Søvn 1-5 år

Utilstrækkelig søvn kan medføre træthed, irritabilitet, dårligt humør, koncentrationsbesvær og nedsat indlæring.

God søvn er vigtig for at fungere godt - både for børn og voksne. God søvn giver overskud; humøret stiger, sanseindtryk bearbejdes, immunforsvaret styrkes, man vokser bedre, og hjernen og kroppen reparerer sig selv under søvnen.

Gode søvnvaner etableres ved hjælp af regelmæssighed og gode rutiner omkring sovetider, og ved at den vågne tid i sengen ikke trækkes ud.

Faste sove- og spisetider er med til at sikre en god døgnrytme. Lige inden sengetid kan det være uhensigtsmæssigt med vild leg, tv, computer, tablet mv. Derimod hjælper det barnet med at falde til ro, hvis I etablerer nogle rolige og hyggelige ritualer omkring bad, tandbørstning og godnathistorier. Et godt sovemiljø med passende temperatur (ikke for varmt), frisk luft og mørke er også vigtigt for at få barnet til at falde til ro. Har barnet svært ved at sove i mørke kan man anvende en vågelampe.

Et barns søvnbehov afhænger af en række faktorer, herunder barnets alder og arvelige forhold.

Det 1-3 årige barn har behov for 12-14 timer i døgnet. De fleste 1-årige sover 12-14 timer i løbet af et døgn, heraf 1-2 lure i løbet af dagen. Mellem 1 og 2 års alderen kan de fleste børn nøjes med at sove en eftermiddagslur.

Det 3-6 årige barn har behov for 10-12 timers søvn. Når barnet stopper med at sove om dagen, skal det sove længere om natten og vil derfor ofte have behov for at komme tidligere i seng. Tidspunktet for, hvornår et barn stopper med at sove til middag, afhænger af, hvornår barnet er modent nok til at få dækket sit søvnbehov om natten. De fleste børn stopper med at sove om dagen, når de er et sted mellem 3 og 5 år.