Den randrusianske plastikpalle vinder pris i Tyskland

Plastemballage indsamlet i Randers Kommune bliver vasket i Langå og støbt til paller i Randers. Det er så innovativt, at samarbejdet har vundet en pris på den tyske byggemesse NordBau.

Når plastikemballagen fra husholdningerne i Randers kommune bliver sorteret, kommer alt det ”besværlige” plastik til Langå. Det er plastik med etiketter og blandede plastiktyper, som ellers kan være svære at genbruge. I Langå kan Dansk Affaldsminimering neddele, vaske og sortere plasten yderligere, så MV Plast i Randers kan støbe paller af plastikken.

Plastikpallen af den lokale genbrugsplast gik i produktion i 2018, men nu har den været på en fornem tur syd for grænsen, fordi den var nomineret til en Circularity City Product Award. Prisuddelingen er en del af et dansk fremstød på det tyske marked, der skal vise, hvordan Danmark og Norden formår at tænke cirkulære ressourcekredsløb. Og her pallen fra Randers altså ikke alene med i slutspurten, men den har vundet.

Ros til virksomhederne

”Vi synes selv, at plastikpallen er en succeshistorie, så det er da dejligt, at andre også har fået øjnene op for, at samarbejdet mellem kommune og erhvervsliv kan løse vores affaldsudfordringer”, fortæller Jørgen Niemann Jensen, affaldschef ved Randers Kommune.

Selvom det er spændende, har vi ikke kunnet lægge en finger på vægtskålen i den endelige afgørelse i Neumünster. ”Vi er jo kun en del, af det kredsløb, der har skabt pallen. Hæderen skal selvfølgelig tilfalde de virksomheder, som laver det færdige produkt og skaber omsætning og arbejdspladser her i kommunen”, slutter Jørgen Niemann Jensen.