NemID
NemID er dit sikre log-in til digitale selvbetjeningsløsninger, hvad enten du skal en tur i netbanken, tilgå oplysninger hos det offentlige eller gå i dialog med en af de mange virksomheder, der tilbyder log-in med NemID.
NemID består af et personligt bruger-id, en adgangskode og et nøglekort med en række nøgler (engangskoder).
Med nøglekortet i hånden har du mulighed for at få adgang til hele din digitale hverdag, fx sygehusjournal, ejendomsoplysninger, status på venteliste til vuggestue osv., og du kan sikkert tilgå din netbank på sikker vist fra både computer, tablet eller smartphone med netadgang – fx derhjemme, på arbejdet eller på biblioteket.
NemID nøgleapp
NemID fås også som applikation, NemID nøgleapp, til tablets og smartphone og er et digitalt og gratis supplement til nøglekortet. Med nøgleappen behøver du ikke at lede efter nøgler på nøglekortet, og du løber aldrig tør for nøgler.
Film om NemID nøgleapp
På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside finder du introduktionsfilm om NemID nøgleapp.
Du kan få NemID, når du:
- er fyldt 15 år, dvs. er 15 år eller derover.
- har et dansk cpr-nummer.
- kan opfylde legitimationskravene.
Bemærk: Hvis du ikke har en fast adresse i folkeregistret, skal du oplyse en postadresse, som dine NemID-nøglekort kan sendes til.
Se krav til legitimation på nemid.nu.
Bor du i udlandet og vil have NemID, kan du vælge at få straksudstedt NemID ved personligt fremmøde i borgerservice, eller du kan registrere dig online og hente den midlertidige adgangskode på en dansk repræsentation i udlandet.
Udenrigsministeriet pålægger et gebyr på 260 kr. (2022) for udleveringen, og du skal fremvise gyldigt dansk pas, når du henter den midlertidige adgangskode.
Er du på besøg i Danmark, kan du også vælge et udleveringssted i Danmark. Afhentning og straksudstedelse i Danmark er gratis.
Som borger kan du få NemID på følgende måder:
- Bestil NemID ved personlig henvendelse i kommunens borgerservice. Du skal huske at medbringe gyldig legitimation
- Bestil NemID via din bank. Her kan du få NemID til banken. Hvis du ønsker at tilgå offentlige tjenester, skal du bede om NemID med offentlig signatur
- Hvis du bor i udlandet, kan du bestille NemID online på nemid.nu. Du skal efterfølgende afhente din midlertidige adgangskode hos en dansk repræsentation.
Du kan også få NemID som app til tablets og smartphones. Nøgleappen er et digitalt og gratis supplement til nøglekortet. Det er nødvendigt, at du har et NemID nøglekort med mindst to resterende ubrugte nøgler på, inden du kan få NemID nøgleapp.
Du kan downloade NemID nøgleapp fra både App Store og Google Play.
Du skal forny dit NemID hvert tredje år, og det får du automatisk besked om, når det er tid.
Du kan få besked på forskellige måder:
- når du logger på en offentlig eller privat hjemmeside med dit NemID, eller
- ved at du modtager en mail eller et brev om at forny dit NemID.
Hvis du har en nøgleviser, skal du være opmærksom på, at du skal bruge dit nøglekort, når du fornyer dit NemID, også selvom du plejer at bruge din nøgleviser, når du logger på med NemID.
Du kan læse mere i Digitaliseringsstyrelsens vejledning.
Hvis du har mistet dit NemID nøglekort, kan du selv bestille et nyt på nemid.nu. Herefter spærres dit gamle nøglekort automatisk.
Ja, på NemID.nu under selvbetjening kan du bestille op til tre ekstra nøglekort. Ved henvendelse i banken eller hos kommunens borgerservice kan du få udleveret op til ti ekstra nøglekort.
NemID er din personlige signatur, og det betyder, at du ikke må give andre adgang til at bruge dit NemID.
Hvis du er under værgemål, skal din værge anvende sit eget NemID til at logge på den tjenesteudbyder (fx Skatteforvaltningen eller netbank), som du ønsker hjælp til.
Tjenesteudbyderen skal herefter give din værge mulighed for at vælge, om værgen agerer på egne vegne eller på vegne af dig.
Det er endnu ikke alle systemer, som tilbyder den mulighed, og det er op til den enkelte tjenesteudbyder, om det skal være muligt i netop deres løsning.
Hvis du har fået NemID via din bank, skal du knytte offentlig digital signatur til dit NemID, før du kan bruge NemID på offentlige og private tjenester.
Læs mere om at knytte offentlig digital signatur til dit NemID
Start bestilling af offentlig digital signatur til dit NemID:
Nye nøglekort bliver sendt til din folkeregisteradresse. Hvis du ønsker nøglekortet sendt til en anden adresse, fx fordi du flytter til udlandet, kan du selv anføre en alternativ adresse i selvbetjeningen på NemID.nu.
Hvis du benytter alternativ adresse, skal du huske at holde adressen opdateret, så nøglekort og evt. en midlertidig adgangskode sendes til den korrekte adresse.
Har du oplevet, at der står 'ung under 18' på din digitale signatur, selvom du er over 18, er forklaringen formentlig den, at du har fået dit NemID, før du blev 18 år.
For at ændre det skal du gå ind på selvbetjening for NemID. Klik på 'Forny NemID' nederst i menuen til venstre og følg vejledningen. Vær opmærksom på, at du skal logge på igen, før ændringen er slået igennem.
Har du problemer med dette, kan du kontakte supporten hos NemID.