Grøntsagsskræller

Du har sikkert hørt, at vitaminerne sidder i skrællen, og på bl.a. kartofler er skrællen en god kilde til blandt andet C- og B-vitaminer, calcium og kostfibre. Skrub skrællen grundigt og lav lækre sprøde chips af skrællerne fra både kartofler, rodfrugter og gulerødder. Det sundere alternativ til almindelige kartoffelchips smager supergodt som snacks, tilbehør til kød- og fiskeretter eller som sprødt drys på suppen eller salaten.

Sådan gør du:

Vask gulerødder, kartofler eller f.eks. pastinakker grundigt, før du skræller dem. Ryst væden af grøntsagsskrællerne og læg dem på en bageplade. Bag dem i ovnen i 40 minutter ved 125 grader. Dryp med noget olivenolie og strø lidt salt over dem og bag dem i 10 minutter mere. Og vupti, så har du sunde lækre chips til en omgang Netflix’n Chill.

Vask altid frugt og grønt

Økologisk frugt og grønt er dyrket uden – eller med meget få – sprøjtemidler og indeholder derfor sjældent rester af pesticider. Vælger du konventionelt dyrket frugt og grønt, så vælg det danske. Her finder du nemlig generelt lavere mængder af pesticidrester i forhold til udenlandske. Ifølge Fødevarestyrelsen bør du dog altid vaske frugt og grønt grundigt, inden du sætter tænderne i.