Gammelt brød i lækre surdejsboller

Hvis du har noget brød, der er for gammelt til en rugbrødsmad, så kan det stadig være en god bestanddel i bagningen af nyt og lækkert friskbagt brød.

Ingredienser til surdejsboller af ”gammelt” brød

• 100 g gammelt brød (fuldkornsbrød eller lignende) opløst i 200 g vand
  • 300 g vand
  • 10 g gær
  • 10 g salt
  • 500 g hvedemel
  • 50 g rugmel (kan erstattes af andre meltyper, så om emmer, ølandshvede eller spelt)
  • 100 g surdej (kan erstattes af 50 g hvedemel og 50 g vand. Melet skal tilsættes sammen det resten af melet og vandet sammen med salt).

Skær eller smulder det gamle brød i mindre stykker, dæk brødet med 200 g vand. Lad det ligge i blød et par timer.

Vend roligt ingredienserne (også iblødsætningen), bortset fra salt og surdej, sammen i 1 minut i en skål. Lad dejen stå 30 minutter tildækket. Tilsæt ved håndæltning herefter salt og surdej. Vend dejen over sig selv hvert 30. minut i ca. 2 timer.

Vælt dejen ud på et rugmelsdrysset bord og strø dejen med rugmel. (Rugmelet til bordet kan sagtens erstattes af kerner eller andet mel). Skær dejen ud i 15 små rustikke boller (75 g ca). Efterhæv (rask) bollerne i 30 minutter.

Opvarm din ovn til 250 grader og sæt en bradepande i bunden af ovnen. Bollerne bages på bagepapir ved 250 grader i ca. 12-15 minutter eller til en kernetemperatur på 98 grader. Ved Indsætning hældes ½ dl vand ind på bradepanden i bunden af ovnen for at skabe damp. De bagte boller sættes på en rist efter bagning.

God bagning, ønskes du:

Af Lasse David Povlsen