Psykomotorik og kropsbevidsthed

Psykomotorisk kropsbevidsthedstræning anvender metoder der tager afsæt i hvordan krop og psyke spiller sammen. Kropsbevidsthed kan ses som dit indre barometer for hvordan du har det fysisk, psykisk og socialt.

Når du træner teknikker herfra har du mulighed for at blive mere bevidst om muskulære spændingsmønstre samt dit fysiske og psykiske nærvær. Øvelserne herunder giver dig mulighed for at finde kropslig og mental ro, afspænde og regulere dit nervesystem, når du måtte opleve dig opspændt og eller energiforladt. Måske er du udfordret på tilstande som: Stress, søvnproblemer, depression og angst. Øvelserne kan være med til at forebygge at disse tilstande bliver langvarige.

Når der trænes kropsbevidsthed øges vores robusthed overfor ubalancer i livet.

Øvelserne kan med fordel kombineres med fysisk bevægelse i naturen. For at vi trives, skal vi styrke både kroppens behov for fysisk bevægelse og det mere meditative rolige. Derudover er den sociale faktor også vigtig i rette dosis for det enkelte menneske.

Kropsbevidsthedstræning kan bruges af alle der er nysgerrige på at skabe selvudvikling ved at øge deres kropsbevidsthed og ønsker at træne det.

 

Har du spørgsmål så send en mail til
Psykomotorisk terapeut
Berit Svart
e-mail: berit.svart@randers.dk

Husk at man skal træne for at blive god og skabe forandring – Rigtig god fornøjelse :-)

 

Nedenfor kan du klikke på en lydfil, hvor du bliver introduceret, i den første, til hvad øvelserne kan bruges til. De næste tre er konkrete psykomotoriske øvelser. Det anbefales at tage dem i kronologisk rækkefølge.

Intro til nærvær og flow

Fysisk afspænding (siddende) (Progressiv afspænding 5 min)

Fysisk afspænding (liggende) (Progressiv afspænding 10 min)

Ankerpunktsøvelse (10 minutter) (Fokus på åndedræt og sansetræning med kropsligt ankerpunkt)