Randers er et genbrugs- og affaldsmekka

Vidste du, at vi i Randers har hele 16 virksomheder, der arbejder med plastik? Og at vi i Randers Kommune kan prale af mere end 20 genbrugsbutikker fordelt rundt omkring i kommunen? Hvis vi skal blive kendte for noget, så kan det jo lige så godt være, at vi er rigtig gode til skabe værdi af affald.

Derfor opfordrer vi til og medvirker gerne til at dele de gode historier om genanvendelse og genbrug.

Hvis du har et produkt, hvor du udnytter affaldet eller på anden måde genbruger det eller giver værdi til det, som vi andre har smidt ud, så vil vi rigtigt gerne dele din historie. Hvis det så oven i købet gavner både økonomien og ikke mindst miljøet, så mener vi, at det er en historie, der bør deles.

Der er rigtigt godt gang i genbrugshjulene i kommunen. Og vi synes ikke, at det gør noget at prale lidt i en god sags tjeneste. Så har du startet en virksomhed, der giver værdi til affaldet, så vil vi gerne sætte en projektør på dit gode tiltag. Du kan sende os en mail på affald@randers.dk. Send dit navn og kontaktoplysninger og en kort beskrivelse, så kigger vi på det.

Der er allerede gode historier om cirkulær økonomi

For eksempel bliver den hårde plast du smider i din affaldsbeholder til genbrug sorteret fra og lavet til plastpaller og designer stole af firmaer her i kommunen. Plastpallerne har et længere liv end en gammeldags træpalle, og skulle den gå i stykker, bliver den bare smeltet om til en ny palle.

Danmark er det land i Norden, som forbruger mest tøj pr. indbygger. Kun 3 % af vores totale tøj- og tekstilforbrug bliver genbrugt. Det er et spild af verdens fælles ressourcer.  Hvis du køber genbrug, sparer du verden for miljøbelastende produktion af nyt tøj. Der skal hele 1.400 liter vand til produktion af blot en ny T-shirt og en hel masse kemikalier. Vi indsamler tekstiler til direkte genbrug og til genanvendelse. Det vil sige, at dine gamle viskestykker og lagner bliver hakket i stykker og tekstilfibrene indgår i produktionen af nye produkter.