Rekruttering og fastholdelse af frivillige

Se hvordan foreningen kan organisere sine frivillige, så de frivillige tør række en lillefinger og ikke frygter, at I tager hele hånden! Brug et online modul som redskab.

Rekruttering og fastholdelse af frivillige

Foreninger kan rekruttere og fastholde frivillige hjælpere i foreningen ved hjælp af et online tilmeldingsmodul. Her taster den enkelte frivillige sin hjælperprofil ind og tilkendegiver derved, hvor meget eller hvor lidt han/hun vil hjælpe og hvilke typer opgaver, vedkommende foretrækker.

Systemet sender personens svar til deres mail og de kan selv rette i indtastningen efterfølgende. Få inspiration i eksemplet herunder.

Læs nedenfor om, hvordan I kan overholde GDPR reglerne.

Tilmeldingsmodulet genererer automatisk en oversigt i en Excel fil over alle tilmeldinger. Her kan foreningens frivilligkoordinator se, hvilke frivillige der kan være relevante at spørge til en aktuel opgave. Se et eksempel på en "hjælperoversigt" her.

Råd nr. 1: Sørg for, at I ALDRIG bruger de frivillige til flere eller andre opgaver, end de har budt ind på i tilmeldingsmodulet. Hvis I ødelægger den tillid, flygter jeres frivillige.

Ledelse af frivillige

Som et lille eksempel på, at alle frivillige er forskellige og motiveres forskelligt, så se blot disse typiske og meget forskellige typer, som naturligvis alle har lige stor værdi:

  • "Festaben" - der går efter det festlige og det sociale samvær.
  • "Nørden" - der har faglige ambitioner og stiller krav.
  • "Politikertypen" - der vil have medindflydelse og mærke, at de flytter noget.
  • "Ekshibitionisten i reklame T-shirten" - der får styrket sin identitet.
  • "Sekretæren" - den lidt mere anonyme, som rydder op efter de andres mange ideer og aftaler.

Den frivillige ved bedst selv, hvilken type han/hun hører til. Derfor skal foreningen ved rekrutteringen give mulighed for, at den enkelte kan pege på den type af opgave, han/hus selv finder motiverende. 

Der er skrevet meget godt om ledelse og motivering af frivillige og der er flere gode kurser om emnet, som vi kan anbefale. 

Råd nr. 2: Sørg for at finde ud af, hvad der motiverer hver enkelt frivillig - spørg eventuelt direkte og lad ledelsesstilen matche den enkeltes behov. 

Vær opmærksom på GDPR-reglerne vedr. datasikkerhed

Vi anbefaler, at I benytter et IT system, hvor I selv har kontrol over borgernes oplysninger. Det har I ikke med et Google modul, og dermed lever I som udgangspunkt ikke op til de gældende regler.

Men hvis I ikke har eget IT system med modulfunktion og derfor foretrækker eksempelvis at bruge en formular i Google, som i ovenstående eksempel, så anbefaler vi, at de frivillige ikke indtaster deres fulde navn og kontakt oplysninger, men i stedet bruger et alias. Det alias og vedkommendes rigtige oplysninger skal den frivillige derefter give til foreningens frivilligkoordinator på anden vis. Koordinatoren kan så opbevare en liste med kontaktoplysninger forsvarligt et andet sted. Lidt bøvlet, men lovligt. 

Datatilsynet er myndighed på området og kan give jer oplysninger om, hvordan I håndterer reglerne.

Hvis I ønsker en digital kopi af ovenstående Google formular til inspiration så kontakt:

Fritidskonsulent
Birgitte Strøbeck
Tlf.: 8915 1076
E-mail: bsp@randers.dk

Jobportal for frivilligt arbejde

På en nationale jobportal herunder kan arrangører søge frivillige, og frivillige kan finde en opgave, de gerne vil løse, indenfor mange kategorier som f.eks. sport, kultur, indsamling, undervisning med mere.

Find www.frivilligjob.dk her.