Høreapparat fra det offentlige

Hvis du vælger at få dit høreapparat på en offentlig klinik, er høreapparatet gratis.

Inden du kan få et høreapparat, skal du kontakte en praktiserende ørelæge for at få foretaget en høreundersøgelse. Hvis du har besluttet, at du vil have behandling i det offentlige, vil ørelægen lave en henvisning dertil.

Du kan vælge at få dit høreapparat udleveret fra audiologisk afdeling på et af regionens sygehuse eller hos en af de offentlige audiologiske lokalklinikker.

Høreapparatbehandling og høreapparater gennem det offentlige er gratis. Region Midt ejer høreapparatet, og du låner det, så længe du har brug for det. Du skal levere det tilbage, hvis du ikke længere bruger det.

Se listen over offentlige høreklinikker på Region Midtjyllands hjemmeside.

Du kan se ventetiden til offentlige høreapparatbehandling på eSundhed.dk.

Samtykkeerklæring

For at vi kan behandle din sag i kommunalt regi, har vi brug for et skriftligt samtykke.

Udfyld samtykkeerklæring (kræver MitID).

Det indsendte skriftelige samtykke bruger vi til at anmode om udlevering af høreprøver og journalnotat fra Audiologiske klinikker, du har fået udleveret dine høreapparater hos. Materialet vi modtager, er kun til brug ved justering af dit høreapparat eller til hjælp ved afprøvning af et hørehjælpemiddel.

Samtykke til indhentning af høreprøver og journalnotat fra Audiologiske klinikker gælder kun i offentligt regi. Hvis du har fået udleveret høreapparater hos en privat forhandler, skal du selv indhente hørekurve og beskrivelse af dit høretab hos butikken/klinikken.

Hvis høreapparatet går i stykker

Hvis dit høreapparat går i stykker, kan Hørecenter Midt hjælpe dig med små reparationer. Hørecenter Midt kan kontaktes på tlf. 8915 8680. Der er telefontid mandag-torsdag fra kl. 09.00-12.00.

Hvis der er brug for større reparationer, skal du enten:

• kontakte den høreklinik, hvor du har fået udleveret høreapparatet.
  • sende høreapparatet ind til producenten, hvis det er indenfor garantien.

Inden for garantiperioden på 4 år foretages reparationer uden beregning.

Udskiftning af høreapparat

Du kan udskifte dit høreapparat hvert fjerde år.

Når dit høreapparat skal udskiftes, skal du selv tage kontakt til den høreklinik eller audiologiske afdeling, du ønsker at modtage dit nye høreapparat fra.

Du kan få skiftet dit høreapparat ud, før de fire år er gået, hvis:

• din hørelse bliver markant forværret.
  • du har fået legemlige forandringer eller slitage, som gør det umuligt at anvende høreapparatet.
  • høreapparatet går tabt ved tyveri, brand eller lignende.

Bestilling af batterier og andre brugsdele

Ved det afsluttende besøg hos høreklinikken/den audiologiske klinik modtager du et bestillingskort med en beskrivelse af de brugsdele, du får brug for til vedligeholdelse af dit høreapparat. Dette kort frankeres og sendes til dit høreapparatfirma. Du får derefter tilsendt dine brugsdele med posten.

Har du ikke modtaget et bestillingskort på høreklinikken/den audiologiske klinik, skal du kontakte den.

Hvis du har brug for batterier og/eller slanger til dit høreapparat, kan du få pakker med dem udleveret hos Hørecenter Midt. Kontakt Hørecenter Midt på tlf. 8915 8680 for at lave en aftale om afhentning af pakker med batterier og/eller slanger. Der er telefontid mandag-torsdag fra kl. 09.00-12.00.

Du kan også bestille batterier og slange omkostningsfrit via dette link  bestille batterier og/eller slanger med direkte levering på Oticons hjemmeside.