NemID

NemID er din adgangskode på internettet, som gør det sikkert for dig at se og oplyse fortrolige og følsomme oplysninger.

NemID i corona-perioden

Det er vigtigt, at du kan tilgå din digitale post. Der kan blive sendt digital post til dig fx fra sundhedsvæsenet om prøvesvar og planlagte/aflyste operationer. Derfor er det ekstra vigtigt at dit NemID fungerer i corona-perioden.

Du kan logge på med NemID og finde resultatet af COVID-19 prøvesvar på sundhed.dk

Hvis du ikke kan betjene dig selv via digital selvbetjening, når du skal se resultatet af dit COVID-19 prøvesvar, kan du kontakte egen læge og få svaret.

Har du spørgsmål om NemID, vil du med fordel kunne betjene dig selv via nemid.nu.

Vær opmærksom på at NemID nøglekort ved genudstedelse (erstatningsnøglekort) på grund af corona-situationen i øjeblikket sendes ekspres, så nøglekortet er fremme indenfor 2 dage.

Læs også om NemID Nøgleapp. Med NemID nøgleapp godkender du login og underskrift med NemID med et swipe i stedet for at indtaste en nøgle.

Hvis du har symptomer på COVID-19, har du ikke adgang til Borgerservice. Har du ikke symptomer på COVID-19, kan du få hjælp i Borgerservice, hvis du ikke kan løse dine NemID problemer via selvbetjening.

Bestil NemID først gang

Hvis du skal bestille et NemID for første gang, skal du møde personligt op i Borgerservice. Når du møder op, er det vigtigt, at du medbringer gyldig legitimation og at du kan svare på kontrolspørgsmål - eller at du stiller med et vitterlighedsvidne.

  • Se gyldig legitimation herunder

Første NemID som 15-årig

Når du skal have dit første NemID som 15-årig, skal du huske, at du skal være fyldt 15 år, før du kan få NemID. Husk også, at du kan bestille tid til NemID, før du møder op i Borgerservice.

Bestil tid til NemID

Da der er begrænsning på antal ventende i Borgerservice, kan du med fordel bestille tid til NemID.

  • Bestil tid herunder

Coronavirus-udbruddet kan få indflydelse på dig, som er udenlandsdansker og ønsker at få et NemID. Normalt kan du få straksudstedt et NemID ved personligt fremmøde i Borgerservice, mens du er på besøg i Danmark. Denne mulighed er nu reduceret, da nogle borgerservicecentrene har ændret processerne for personlig betjening midlertidigt. Ring derfor altid til dit ønskede udleveringssted, inden du evt. møder op. 

Befinder du dig i udlandet og har brug for at få udstedt et NemID, er den normale proces, at du kan bestille NemID online på nemid.nu og hente en midlertidig adgangskode på en dansk repræsentation. Du skal fremvise dansk pas ved afhentning.

Forsendelsen af post til visse lande er dog i øjeblikket påvirket pga. grænselukningerne. Det betyder, at der kan være længere ventetid på, at dit nøglekort når frem. De danske repræsentationer kan også have ændret processerne for personlig betjening, og du bør derfor kontakte din lokale repræsentation for at høre om muligheden for personlig betjening.

NemID nøgleapp, der er en app til tablets og smartphones, er et digitalt og gratis supplement til dit NemID nøglekort. Det vil derfor være muligt at logge ind med NemID, uanset om postforsendelserne til det land, du er bosat i, er påvirket af den aktuelle situation, eller om din lokale borgerservice i Danmark har åbent. 

Med nøgleappen behøver du ikke at lede efter nøgler på nøglekortet, og du løber aldrig tør for nøgler.

Når du vælger at bruge din NemID nøgleapp på hjemmesider og i applikationer (apps), får du en meddelelse på din smartphone eller tablet med en anmodning, som du godkender med et swipe.

Du kan anvende nøgleappen til at logge ind med alle de steder, hvor du normalt bruger dit NemID nøglekort, eksempelvis din netbank eller borger.dk.

Hent NemID nøgleapp

Du kan downloade NemID nøgleapp fra både App Store og Google Play

Husk at beholde dit nøglekort

Du får fx brug for nøglekortet, hvis du skal aktivere din nøgleapp på en ny enhed eller hvis din telefon løber tør for strøm.Selvom du har installeret NemID nøgleapp på din smartphone eller tablet, kan du stadig frit skifte mellem at bruge din nøgleapp eller nøglekort.

Få hjælp eller læs mere om nøgleappen:

NemID er dit sikre log-in til digitale selvbetjeningsløsninger, hvad enten du skal en tur i netbanken, tilgå oplysninger hos det offentlige eller gå i dialog med en af de mange virksomheder, der tilbyder log-in med NemID. 

NemID består af et personligt bruger-id, en adgangskode og et nøglekort med en række nøgler (engangskoder).

Med nøglekortet i hånden har du mulighed for at få adgang til hele din digitale hverdag, fx sygehusjournal, ejendomsoplysninger, status på venteliste til vuggestue osv., og du kan sikkert tilgå din netbank på sikker vist fra både computer, tablet eller smartphone med netadgang – fx derhjemme, på arbejdet eller på biblioteket.

NemID nøgleapp

NemID fås også som applikation, NemID nøgleapp, til tablets og smartphone og er et digitalt og gratis supplement til nøglekortet. Med nøgleappen behøver du ikke at lede efter nøgler på nøglekortet, og du løber aldrig tør for nøgler.

Film om NemID

På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside finder du en oversigt over film på dansk, tegnsprog, engelsk, tyrkisk, arabisk, farsi og somalisk om Digital Post, NemID og NemSMS.

Du kan få NemID, når du:

  • er fyldt 15 år, dvs. er 15 år eller derover.
  • har et dansk cpr-nummer.
  • kan opfylde legitimationskravene.

Bemærk: Hvis du ikke har en fast adresse i folkeregistret, skal du oplyse en postadresse, som dine NemID-nøglekort kan sendes til.

Se krav til legitimation på nemid.nu.

Bor du i udlandet og vil have NemID, kan du vælge at få straksudstedt NemID ved personligt fremmøde i borgerservice, eller du kan registrere dig online og hente den midlertidige adgangskode på en dansk repræsentation i udlandet.

Udenrigsministeriet pålægger et gebyr på 200 kr. (2021) for udleveringen, og du skal fremvise gyldigt dansk pas, når du henter den midlertidige adgangskode.

Er du på besøg i Danmark, kan du også vælge et udleveringssted i Danmark. Afhentning og straksudstedelse i Danmark er gratis.

Som borger kan du få NemID på følgende måder:

  • Bestil NemID ved personlig henvendelse i kommunens borgerservice. Du skal huske at medbringe gyldig legitimation
  • Bestil NemID via din bank. Her kan du få NemID til banken. Hvis du ønsker at tilgå offentlige tjenester, skal du bede om NemID med offentlig signatur
  • Hvis du bor i udlandet, kan du bestille NemID online på nemid.nu. Du skal efterfølgende afhente din midlertidige adgangskode hos en dansk repræsentation. 

Du kan også få NemID som app til tablets og smartphones. Nøgleappen er et digitalt og gratis supplement til nøglekortet. Det er nødvendigt, at du har et NemID nøglekort med mindst to resterende ubrugte nøgler på, inden du kan få NemID nøgleapp.

Du kan downloade NemID nøgleapp fra både App Store og Google Play.

Du skal forny dit NemID hvert tredje år, og det får du automatisk besked om, når det er tid.

Du kan få besked på forskellige måder:

  • når du logger på en offentlig eller privat hjemmeside med dit NemID, eller
  • ved at du modtager en mail eller et brev om at forny dit NemID.

Hvis du har en nøgleviser, skal du være opmærksom på, at du skal bruge dit nøglekort, når du fornyer dit NemID, også selvom du plejer at bruge din nøgleviser, når du logger på med NemID.

Du kan læse mere i Digitaliseringsstyrelsens vejledning.

Hvis du har mistet dit NemID nøglekort, kan du selv bestille et nyt på nemid.nu. Herefter spærres dit gamle nøglekort automatisk.

Ja, på NemID.nu under selvbetjening kan du bestille op til tre ekstra nøglekort. Ved henvendelse i banken eller hos kommunens borgerservice kan du få udleveret op til ti ekstra nøglekort.

NemID er din personlige signatur, og det betyder, at du ikke må give andre adgang til at bruge dit NemID.

Hvis du er under værgemål, skal din værge anvende sit eget NemID til at logge på den tjenesteudbyder (fx Skatteforvaltningen eller netbank), som du ønsker hjælp til.

Tjenesteudbyderen skal herefter give din værge mulighed for at vælge, om værgen agerer på egne vegne eller på vegne af dig. 

Det er endnu ikke alle systemer, som tilbyder den mulighed, og det er op til den enkelte tjenesteudbyder, om det skal være muligt i netop deres løsning.

Hvis du har fået NemID via din bank, skal du knytte offentlig digital signatur til dit NemID, før du kan bruge NemID på offentlige og private tjenester.

Læs mere om at knytte offentlig digital signatur til dit NemID

Start bestilling af offentlig digital signatur til dit NemID:

Nye nøglekort bliver sendt til din folkeregisteradresse. Hvis du ønsker nøglekortet sendt til en anden adresse, fx fordi du flytter til udlandet, kan du selv anføre en alternativ adresse i selvbetjeningen på NemID.nu.

Har du oplevet, at der står 'ung under 18' på din digitale signatur, selvom du er over 18, er forklaringen formentlig den, at du har fået dit NemID, før du blev 18 år.

For at ændre det skal du gå ind på selvbetjening for NemID. Klik på 'Forny NemID' nederst i menuen til venstre og følg vejledningen. Vær opmærksom på, at du skal logge på igen, før ændringen er slået igennem.

Har du problemer med dette, kan du kontakte supporten hos NemID.