. Samtidigt er det den gruppe, der siger, at de er mest bekymrede over klimaet…

Ifølge Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip, er der en stor kløft mellem forbrugernes bevidsthed om klima og deres forhold til tøj. ’Det er, som om forbrugerne har opdaget, at madspild er alvorligt, men ikke rigtig har fanget, hvor meget tøjspild betyder for både miljø og klima. Vi ser folk bruge helt ned til under 25 procent af det tøj, de ejer’, siger Anja Philip til Politiken.

Bliv selv en del af løsningen

Måske er der et lille bitte hul i din yndlings T-shirt, du ikke har fået fikset? Den trænger måske bare til en flot broderet blomst eller en patchwork lap. Måske kan du bare godt lide tanken om at gå med den dyre skjorte, men gør det aldrig, fordi du ikke bryder dig om knapperne mere? Bukserne har måske ikke længere ’det rigtige snit’, men kunne måske blive til et par fede shorts eller et miniskørt?

Jamen, så er der hjælp at hente!

Lørdag den 20. august 2022 kl. 10 til 14 afholdes en workshop i Røde Kors Butikken på Kirketorvet 2 i Randers midtby. Elever fra Designhøjskolen kan give dig gode idéer til, hvordan du selv kan gå i gang. De har hele ugen redesignet, upcycled og omsyet skjorter, der er afleveret til Røde Kors Butikken på Kirketorvet.

I samme tidsrum finder du Affald & Genbrug, Randers Kommune, i teltet på ’Den Grønne Plads’ på Kirketorvet, hvor du kan få hjælp til selv at reparere tøj, der er gået i stykker – så tag din måske lidt trætte yndlingsskjorte eller cowboybukser med, og se om de kan få nyt liv.

Det er vi nødt til at gøre bedre.

Ifølge en EU-rapport udgør produktionen af tekstiler og sko cirka 10 procent af europæernes samlede klimaaftryk. Det betyder, at en danskers tøj belaster klimaet med cirka 1,1 ton CO2 om året.

Kilde: Klimamonitor.dk