Har du købt alle julegaverne til i år?

Nej??? Jamen så har vi et par idéer til, hvordan du gør julen lidt mere grøn og bæredygtig.

Du kan også lave din indpakning mere grøn. Brug et gammelt viskestykke til at pakke ind. Og lav selv personlige gavemærker af ting du allerede har liggende.

Mange af os har rigtigt mange ting – også flere end vi ved, hvad vi skal gøre af med. Og når nogen beder os om ønsker, så kan det være svært at finde på. Samtidigt snakker vi om, at vores massive overforbrug af jordens ressourcer overstiger Jordens evne til at genskabe, alt det vi bruger.

Genanvendelse løser desværre ikke alle problemer, for det er langt fra nok. Og udfordringen bliver kun større i takt med, at vi ikke gør noget ved det.

Skal vi leve bæredygtigt, skal vi gøre tingene helt anderledes. Vi har brug for en grundlæggende systemforandring af vores forbrug. Lad os starte med julen- det kunne være en god julegave til os alle.

Find guldet

I Randers Kommune er vi helt vilde med genbrug. Det ser man også i antallet af butikker spredt rundt omkring i kommunen. Her kan du se, hvor du kan finde dit næste genbrugsfund.

På dette link finder du en masse af kommunens genbrugsbutikker.

Du kan også gøre et kup i Finderiet eller tag på besøg i Langå IgenBrug på Langå Genbrugsplads. Der har de masser af genbrugsguf til alle - og overskuddet fra salg går til humanitære, social og kulturelle organisationer til gavn for alle borgere i Langå området. Det er da win-win!

Jamen jeg kan altså ikke lide at give noget, der er brugt

Hvis du ikke har det godt med at købe brugt, så kan du stadig vælge gaver med omhu. Tænk på, hvor langt gaven har rejst. Og hvor klima-venlig er den at producere?

Drikkedunk

Giv en bæredygtig drikkedunk i gave til en, der altid render rundt med en brugt sodavandsflaske som drikkedunk. Det er bare lidt federe!

Dynamocykellygter

Dynamocykellygter er både smarte, fordi de ikke bruger batterier, men også fordi de er meget sværere at stjæle. Det er måske en ret praktisk gave, men helt sikkert en der vil blive brugt, hvis du giver den til en, der cykler dagligt.

Vatrondeller

Vatrondeller er uundværlige for mange. Du kan selv hækle nogle fine bomuldsrondeller i lige den farve, den heldige modtager af gaven kan lide. Ellers kan du også købe dem lavet af bambusfibre mange steder – begge kan bare ryge med i vaskemaskinen igen og igen.

Regnskovscertifikat

Med et regnskovscertifikat giver du en gave, der er med til at bevare den dyrebare regnskov. Der findes forskellige skov-certifikater

Giv Randers et træ

Du kan også vælge at give træer fra, der bliver plantet rundt omkring i Randers Kommune. Så kan du gå en tur i området og se træerne vokse sammen med den, du har givet gaven. Du kan købe træerne her.

Vegetar kogebog

Flere og flere har kødfrie dage – ikke mindst fordi priserne på kød er steget voldsomt. Men det er også godt for klimaet, hvis vi vælger kødet fra – i hvert fald nogen gange. Tit bliver man bremset af, at man ikke rigtigt har nogle idéer til nye retter. Så kan en vegetar kogebog være en god inspiration.

Køb oplevelser

Du kan glæde nogen med et turkort til en forlystelsespark eller zoologisk have. Det kan også være en lækker middag, et kroophold, eller en tur i Tivoli. Der er rigtigt mange muligheder at vælge imellem.