Møllestensgrunden - Boligbebyggelse ved Møllestensvej, Blegen og Hviidsvej i Vorup

Høringen er afsluttet

Høring: Forslag til Lokalplan 659 - Møllestensgrunden - Boligbebyggelse ved Møllestensvej, Blegen og Hviidsvej i Vorup - samt miljøvurdering

Forslag til Lokalplan 659 og forslag til Tillæg 34 til Kommuneplan 2017 - Møllestensgrunden, boligbebyggelse ved Møllestensvej, Blegen og Hviidsvej i Vorup - samt afgørelse om at udarbejde miljøvurdering.

Byrådet vedtog 13. januar 2020 forslag til Lokalplan 659 og forslag til Tillæg 34 til kommuneplanen - Møllestensgrunden, boligbebyggelse ved Møllestensvej, Blegen og Hviidsvej i Vorup - med afgørelse om at udarbejde miljøvurdering til offentlig høring i 8 uger, jvf. planlovens § 24.

Lokalplanforslaget omfatter et område på ca. 25.700 m² og ligger i bunden af Gudenådalen på sydsiden af Randers Fjord. Lokalplanområdet afgrænses mod nord af Storkeengen og Vorup Enge samt et dige med gammelt jernbanetracé. Mod vest, syd og øst afgrænses området af eksisterende parcelhusbebyggelse i Vorup.

Planen giver mulighed for, at etablere boligbebyggelse i form af etagebyggeri i 2-4 etager. Desuden skal lokalplanen sikre, at der etableres skybrudsveje via Hviidsvej, Blegen og Møllestensvej gennem lokalplanområdet til klimatilpasningsprojektet Storkeengen, nord for lokalplanområdet.

Offentligt borgermøde

Der afholdes offentligt borgermøde (uden tilmelding) om planforslagene i løbet af offentlighedsfasen. Borgermødet holdes på Rådhuset, Laksetorvet 1, 8900 Randers C (lokale D.2.58),
onsdag 26. februar 2020, kl. 19-21.

Kommuneplantillæg

Forslaget til kommuneplantillæg omfatter ny ramme 1.04.B.28(T34), der aflyser de eksisterende rammeområder: 1.04.B.20 - Blegen Vest, 1.04.B.21 - Blegen Øst og 1.04.B.22 - Hviidsvej.

Med Tillæg 34 ændres:

  • det maksimale etageantal fra 6 til 4 etager og den maksimale bebyggelsesprocent ændres fra 125 til 95 for rammeområde 1.04.B.20 - Blegen Vest. Bebyggelsesprocenten gælder for den enkelte ejendom.
  • det maksimale etageantal fra 7 til 4 etager og den maksimale bebyggelsesprocent ændres fra 125 til 95 for rammeområde 1.04.B.21 - Blegen Øst. Bebyggelsesprocenten gælder for den enkelte ejendom.
  • ejendommens maksimale bebyggelsesprocent ændres fra 80 til 95 for rammeområde 1.04.B.22 - Hviidsvej. Bebyggelsesprocenten gælder for den enkelte ejendom.

  • Læs forslag til kommuneplantillæg 34 her

Miljøvurdering

Planlægningen er omfattet af krav om miljøvurdering. Der er derfor udarbejdet en miljørapport, der er i høring samtidig med planforslagene.

Hvis du vil klage over miljørapportens konklusion, skal det ske til Planklagenævnet.

Klagefristen udløber 16. marts 2020.

Vær opmærksom på, at alle svar løbende vil blive offentliggjort herunder. Læs mere om Randers kommunes behandling af persondata.

Høringssvar

31 svar
- Blanketnummer: 4539

Høringssvar angående planlagt byggeri i området ved Møllestensvej

Se høringssvaret i den vedhæftede fil. Høringssvaret er fra den 10.03.2020.

"Afsender af høringssvar " 8940 Randers SV
- Blanketnummer: 3867

Ang. Møllestensgrunden.

Da jeg har boet på Hviidsvej i 43 år, kender jeg særdeleds godt til områdert og er glad for at bo her.Forslaget med nye boliger så fornuftige ud bortset de 4 Etagers huse, som vil tage min udsigt ind over byen som altid har været attraktiv for mig og mange andre...... Forstår ikke, at der ikke skal gøres noget for at lede traffikken uden om det iksterende vejnet,da vi kender området med dets problemer f.eks Bøsbro Kærgade Fakta med dets daglige problemer .spørg bybusserne blandt andet og den tiltagende trafik der bliver på grud af nybyggeri.Kommer ofte om morgnen på Gamle Stationsvej ser sjældent en bil eller en enkelt som holder for rødt, ville være en rigtig god sluse med traffikken eller måske den gamle jernbane med lys på Århusvej, så man kan lave grøn bølge, måske Cowi vil være sikker på arbejd for Randers Komune.Med Venlig Hilsen Ejvind Vincent Pedersen.

    Ejvind Vincent Pedersen
    - Blanketnummer: 3865

    Møllestensgrunden.

    Allerførst vil jeg sige, at det er godt, at der sker noget i området. Det har set forfærdelig ud meget længe.   Jeg har boet i området i 44 år, altså siden 1976  på Hviidsvej og nu Jægergade og har set trafikudviklingen her. Og det er blevet sværere og sværere at komme ”ud”. Der er jo kun Bøsbrovej og Høvejen som mulighed, så med meget mere trafik, fra al nybyggerierne her i det nedre Vorup: Bøjesvej, Fuglsangsvej, Henriettelyst, Kærgade og Tyvdalen  vil det blive endnu sværere end det er nu. Mere kø end der er nu..  

    God ide med åbning ned til Gudenåcentret, så beboerne fra Møllestensgrunden kan bruge den vej ud, fra deres område.

    I trafikanalysen står der, at planen ”ikke vil skabe væsentlige forskydninger eller negative konsekvenser i forhold til den fremtidige trafikafvikling”.     Det er jeg totalt uenig i.

    Jeg kan i øvrigt kun give  Peter Kaae Schmidt ret i alt hvad han skriver om trafik, så det vil jeg ikke gentage en gang til.

    Angående byggeriet kan jeg ikke forstå hvordan det blender godt ind i området, som der blev sagt til høringsmødet.

    Hvorfor lave 4 etagers bygninger i et Villakvarter ? 

    Jeg mener at 2 etagers rækkehuse må være rigelig højt.

    Især på Møllestensvej. De bliver hårdt ramt af 3 etager. Direkte kik ind i deres huse.

    Det lader heller ikke til at det er det allerbedste sted at bygge huse, siden der skal bankes så meget ned i jorden. 

    I langt over 44 år har jeg og andre her på Jægergade haft fin udsigt fra vores hus ind over byen og engen, og været glad for det. Det bliver totalt ødelagt af 4 etagers bygninger, som vil skæmme vores område.

    Jeg håber findes andre løsninger. Både trafikalt og bygningsmæssigt.

    Med venlig hilsen

    Tove. B. Knudsen

    Jægergade 8940 Randers sv

      Tove Blumensaat Knudsen 8940 Randers SV
      - Blanketnummer: 3864

      Høringssvar - Trafikale udfordringer og mulighed for solceller

      Høringssvar på trafikale udfordringer:

      Jeg bemærker at der i Lokalplan 659 tages stilling til en at en forøgelse af 650 biler i døgnet vil medføre trafikale udfordringer i området. Dog mener Randers Kommune at det er indenfor det acceptable og Randers Kommune ser ikke at der skal ske ændringer i det allerede eksisterende trafik net ved Blegen, Hviidsvej og Møllestien og veje og nærliggende veje områder. Her blandt andet Krydset ved Vandværksvej.

      Trafik herunder bløde trafikanter. 
      Jeg stiller spørgsmål til om Randers Kommune har undersøgt trafikale udfordringer og farlige situationer ved bløde bilister. Blegen er i dag et område hvor der er stor trafikal gennemgang af bløde bilister. 
      Her stiller jeg forslag til at der etableres cykelstier eller anden hensyn således at bløde bilister ikke bliver udfordret. Det er min påstand dette vil blive en udfordring med en gennemgang af mange nye biler hver dag og der vil opstå farlige situationer. 

      I forhold til at et en øget trafikal gennemgang på 650 biler, mener jeg det er naivt af Randers kommune, ikke at tænke en langsigtet plan ind i den nye lokalplan.

      Det er således påklagende at læse, at selvom Randers har forudset kommende trafikale udfordringer, ikke forsøger at løse disse, men blot skriver det vil være inden for det acceptable. 

      Der vil jeg forslå at der undersøges muligheden for at trafik ledes fra Blegen til Gamle Stationsvej og videre ud på Aarhusvej, og at der etableres en bro ved stien til bløde bilister, således at der ikke opstår nye udfordringer denne vej. Dermed vil det nye område allerede være fremtidssikret hvorved at Vorup egnen muligvis ikke vil opleve nye trafikale udfordringer. 

      Solceller

      I lokalplanen henledes der til at der ikke må etableres solceller på de nye byggerier. Dette er jeg uforstående overfor, i forhold til at der burde tænkes på en mere klimavenlig tilgang til det nye byggeri. 

      Jeg vil foreslå at der i stedet for i lokalplanen skrives et muligt krav om solceller i de nye byggerier, således at det fremtidssikres til en ny klimavenlig tilgang, med tanke på FN’s nye klimamål. Vi har alle et ansvar for at disse klimamål opvejes i vores hverdag. 

      Jeg er undrende overfor at læse, at der ikke tænkes flere klimavenlige tiltag. Her kan jeg henvise til det nye byområde i Munkdrup.
      Med bl.a. opsamling af spildevand som en løsning.

       

       

       

       

        Thomas Holm 8940 Randers SV
        - Blanketnummer: 3863

        Manglende respekt for nu værende beboere

        Vil gerne klage over der manglende respekt man udviser for nuværende beboer i området og for området.

        230 boliger er rigtig mange beboelsesenheder man ønsker at tilføje et lille område.

        Kan godt være bekymret for vandspejlet i hele området, der til kommer at bare omkring vores hus ligger 2 vandåre, hvor storet et tryk vil der kommer og hvor svære vil det være for disse former for vand at komme væk.

        Man ønsker at bygge i op til 4 etager, hvilket betyder at flere eksisterende boliger mister deres udsigt over byen, og boliger på Møllestensvej kommer til at ligge i skygge op til 9 måneder om året.

        Dertil kommer at bygherre ønsker at kunne sætte solpaneler på tag, som muligvis kan komme til gene for beboer længer oppe i Vorup.

        I vintertid køre der mellem 600 og 800 cyklister over den blå bro, ved sommer tid må mange regne med at dette tal er højre, men stor sandsynlighed køre 75% af disse af Blegne hvor efter de for deler sig på Hviidsvej, Skytte Gade og Vandværksvej. Man ønsker at flere tager cyklen og vil gerne åbne for cykler kan køre igennem på Hviidsvej over Kæregade. Med ekstra 490 kørsler på Hviidsvej i døgnet og 200 på Blegen, vil der kun blive færre cyklister.

        I forhold til biltrafik, mener jeg ikke at krydset Bøsbrovej - Kærgade - Vandværksvej,  kan håndtere 900 ekstra kørsler i døgnet, der er stor belastning på krydset i myldretiden, dertil kommer at krydset ikke funger, som det er, i dag. Mindst gang i ugen ser jeg farligere situation i og omkring krydset. Nogle gange kan man ikke komme fra Bøsbrovej og af Kærgade, fordi nogle holder på tværs, så for ikke spærre hele krydset køre man ned af vandværksvej, dette sker flere gange om dagen hvilket betyder at flere biler køre af Jægergade og ikke alle bor i området.

        I der nye område vil man kun lave 1 p-plads per bolig. Dette er langt fra nok, i dagens Danmark har flere familier, 2 eller flere biler, disse familier få vel også gæster og hvor skal de parkere?

        Det vil være godt med boliger i området, dog maks 100 beboelser og maks 2 etager.

         

          Maibritt Nymand Knudsen 8940 Randers SV
          - Blanketnummer: 3862

          store trafikale udfordringer, men glæde over udvikling af området.

          Jeg syntes faktisk det er bekymrende at vores høringssvar har så lille betydning, at lokalplanen faktisk allerede er på plads - jeg har hørt fra flere at det jo kun er en formssag, at vi får lov at skrive vores bekymringer - det syntes jeg virkelig nedbryder min tiltro og opfattelse af hvordan offentlig myndigheder i Danmark bør fungere, jeg håber virkelig at de høringssvar i læser gør indtryk på jer!

           

          mvh

          Nathali

          Nathali Degn 8940 Randers SV
          - Blanketnummer: 3860

          Møllestensgrunden i Vorup

          Jeg er borger i Vorup, bosiddende på Møllestensvej og derfor en af de "nærmeste pårørende"/"relevante naboer" til kommende byggeprojekt. Jeg er som udgangspunkt meget positiv stemt overfor nyt byggeri på vores vej. Møllestensgrunden er en grå plet, der i den grad trænger til en opradering. Derfor hilser jeg byggeriet velkomment, når blot der bliver lavet et fornuftigt forarbejde. Her bliver jeg dog usikker...

          Sammen med en stor flok fra lokalområdet,deltog jeg på Høringsmødet d. 26.2.2020 på Laksetorvet, og min oplevelse var, at vi blev hørt på og lyttet til, når det gjaldt klimasikring af vore veje og bekymringer for vores matrikler i forb. med pilotering, udgravninger og byggemodning af området. Tak for det.

          Vi har noteret os at vores bekymring om forsikring af vores huse og skader i forb. med vores fugtige område er taget til efterretning og at bygherre vil stilles ansvarlig for skader der opstår som følge af byggeriet. Det er betryggende at vide. 

          Repr. for Bygherre var meget imødekommende og har vist sig venligt stemt i forbindelse med fordeling af etager, der evt. kan justeres af hensyn til de eksisterende boliger. Repr. for bygherre har også taget mod vores invitation og besøgt vores matrikler, for at forstå vore bekymringer yderligere. Vi er derfor fortrøstningsfulde i forhold til de bekymringer der er omkring skygge-problemer i eksisterende haver og ind-syn i eksisterende huse. Vi håber på et kommende godt samarbejde mellem vejens beboere og bygherre. 

          Flere repræsentanter fra byrådet har vist deres interesse for vores bekymringer, hvilket vi er meget glade for. Disse er vi i løbende dialog med. 

          Min STORE bekymring er: at rækkefølgen i byggeprocessen virker ulogisk og mere baseret på politisk kammerateri, tynde uholdbare undersøgelser og UDEN hensyn til faktiske prognoser, sund fornuft og bæredygtige beslutninger. Jeg vil forsøge at forklare hvor min bekymring kommer fra: (Jeg vil undlade at kommentere tallene fra Cowi s undersøgelser, da de allerede er blevet omtalt i andre høringssvar.)

          Når jeg kigger på trafik-udfordringerne vi allerede har her i Vorup, samt dem ved Randers Bro og som også blev fremlagt på mødet, er det mig en gåde at der ikke tages fat på TRAFIKKEN INDEN der bygges nyt! Det virker "omvendt" at starte med byggeri af boliger, til folk man håber flytter ind, i stedet for at bygge en bro, få trafikken til at glide, og derefter bygge boliger. Boligerne bliver mere attraktive, hvis trafikken fungerer i nærområdet. I byggeprojektet på Møllestensgrunden vil der blive tilført rigtig meget ekstra trafik til Århusvej. Tyvdalen og Tebbestrupkær/Kærgade bebygges også med nyt, der vil medføre flere biler. Vores ønske/forslag er/var at trafikken bliver ledt ud i krydset ved Brotoften. Dette blev til Høringsmødet, stramt afvist, begrundet med at krydset ikke kan bære mere trafik. Dette problem bliver jo ikke løst ved at føre trafikken ud ved Bøsbrovej. Langt de fleste biler vil i følge kommunens eget udsagn skulle ledes over broen, uagtet at de kommer fra Brotoften eller Bøsbrovej. Dette vil medføre øget pres i myldretiden, og vil føre til stigende utilfredshed med vores by. Byen har i forvejen et IMAGE-problem i fht. politikernes troværdighed og dygtighed. "Der handles før der tænkes"... Man kan fristes til at gå med på den tanke, hvis denne byggeproces gennemføres uden yderligere forklaring! Hvis man derimod starter med at få trafik-årerne til at glide, få vejnettet udbygget og DEREFTER bygger boliger der passer til vejene, vil der ikke komme en årelang situation med utilfredse bilister og pressede trafik-forhold, som fører til endnu en pinlig situation for byens beslutningshavere. Jeg har virkelig brug for svar på, hvorfor man ikke ønsker at løse problemerne/udfordringerne i en anden rækkefølge?

          Udfordringer på Møllestensvej: 

          I vores nærområde er der masser af daglidags-trafik. Vorup lægehus på Møllestensvej har 150 besøgende dagligt. Mange af disse er i bil og parkerer på Møllestensvej, da p-pladsen ved lægehuset rummer 5-6 biler + de ansattes egne biler. Hertil kommer lægetransport og taxi-kørsel til og fra lægehuset. De fleste biler parkerer i højre side, da vMøllestensvej er smal, det er derfor ikke hensigtsmæssigt at parkere i begge sider. Flere af os bor i huse ud til vejen uden indkørsel, så vi parkerer ved vejkanten. Dette foregår i god ro og orden, da vi bærer over med hinanden og gerne parkerer lidt nede af vejen, når det kniber. Hvis der i fremtiden kommer 2-400 flere kørsler i døgnet, på vores lille vej, vil det være umuligt for ambulancer at komme igennem, og meget vanskeligt at komme til og fra vejen. Det samme gælder Blegen og Hviidsvej som ikke er indrettet til meget trafik. Blegen er desuden hoved-færdselsåre for cyklister og fodgængere der dagligt pendler over den blå bro til og fra arbejde/skole, hvilket giver en masse liv og aktivitet i nærområdet.

          Udfordringer i lokal-samfundet:

          Slagterbutikken, bageren og vores dagligvarer-butikker er afhængig af at folk kan stoppe op og parkere. Disse butikker er mere og mere pressede, da det ofte er direkte farligt at lave en parkering ved vejkanten på Bøsbrovej. Denne situation kan lukke og slukke vores lille aktive handels-centrum i Vorup, da krydset ved Kærgade og Bøsbrovej er max presset og folk derfor kører uden om. Som vi så "venligt" blev gjort opmærksomme på vej Høringsmødet, er vore veje til at køre på.  Dét kan vi kun være enige i - men infrastrukturen er vel gennemtænkt.? Vi har vel ikke planlagt 2 dagligvare-butikker, slagter, frisører, blomsterbutik, spisested og bagerbutik i samme lille område, for at lede trafikken helt uden om? Det hænger simpelthen ikke sammen. Vi ønsker at fodgængere, cyklister og bilister skal kunne færdes i samme område, uden at være til fare for hinanden. Som det er nu, er det farligt at være barn i trafikken i det gamle Vorup. Det sælger ikke boliger eller byggegrunde. Der blev spurgt til mødet, om der var taget højde for trafikuheld og allerede skete ulykker i krydsene i Vorup. Det var der ikke. Dette er efter min mening, meget bekymrende, da vi der færdes i Vorup dagligt, ved at der er sikkerhedsmæssige udfordringer både på fortorv, cykelsti, fodgængerfelter og vejene. 

          - Vi er bevidste om det store trafikpres på Brotoften og vi tror på at det kan ændres, ved at dygtige folk kigger på udfordringerne med nye briller. 

          - Vi ønsker at blive boende i Vorup og bidrage til at forbedre og forandre vores by og skønne gamle kvarter.

          - Vi er klar over at det er sjovere at bygge huse end veje, men synes det er vigtigere med en anden prioritet til byens bedste. 

          - Vi undrer os over den manglende interesse for at undersøge trafik-problemerne dybere/ mere grundigt.

          - Vi tror på at vi som lokal-borgere har noget godt at byde ind med, da vi kender vores lokal-samfund, og ønsker at være med til at styrke vores by på den lange bane.

          Vi foreslår derfor følgende:

          • At udvide Brotoften med en rundkørsel eller anden holdbar løsning der letter presset. Dette vil give et kæmpe løft til byen!
          • At få bygget broen ud og tilføje den allerede planlagte bro, der vil aflaste Randers Bro. Dette vil forbedre hele området omkring Randers.
          • Udvide Århusvej med de planlagte vejbaner, så trafikken kommer til at fungere bedre. (Kontakt evt. Viborg, som er lykkes ret godt med deres by- og vejplanlægning)
          •  At få et velfungerende trafiknet som løfter vores by og som gør det attraktivt at bo i Randers og være pendler.
          • At få Vorups lille handelscentrum til at være et sikkert og trygt sted at færdes
          • TIL SIDST vil folk jo vælte ind i Randers, da der pludselig bliver meget smukkere og mere velfungerende.
          • og SÅ .... endelig... er det tid til at bygge og anlægge nye kvarterer, der passer til de gode velfungerende veje, der fører os rundt i byen. 

          I mine øjne er det useriøst at bygge, inden man har kigget på byen fra et andet og lidt mere langsigtet perspektiv. 

          Afslutningsvis vil jeg dele et par tanker, der optager mig....

          • Hvorfor have så travlt med at bygge, INDEN vejene og byen fungerer?
          • Hvorfor vente med ny bro og forbedring af Århusvej, når behovet er så stort?

          Jeg er kommet omkrig det meste, og håber mine naboer og medborgere i byen, vil tilføje deres egne bekymringer. 

          Med venlig hilsen og på genhør

           

           

           

            Jane Harbo Nielsen 8940 Randers SV
            - Blanketnummer: 3858

            Vedr. bebyggelse på Møllestensvej

            Iflg. lokalplanen er det oplyst, at bebyggelsen vil blive gradueret ud til eksisterende bebyggelse, så de højeste bygninger vil blive placeret i midten, men sådan er det ikke på tegningerne! Det er til stor gene for de parceller, der ligger tættest på: Mangel på sol og lysindfald, og det daglige liv forringes (livskvalitet).

            Desuden er det et stort problem mht trafikken: Hvordan skal den afvikles i forhold til Pramvej, Vandværksvej? Det vil sande fuldstændig til ved Bøsbrovej. I forvejen er det en prøvelse hver morgen, man skal den vej. Ved FAKTA holder store lastbiler med varer, så der kun er 1 kørebane.

            Med hensyn til trafikken fra over 200 boliger + alt det nybyggeri, der foregår længere ud af Kærgade, må infrastrukturen ændres.

              Kirsten Inger Tougaard 8940 Randers SV
              - Blanketnummer: 3854

              Bekymring

              Vi er meget bekymret for de øgede trafikale problemer, som vil opstå som følge af mere bebyggelse. Som vi allerede nu oplever dagligt, er trafikken fra Vorup og til Århusvej meget udfordrende og problematisk. En øgning af trafikken, vil kun gøre denne udfordring/problematik endnu større,  hvilket betyder, at der absolut skal kigges på OG gøres noget ved vejnettet, sådan at trafikken ikke laver propper, da Bøsbrovej /Århusvej krydset er en flaskehals allerede i dag.

              Vi mener ikke, at den måling, der er laver af Vorups trafik, d. 15. maj er et realistisk udgangspunkt i, at se hvordan den daglige trafik er. 

              Desuden er der det forhold, at der kun oprettes én parkeringsplads pr. lejlighed. Det vil slet ikke kunne dække det aktuelle behov. Der er slet tænkt på, hvor resten af lejernes og deres gæsters biler skal kunne parkeres. Det giver selvfølgelig store bekymringer på den konto. Vi er selvfølgelig bekymrede for, at de 3 indkørselsveje, til området, vil blive til permanente parkeringsveje.

              Desuden er vi meget bekymrede for div. sætningsskader på vores huse, der kan komme under byggeriet. Det må absolut være et minimum krav til bygherre, at pælefunderingen etableres på mens skånsom måde iht Møllestensgrundens undergrund.

              Vi ser hellere, at Møllestensgrunden bliver til et attraktiv naturområde, da dette vil passe bedre ind i de lokale forhold / område.

              Med venlig hilsen

              Hviidsvej 13b

               

               

               

               

                Gina Majbritt Sørensen 8940 Randers SV
                - Blanketnummer: 3853

                Kommende boliger på Møllestensgrunden

                Efter orienteringsmødet vedr. Lokalplanen for Møllestensgrunden på Randers kommune, har jeg følgende kommentar:

                1. Byggeprojektet i det nuværende oplæg er væsenlig smukkere end f'ørste udkast. Jeg syns forvaltningen bør  overveje om    bygningerne max må være 3 eteger høje, af hensyn til de nuværende ejendomme på Mølestensvej.

                2. Trafik til- og fra hele beboelsesområdet:  Sørg for en udkørsel (evt. midlertidig som Brandvej) fra Møllestensgrunder over til Gl.Stationsvej/forbi Gudenå Center bygningen der munder ud i krydset ved Århusvej.  Vi blev oplyst om at det nævnte kryds ikke kunne rumme mere trafik. MEN når den kommende bro over Randers fjord kommer, så kan en del af den alt for store trafik mængde i Vorup, ledes ud via den allerede etablerede vej.

                  OG skolevejen til Tirsdalens skole skal også udsættes for øget trafik, det er ikke rimeligt for vore børn.

                3.Byggefasen. Vi har været vant til tunge køretøjer, og vant til hullede veje efterfølgende........ , bliver det også sådan efter endt byggeperiode? Det var opløftende at Byghere sikrede at evt. skader på naboejendomme i forb. med byggeriet eks.vis rystelser, vil  være dækket af forsikring/erstaning.

                  Oluf Therkildsen 8940 Randers SV
                  - Blanketnummer: 3851

                  Det blir et stort nej tak.

                  Vi Ønsker ikke stigende trafik der skal yderlig belaste disse små villa veje med mange børnefamilier .

                  samtidig med den alm Grundejer lider tab i. Form af  faldende bolig priser .

                   

                    Hans Christian Thorhauge 8940 Randers SV
                    - Blanketnummer: 3849

                    Ang. bebyggelse på Møllestensgrunden

                    Vi bor helt nede for enden af Møllestensvej ud mod “Møllestensgrunden”. Det vil være en drastisk nedsættelse af vores livskvalitet at der bliver bygget op i 3 etager.

                     

                    1. Dem der bor i lejlighederne vil kunne se direkte ned i vores have, og sådan vil det være for alle husene opad, og ikke mindst kommer de til at kunne se ind på vores altan, stue og soveværelse.

                    2. Vi vil få et absolut minimum af sollys i  vores stue, have osv. med en bygning i 3 plan

                    3. Når vi skal sælge, hvem vil så købe et hus uden sollys og hvor man kan kigge direkte ind/ned i have, stue og soveværelse? 

                     

                    I dialog med Torben fra Birch ejendomme, har vi talt om muligheden for at få flyttet den 3. etage over på en af de andre blokke, hvor det ikke vil genere nogen. Så vil det “kun” blive to etager, der ligger ud til vores grunde på den nederste del af Møllestensvej, og selvfølgelig skal lejlighederne have fladt tag. Det er meget vigtigt, at det bliver fladt tag, da det ellers vil tage endnu mere sollys fra os. Torben fra Birch ejendomme foreslår selv at det vil genere mindst med fladt tag. Vi forstår ikke helt, at der er lagt op til, at der skal bygges 3 etager ud mod vores grunde, da der står skrevet, at det vil “flade ud” mod omkringliggende bebyggelse. Det kan man ikke sige at det gør her. Så der må helt klart være en mulighed for at den 3. etage kan rykkes et andet sted hen. Man må også kunne se på, om det kan undgås at der kommer vinduer i lejlighederne over mod vores grunde, da det ikke vil gøre noget godt for vores livskvalitet, at der kan kigges direkte ned/ind til os. Vi forstår heller ikke helt, at det var så vigtigt til høringsmødet hvordan det kommer til at se ud inde fra byen af, men ikke et ord om hvordan det egentlig ser ud fra vores side af Vorup. Det må da være mindst lige så vigtigt. Det er rigtig fint at der bliver bygget, men I bliver simpelthen nødt til at ta hensyn til de mennesker der bor her i forvejen, og ikke fordi det bare skal se indbydende ud inde fra byen af.

                     

                    Ang. trafikanalysen i Vorup, som Cowi har lavet, er det en rigtig god idė, at den bliver lavet i vintermånederne, og ikke om foråret hvor der er mange der cykler på arbejde. Der bliver bygget rigtig meget i Vorup, og der skal bygges endnu mere. Så vi forstår ikke helt den måling der er blevet lavet. Vi vil på det kraftigste opfordre til at der bliver lavet en ny og mere fyldestgørende analyse, og over en længere periode. Der er kaos nok i forvejen med den trafik der er her nu, både hernede i bunden af Vorup men så sandelig også på vejene, op mod, og på Søndermarkskolen. Det bliver bestemt ikke bedre med alle de nye byggerier som kommer til at foregå flere steder i Vorup og ikke kun på “Møllestensgrunden”.
                     

                    Med venlig hilsen 

                            Janni & Brian Hansen

                            8940  Randers SV

                      Brian Hansen 8940 Randers SV
                      - Blanketnummer: 3847

                      Møllestensgrunden i Vorup

                      Jeg er borger i Vorup, bosiddende på Møllestensvej og derfor en af de "nærmeste pårørende"/"relevante naboer" til kommende byggeprojekt. Jeg er som udgangspunkt meget positiv stemt overfor nyt byggeri på vores vej. Møllestensgrunden er en grå plet, der i den grad trænger til en opradering. Derfor hilser jeg byggeriet velkomment, når blot der bliver lavet et fornuftigt forarbejde. Her bliver jeg dog usikker...

                      Sammen med en stor flok fra lokalområdet,deltog jeg på Høringsmødet d. 26.2.2020 på Laksetorvet, og min oplevelse var, at vi blev hørt på og lyttet til, når det gjaldt klimasikring af vore veje og bekymringer for vores matrikler i forb. med pilotering, udgravninger og byggemodning af området. Tak for det.

                      Vi har noteret os at vores bekymring om forsikring af vores huse og skader i forb. med vores fugtige område er taget til efterretning og at bygherre vil stilles ansvarlig for skader der opstår som følge af byggeriet. Det er betryggende at vide. 

                      Repr. for Bygherre var meget imødekommende og har vist sig venligt stemt i forbindelse med fordeling af etager, der evt. kan justeres af hensyn til de eksisterende boliger. Repr. for bygherre har også taget mod vores invitation og besøgt vores matrikler, for at forstå vore bekymringer yderligere. Vi er derfor fortrøstningsfulde i forhold til de bekymringer der er omkring skygge-problemer i eksisterende haver og ind-syn i eksisterende huse. Vi håber på et kommende godt samarbejde mellem vejens beboere og bygherre. 

                      Flere repræsentanter fra byrådet har vist deres interesse for vores bekymringer, hvilket vi er meget glade for. Disse er vi i løbende dialog med. 

                      Min STORE bekymring er: at rækkefølgen i byggeprocessen virker ulogisk og mere baseret på politisk kammerateri, tynde uholdbare undersøgelser og UDEN hensyn til faktiske prognoser, sund fornuft og bæredygtige beslutninger. Jeg vil forsøge at forklare hvor min bekymring kommer fra: (Jeg vil undlade at kommentere tallene fra Cowi s undersøgelser, da de allerede er blevet omtalt i andre høringssvar.)

                      Når jeg kigger på trafik-udfordringerne vi allerede har her i Vorup, samt dem ved Randers Bro og som også blev fremlagt på mødet, er det mig en gåde at der ikke tages fat på TRAFIKKEN INDEN der bygges nyt! Det virker "omvendt" at starte med byggeri af boliger, til folk man håber flytter ind, i stedet for at bygge en bro, få trafikken til at glide, og derefter bygge boliger. Boligerne bliver mere attraktive, hvis trafikken fungerer i nærområdet. I byggeprojektet på Møllestensgrunden vil der blive tilført rigtig meget ekstra trafik til Århusvej. Tyvdalen og Tebbestrupkær/Kærgade bebygges også med nyt, der vil medføre flere biler. Vores ønske/forslag er/var at trafikken bliver ledt ud i krydset ved Brotoften. Dette blev til Høringsmødet, stramt afvist, begrundet med at krydset ikke kan bære mere trafik. Dette problem bliver jo ikke løst ved at føre trafikken ud ved Bøsbrovej. Langt de fleste biler vil i følge kommunens eget udsagn skulle ledes over broen, uagtet at de kommer fra Brotoften eller Bøsbrovej. Dette vil medføre øget pres i myldretiden, og vil føre til stigende utilfredshed med vores by. Byen har i forvejen et IMAGE-problem i fht. politikernes troværdighed og dygtighed. "Der handles før der tænkes"... Man kan fristes til at gå med på den tanke, hvis denne byggeproces gennemføres uden yderligere forklaring! Hvis man derimod starter med at få trafik-årerne til at glide, få vejnettet udbygget og DEREFTER bygger boliger der passer til vejene, vil der ikke komme en årelang situation med utilfredse bilister og pressede trafik-forhold, som fører til endnu en pinlig situation for byens beslutningshavere. Jeg har virkelig brug for svar på, hvorfor man ikke ønsker at løse problemerne/udfordringerne i en anden rækkefølge?

                      Udfordringer på Møllestensvej: 

                      I vores nærområde er der masser af daglidags-trafik. Vorup lægehus på Møllestensvej har 150 besøgende dagligt. Mange af disse er i bil og parkerer på Møllestensvej, da p-pladsen ved lægehuset rummer 5-6 biler + de ansattes egne biler. Hertil kommer lægetransport og taxi-kørsel til og fra lægehuset. De fleste biler parkerer i højre side, da vMøllestensvej er smal, det er derfor ikke hensigtsmæssigt at parkere i begge sider. Flere af os bor i huse ud til vejen uden indkørsel, så vi parkerer ved vejkanten. Dette foregår i god ro og orden, da vi bærer over med hinanden og gerne parkerer lidt nede af vejen, når det kniber. Hvis der i fremtiden kommer 2-400 flere kørsler i døgnet, på vores lille vej, vil det være umuligt for ambulancer at komme igennem, og meget vanskeligt at komme til og fra vejen. Det samme gælder Blegen og Hviidsvej som ikke er indrettet til meget trafik. Blegen er desuden hoved-færdselsåre for cyklister og fodgængere der dagligt pendler over den blå bro til og fra arbejde/skole, hvilket giver en masse liv og aktivitet i nærområdet.

                      Udfordringer i lokal-samfundet:

                      Slagterbutikken, bageren og vores dagligvarer-butikker er afhængig af at folk kan stoppe op og parkere. Disse butikker er mere og mere pressede, da det ofte er direkte farligt at lave en parkering ved vejkanten på Bøsbrovej. Denne situation kan lukke og slukke vores lille aktive handels-centrum i Vorup, da krydset ved Kærgade og Bøsbrovej er max presset og folk derfor kører uden om. Som vi så "venligt" blev gjort opmærksomme på vej Høringsmødet, er vore veje til at køre på.  Dét kan vi kun være enige i - men infrastrukturen er vel gennemtænkt.? Vi har vel ikke planlagt 2 dagligvare-butikker, slagter, frisører, blomsterbutik, spisested og bagerbutik i samme lille område, for at lede trafikken helt uden om? Det hænger simpelthen ikke sammen. Vi ønsker at fodgængere, cyklister og bilister skal kunne færdes i samme område, uden at være til fare for hinanden. Som det er nu, er det farligt at være barn i trafikken i det gamle Vorup. Det sælger ikke boliger eller byggegrunde. Der blev spurgt til mødet, om der var taget højde for trafikuheld og allerede skete ulykker i krydsene i Vorup. Det var der ikke. Dette er efter min mening, meget bekymrende, da vi der færdes i Vorup dagligt, ved at der er sikkerhedsmæssige udfordringer både på fortorv, cykelsti, fodgængerfelter og vejene. 

                      - Vi er bevidste om det store trafikpres på Brotoften og vi tror på at det kan ændres, ved at dygtige folk kigger på udfordringerne med nye briller. 

                      - Vi ønsker at blive boende i Vorup og bidrage til at forbedre og forandre vores by og skønne gamle kvarter.

                      - Vi er klar over at det er sjovere at bygge huse end veje, men synes det er vigtigere med en anden prioritet til byens bedste. 

                      - Vi undrer os over den manglende interesse for at undersøge trafik-problemerne dybere/ mere grundigt.

                      - Vi tror på at vi som lokal-borgere har noget godt at byde ind med, da vi kender vores lokal-samfund, og ønsker at være med til at styrke vores by på den lange bane.

                      Vi foreslår derfor følgende:

                      • At udvide Brotoften med en rundkørsel eller anden holdbar løsning der letter presset. Dette vil give et kæmpe løft til byen!
                      • At få bygget broen ud og tilføje den allerede planlagte bro, der vil aflaste Randers Bro. Dette vil forbedre hele området omkring Randers.
                      • Udvide Århusvej med de planlagte vejbaner, så trafikken kommer til at fungere bedre. (Kontakt evt. Viborg, som er lykkes ret godt med deres by- og vejplanlægning)
                      •  At få et velfungerende trafiknet som løfter vores by og som gør det attraktivt at bo i Randers og være pendler.
                      • At få Vorups lille handelscentrum til at være et sikkert og trygt sted at færdes
                      • TIL SIDST vil folk jo vælte ind i Randers, da der pludselig bliver meget smukkere og mere velfungerende.
                      • og SÅ .... endelig... er det tid til at bygge og anlægge nye kvarterer, der passer til de gode velfungerende veje, der fører os rundt i byen. 

                      I mine øjne er det useriøst at bygge, inden man har kigget på byen fra et andet og lidt mere langsigtet perspektiv. 

                      Afslutningsvis vil jeg dele et par tanker, der optager mig....

                      • Hvorfor have så travlt med at bygge, INDEN vejene og byen fungerer?
                      • Hvorfor vente med ny bro og forbedring af Århusvej, når behovet er så stort?

                      Jeg er kommet omkrig det meste, og håber mine naboer og medborgere i byen, vil tilføje deres egne bekymringer. 

                      Med venlig hilsen og på genhør

                       

                       

                       

                        Jane Harbo Nielsen 8940 Randers SV
                        - Blanketnummer: 3846

                        Møllestensgrunden

                        Hej Randers komune

                        Jeg har boet i Randers Sv i de sidste 25 år, hvilke har været helt fantastiske. Jeg har de seneste 8 år boet på Jægergade, og bliver herved nabo til det nye og meget inspirerende område på Møllestensområdet. 
                        Området har båret præg af de forladte fabriksbygninger som har skræmt mange samt har været en sort plet på det dejlige natur område ved Engene.

                        Jeg færdes hver dag i både naturområderne i Vorup enge, samt har er stort behov hver dag at have nem adgang til E45 på baggrund af mit erhverv.

                        Jeg er meget positiv over at få et nyt spændende byggeri til området, og mener helt klar det vil blive et kæmpe plus for Randers

                        I årene 2018 og 19 og frem til nu, har Vorup været præget af en stor interesse for nybyggeri hvilken er meget positivt. Vi har byggeri med nye boliger på flg:

                        - Vorup skole her er der kommet ca.100 nye boliger  . På - Kærgade er der et stort byggeri på vej med over 100 boliger, færdig i 2020

                        - Bojesvej kommer der ca. 80 nye boliger, som vil blive færdig 2021

                        -Tyvdalen i Vorup ca. 80 boliger, færdig 2020.

                        Disse boliger medfører end stor stigning i Vorup via de forskellige indfaldsveje, heriblandt hovedpulsåren Bøsbrovej. Den allerede afviklede trafikmåling i maj 2019, har ikke været påvirket af disse nye ca. 400 trafikanter. Samtidig er trafikmålingen blevet afholdt i maj hvor måske en del Trafikanter i bil, kunne have fortrukket at tage cyklen.

                        Derfor er min klare overbevisning at de nye boliger på møllestensgrunden bliver en kæmpe belastning på den allerede hårdt belastede Bøsbrovej. Jeg mener derfor at man bliver nød til at lave til og frakørsel mod Århusvej via Støberigade.

                        Håber med dette indlæg at blive hørt, jeg vil meget gerne uddybe dette ved et møde eller lign.

                        Med venlig hilsen

                        Henrik Østrup

                        mobil 51722202

                          Henrik Østrup 8940 Randers SV
                          - Blanketnummer: 3845

                          Manglende infrastruktur

                          Jeg må hermed klage over Randers kommunes planer for Møllestensgrunden.

                          Jeg finder det som beboer på Hviidsvej meget svært og genkende det billede som Randers Kommune og Cowi har af trafikken i Vorup.

                          Stort set alle andre steder Randers kommune tillader byggeri i denne størrelse, starter man med og lave infrastruktur før der bygges, her er der altså ikke infrastruktur til 240 boliger samt hvad der bygges Bojesvej, Tyvdalen,Kærgade m.m. så venligst få styr på den først, før i søsætter sådanne projekter, eller lad være.

                          Med udsigt til 900 bilture fra byggeriet, kan jeg kun forudse problemer. Der holder en del biler parkeret på Hviidsvej og Møllestensvej, der er en stor trafik af cykler og gående som siver mod byen af vejene ned mod Blegen, det vil skabe farlige situationer i det daglige, med så meget trafik på veje der slet ikke er skabt til den mængde trafik.

                          Den daglige kamp med store lastbiler ved Fakta og kunder fra Fakta der ikke forstår krydset Kærgade/Bøsbrovej, kampen for og komme til venstre fra Bøsbrovej til Kærgade mens køen bagved vokser og forsvinder i svinget bag en. 

                          Alternativet Mariendalsvej/Høvejen , en vej med et kryds der har elendige oversigtsforhold, masser af cyklister, og ikke ret sjov i den travle eller mørke tid. Og ja sørme om der ikke er kø der i de travle perioder.

                          Der er 1 parkeringsplads pr bolig i projektet, det lugter af parkerede biler langs de i forvejen fyldte vej, hvis de nye beboere måske har mere end en bil, eller måske fødselsdag som vi andre har. Utilstrækkeligt i min verden med så få parkeringspladser til det antal boliger.

                          At min udsigt bliver 20 meter beton kan jeg leve med, men jeg mener Randers kommune bør få projektet ned i en størrelse og højde som området kan magte, så vi alle kan være der , synes 50 boliger var mere passende, for ja området pynter ikke, og udvikling i området vil være ønskværdigt, men det bliver et trafikmareridt på så små veje med parkerede biler, cyklister, gående og en masse ny beboere der formodentlig ikke ønsker irreterede naboer på grund af trafikforhold.

                          Henrik Ø Knudsen

                          8940 Randers SV

                           

                          Henrik Knudsen 8940 Randers SV
                          - Blanketnummer: 3844

                          Planer om Byggeri på Møllestensgrunden

                          Vi er alle i Vorup meget bekymrede for vores allerede meget øgede trafikale problemer. Især lige omkring og på Bøsbrovej, og dermed for også vores miljø. Der bliver i forvejen bygget flere steder og så vil man også bare bygge på Møllestensgrunden. Man tilsidesætter jo alt logisk tænkning og intet er gennemtænkt.  Men det synes jo også mistænkeligt,  at man, på det sidste møde, ikke ønskede, at svare de mange kritiske spørgsmål. Så der må stikke mere under end kommunen ønsker at de berørte borgere skal vide !!

                            Bo Thanning Johansen 8940 Randers SV
                            - Blanketnummer: 3843

                            Høring af Forslag til Lokalplan 659

                            Jeg vedhæfter mine kommentarer og bekymringer ifm Lokalplan 659 

                            Helle Nielsen 8940 Randers SV
                            - Blanketnummer: 3839

                            Bebyggelse på Møllestensgrunden

                            Jeg har nogle ting, som jeg syntes, er bekrymrernde, I forhold til de planer, der er omkring, bebyggelsen, på møllestensgrunden. 

                            Vores huse er er meget, udsatte, i forhold til at der skal piloteres, de rystelser der kommer, vil forplantes i vores huse, pga den meget bløde undergrund.

                            Der er også, bekrymringer når der bliver ændret på vandspejlet.

                            Den tunge trafik i forbindelse, med byggeriet. 

                            Trafikken, vejene er ikke gearet til den trafik, der der kommer. 

                             

                              Klaus Jensen 8940 Randers SV
                              - Blanketnummer: 3838

                              Mine bekymringer ang. Møllestensvej

                              Vi har boet på møllestensvej, i 25 år, et skønt roligt sted.. Dog ved vi også at undergrunden, er meget "levende" pga. grundvandet. Og vores gamle huse, vil ikke kunne klare rystelserne, fra piloteringer, uden MENGRAD. Og vi er glade for vores hus!! Og vil også gerne, kunne sælge det videre, om fx 10 år!! Trafikken vil også blive, lammet, alene nu, er det mere end almindeligt, svært at komme bare op, på bøsbrovej. Både ad de små veje, hernedefra, men så sandelig også i lyskrydset ved fakta. 

                                Lotte Jensen 8940 Randers SV
                                - Blanketnummer: 3832

                                Mulighed for anvendelse af solceller

                                På vegne af Birch Ejendomme indsendes følgende indsigelse til lokalplan 659:

                                 

                                At overholde energikrav fra BR18 er en udfordring, hvis der ikke må anvendes solceller o.lign anlæg.

                                Vi ønsker at den nuværende bestemmelse omkring solceller ændres, så der gives mulighed for at etablere solceller på tagflader.

                                 

                                Den nuværende bestemmelse er formuleret således:

                                § 6.3 Der må ikke opsættes solceller, solfangere o. lign. anlæg, på bygningernes facader eller tagflader.

                                 

                                Vi ønsker en ny formulering der hedder:

                                § 6.3 Der må etableres solceller, solfangere o.lign anlæg på op til 25 % af tagfladen på bygningernes tage. Anlæggene skal udformes så de indgår, som en naturlig del af bygningernes arkitektur.

                                 

                                Bygningens design vil være styret af forskellige energirammekrav, såsom meget tykke vægge og dybt siddende vinduer, samt store krav til oriente­ring, størrelse og placering af vinduer i forhold til verdenshjørner. Samtidig skaber disse krav en udfordring i forhold til at imødekomme dagslyskravet i boligerne. Resultatet af ingen solceller er, at vi får meget kompakte og mindre inspirerende bygninger, hvor der kommer et minimum af dagslys ind. Mulighed for solceller vil netop give et rum til kreativitet ift. facadeudtryk, hvilket vil være et kvalitetsstempel i lokalplanen.

                                Der lægges overalt i vores samfund op til, at vi opfører os bæredygtigt og skaber bygninger med et så lavt CO2 aftryk som muligt.

                                Pt. er den mest anvendt metode at opsætte solceller. Så det ønskes der naturligvis også mulighed for i dette byggeri. Anvendelse af  solceller på byggeriet spiller godt ind i Kommunens strategi for bæredygtighed og et ønske om klimatilpasning. Herunder Randers Kommunes Klimaplan 2035 og samtidig også FN verdensmål.

                                 

                                Det er vort håb, at lokalplanen kan udformes således, at den giver en fleksi­bilitet og mulighed for at bygge bygninger, som er dejlige at bo i og smukke at se på. Det vil sige at velvære for mennesker, og bæredygtighed og dagslys kommer før et krav om ingen solceller.

                                Aarstiderne Arkitekter

                                  Aarstiderne Arkitekter 8600 Silkeborg
                                  - Blanketnummer: 2758

                                  Høringssvar ang. Lokalplan 659 - Møllestensgrunden og Tillæg 34 til Kommune

                                  Randers Kommune har den 20. januar 2020 fremsendt en høring af Forslag til Lokalplan 659 - Møllestensgrunden, boligbebyggelse ved Møllestensvej, Blegen og Hviidsvej i Vorup og forslag til Tillæg 34 til Kommuneplan 2017, samt udarbejdet miljøvurdering.

                                  Banedanmark skal for en god ordens skyld oplyse, at vi ikke har bemærkninger til forslagene.

                                    Banedanmark 7000 Fredericia
                                    - Blanketnummer: 2708

                                    Lokalplan møllestensgrunden ogstore trafikale og støjmæssige problemer

                                    Jeg må hermed protestere over de store trafikale og støjmæssige problemer vedrørende bebyggelsen af møllestensgrunden og projektets gennemførelse i den form som blev fremlagt af kommunen på det nyligt afholdte møde. Det viste sig under hele mødet at kommunens medarbejdere ikke ville besvare de fremmødtes spørgsmål endsige høre hvad de fremmødte sagde og ignorerede de meninger som kom frem. Det er helt uacceptabelt at indkalde os som borgere og ignorere hvad borgerne siger under et sådant møde. Vi må bede om indsigt i sagen  samt se referater fra mødetog se offentliggjort alle vore protester afleveret over for kommunens medarbejdere der var tilstede fra trafik og veje samt byggemyndighederneskommentarer til vore kæmpe bekymringer om både byggeri og veje og trafikforhold. Vi må forlange et retvisende referat fremlagt for politikerne så sådanne møder hvor borgerne bliver totalt ignoreret og afvist af en ordstyrer der ikke var sin opgave voksen og hvor alle borgere gentagne gange protesterede over en fuldstændig afvisning hver gang der var ting han ikke ville høre på. Håber man i kommunen tar ansvar for os som beboere i området får lavet en ordentlig trafikregulering så det er tåleligt fremover at bo i vores område. Cowi rapporten lugter langt væk af bestillingsarbejde uden nogen for for grundig analyse. Kort sagt er den rapport lavet på et overfladisk grundlag og et totalt ufuldstændigt grundlag.

                                      Jens Christian Andersen 8940 Randers SV
                                      - Blanketnummer: 2692

                                      Bekymring om infrastrukturen i Vorup.

                                      Infrastrukturen og vejnettet i Vorup er uhensigtsmæssigt anlagt til at trafikken sikkert kan øges.  Derfor går min bekymring på det øget pres på vejene i hele Vorup.

                                      Jeg har følgende bekymringer:

                                      • Der bliver øget pres på Bøsbrovej, hele vejen op til E45. Høj hastigheden på Bøsbrovej er fortsat et problem. Der er mange skolebørn der hver dag skal krydse Bøsbrovej.  Især i fodgængerfeltet ved Bøsbrovej/Skanderborggade kan det være meget svært at se skolebørnene, da der holder biler i kø i sydgående retning på Bøsbrovej, for at dreje ind ad Skanderborggade (op til skolen).
                                      • Der bliver øget pres på de smalle gader op til Søndermarkskolen, på skolens matrikel og rundkørslen på skolen ved Forældre parkeringspladsen og Kys og Kør. Jeg mener at infrastrukturen, i og omkring skolen, er alt for dårlig til at man sikkert kan øge trafikken.

                                      Løsningsforslag:

                                      • Man kunne overveje at etablere en skolebus fra bunden af Vorup, ved Møllestensgrunden eller deromkring, og op til Søndermarkskolen.
                                      • Øge antallet af fartdæmpende chikaner på Bøsbrovej.
                                      • Øge belysningen ved fodgængerfelterne på Bøsbrovej.
                                      • Belysningen i rundkørslen på Søndermarkskolen mangler fortsat (behandlet af Økonomiudvalget, d. 2. september 2019).
                                      • Etablere flere cykelstier og cykelruter i Vorup

                                        Trine Christensen 8940 Randers SV
                                        - Blanketnummer: 2673

                                        Trafikaleproblemer/ledige lejemål

                                        jeg forstår simpelhen ikke hvordan man kan sidde inde på kommunen og sige at der ikke er trafikaleproblemer i vorup og samtidig mene at der sagtens kan afvikles ydeligere trafik.

                                        Det er jo ikke kun på møllestensgrunden der bliver bygget, det er også tyvdalen, Bojesvej , kærgade, Mosevej så det er en del mere trafik der kommer og området er meget belastet i forvejen.

                                        det ser så fint ud med de målinger fra Cowi, men det er jo for de enkle områder og ikke en total belastning når alt står færdig. Det er umuligt at komme ud på Bøsbrovej fra Pramvej og Højtoftegade, lyskrydset ved vandværksvej/fakta er en hovsa løsning det er ikke gennemtænkt at der er biler fra pakeringsplads/vandværksvej og kærgade der skal ud til samme udkørsel på få meter.

                                        det er helt fint at der skal nybyggeri til, men det er ikke bare at bygge løs og ikke ændre på vejsystemet det hele skal hænge sammen og der må findes nogle holdbare løsninger.

                                        Der er fine vej forhold ned forbi Gudenåcentret og ud til lyskrydset på Grenåvej så kunne der jo etableres udkørsel den vej fra blegen og møllestensgrunden.

                                        så er der også lige et spørgsmål ang om Randers har behov for flere boliger, der er rigtig mange ledige lejemål og der har været fraflytning fra kommunen i 2019, så den prognose der er lavet om tilflytning holder ikke.

                                        kan se der er rigtig mange kommuner der har ledige lejemål der har aldrig være flere end der er nu Ålborg topper med kedelig statistik er det den Randers prøver at slå?

                                        Helle Kruse

                                        Randers SV

                                         

                                          Helle Kruse 8940 Randers SV
                                          - Blanketnummer: 2657

                                          Højde og trafik

                                          I nogle af bilagene for byggeplanen har der været lagt op til, at der skal bygges lavt ud fra eksisterende byggeri og så højest inde midt på Møllestensgrunden. I det oplæg som blev vist til mødet på Laksetorvet den 26. februar ser det ud til, at der skal bygges i 3 etager lige op mod husene i den nederste del af Møllestensvej. Kan der ikke være en mulighed for, at der bliver bygget i 2 etager her og så 3-4 etager længere inde på grunden, hvor det vil genere meget mindre. 

                                          Omkring trafikproblematikken kan jeg bare opfordre til, at I indhenter flere målinger, for at få et mere reelt billede af hvad 229 boliger vil føre med sig af ekstra trafik. 

                                            Henrik Nørby Langvang 8940 Randers SV
                                            - Blanketnummer: 2631

                                            Etablering af skybrudsveje

                                            Bekymring for etableres skybrudsveje. 
                                             

                                            Dan frederiksen , Møllestensvej 8 

                                            Det er godt med noget udvikling i området, og jeg er meget positiv over at man vil etableres skybrudsveje. 
                                            Vi har store problemer når der er skybrud på Møllestensvej, da kælder og haver bliver berørt at dette, da området er meget lavt liggende. 
                                            Dog er jeg bekymret om det bliver udført ordenligt og bliver udførsels perioden lang. 
                                             

                                            * Hvor skal vandet ledes hen? 

                                            * Bliver det tilpasset til fremtiden med     større mængder med regn? 
                                             

                                            * Bliver udførselsperioden lang, som vil påvirke beboer, som ikke kan komme frem til huset? 
                                             

                                            * Bliver det udførert på alle veje til møllestensgrunden (det ønskes at alle veje for etableres skybrudsveje)? 

                                              Dan Frederiksen 9550 Mariager
                                              - Blanketnummer: 2541

                                              Lokalplan 659 Møllestensgrunden

                                              Tilføjelse til tidligere fremsendte høringssvar:

                                              Med hensyn til evt. skader på vores huse under opførelse af de kommende bygning,er  hvem har så erstatningsansvar????

                                              Er der en mulighed for, at de påtænkte bygninger kunne blive på 3 etager i stedet for 4?

                                              Vi der bor tæt til de kommende bebyggelser mener vi får vores livskvalitet forringet med så høje bygninger.

                                              Med venlig hilsen

                                              Ingelise Buhl Pedersen og John Madsen

                                                John Madsen 8940 Randers SV
                                                - Blanketnummer: 2524

                                                Bebyggelsen Lokalplanen 659 Møllestensgrunden

                                                 

                                                Indsigelse og mangel på oplysning om adgangsforhold til kommende byggerier.

                                                Er der evt. planer om ny vej over gl. banespor ved Gudenåcentret, hvor der er adgangsforhold til lyskryds,

                                                eller lyskryds eller rundkørsel ved Jægergade og Bøsbrovej.?

                                                Afvikling af trafik fra nye bebyggelser ved Bøjesvej, Fuglsangsvej, Henriettelyst, Kærgade og Tyuvdalen, er der lavet planer over det?

                                                Vejforholdene i området er, som for  30 år siden.

                                                Med venlig hilksen

                                                Ingelise Buhl Pedersen og John Madsen

                                                Møllestensvej 30

                                                8940 Randers SV

                                                 

                                                 

                                                  John Madsen 8940 Randers SV
                                                  - Blanketnummer: 2494

                                                  Trafikforhold i Vorup

                                                  Kommentar til lokalplan 659 ”Møllestensgrunden”

                                                  Indledningsvis finder jeg, at det er godt, at der sker noget i området. Personligt ville jeg foretrække nogle faciliteter, f.eks. i form at grønt område til glæde for områdets beboere og områdets udvikling. Det mangler der i Vorup. Men jeg forstår godt, at det er interessant at lave boliger i området, og det kan også være udmærket.

                                                  I trafikanalysen til lokalplanen konkluderes det, at planen ”ikke vil skabe væsentlige forskydninger eller negative konsekvenser i forhold til den fremtidige trafikafvikling”. Den konklusion er jeg ikke enig i.

                                                  Trafikvurderingen tager udgangspunkt i COWI rapporten, så det vil jeg også gøre i det følgende.

                                                  Vurderingen er i forhold til 0-alternativet. 0-alternativet er uændret trafik, altså det COWI har målt i 2018. Allerede nu er der betydelig nybyggeri i området, og der er planer om yderligere etageboliger på Bojesvej. Det betyder, at man nødvendigvis må se på den samlede, fremtidige trafik i området. Jeg kender ikke det korrekte tal, men jeg vil anslå, at der er 100 yderligere boliger på vej. Det må derfor antages, at den faktiske trafikstigning, som området vil opleve bliver 50% større, end det tal på 650 biler som trafikrapporten anvender, svarende til alt 975 biler.

                                                  COWI rapporten anslår trafikken på Kærgade til 2.100 biler pr. døgn i hverdage, hvorefter området vil opleve en stigning på lidt over 46%. Ud fra trafikrapportens analyse, er det ikke godtgjort, at en stigning på 30-50% er problemfri for området.

                                                  Jeg medgiver, at noget af trafikken vil gå via Pramvej, men udkørselsforholdene fra Pramvej til Bøsbrovej, især østpå, er dårlige, og vil sandsynligvis presse trafikken omkring Kærgade og lysreguleringen ved Bøsbrovej.

                                                  Trafikforholdene i krydset Kærgade/Bøsbrovej er yderst besværlige med udkørslen fra Vandværksvej og den store parkeringsplads i tilknytning til krydset. Det betyder, at krydset ikke fungerer særligt godt, og at der ofte opstår trafikale knuder i krydset med biler, der spærrer for kørsel ind på Kærgade. Det er ikke kun for biler, at krydset er uhensigtsmæssigt. De cyklister, der skal fra Vandværksvej over Kærgade til Bøsbrovej, skal ofte sno sig imellem bilerne. Med 200 nye boliger nord for krydset, vil antallet af både biler og cyklister, f.eks. skolebørn, gøre det til et farligt kryds.

                                                  Krydset fungerer rimeligt for trafik ad Bøsbrovej. COWI rapporten viser, at venstresvingende biler ned på Kærgade er med til at stoppe trafikken. Mon ikke der vil ske en betydelig stigning i denne problemstilling? Samme problem opstår allerede i dag ved venstresving ind på Pramvej. Samlet set mener jeg ikke, at man med henvisning til COWI rapporten kan konkludere, at krydset ikke er et problem ved mere trafik på Kærgade.

                                                  Bilister og andre trafikanter kan vælge at køre via Høvejen til Bøsbrovej. Dette vil medføre mere trafik ad Kærgade og formentlig Jægergade. På Kærgade er der fartdæmpende chikaner og en del af vejen anbefalet 40 km/t. I henhold til COWI rapporten kører 85% under 45 km/t. Det betyder, at 351 daglige ture er med højere hastighed Dette antal vil vokse med 46 % svarende til 512 ture. Chikanerne er placeret, så trafikken ved udkørsel fra Åvej til Kærgade er vanskelig overskuelig. Med de nye boligers placering, vil den være en naturlig udkørselsvej, og den er ikke hensigtsmæssig. Tilsvarende er trafik fra Høvejen ned på Kærgade generet af en chikane umiddelbart øst for Høvejen, som vanskeliggør oversigt ved udkørsel, og som af og til medfører propper i trafikken. Yderligere 46% trafik på den strækning af Kærgade er ikke ubetydelig, og jeg ser ikke, at der er taget stilling til, om de nuværende fartdæmpende foranstaltninger er de rigtige i et fremtidigt scenarie med betydelig mere trafik på Kærgade.

                                                  Høvejen er heller ikke egnet til megen trafik. Vejen er ikke let overskuelig, og ved krydset Høvejen/Tebbestrupvej/Mariendalsvej er oversigtsforholdene meget dårlige. Det giver allerede i dag farlige situationer for bilister og cyklister. Der er ikke i rapporten taget stilling til, om forholdene her skal forbedres, så krydset kan afvikle den øgede trafik.

                                                  Jeg er af den opfattelse, at der må fremlægges nogle veldokumenterede analyser af den fremtidige trafik i området for at kunne konkludere, som kommunen gør.

                                                  Jeg vil derfor opfordre til, at trafikforholdene i området underkastes en mere omfattende analyse end den, der foreligger på nuværende tidspunkt. Det er for mig at se vigtigt, at der – allerede inden de nye boliger bygges - laves de fornødne trafikale ændringer. Det bliver hverken nemmere eller billigere at udskyde løsningerne til trafikafviklingen i Vorup er brudt sammen.

                                                  Med venlig hilsen
                                                  Peter Kaae Schmidt

                                                    Peter Kaae Schmidt 8940 Randers SV
                                                    - Blanketnummer: 2484

                                                    Spørgsmål fra tidligere frafaldes

                                                    Har nu fået læst hele lokalplansforslaget, og mine spørgsmål er stort set besvaret i forslaget

                                                    mvh

                                                    Claus Skipper

                                                      Claus Vestergaard Skipper 8940 Randers SV
                                                      - Blanketnummer: 2482

                                                      Bygningshøjde - kote eller højde over terræn ?

                                                      Blot opklarende omkring bygningshøjde - bør angives om det er kote-højde eller højde over terræn. Terræn kan vel hæves op til 3 meter aht klimatilpasning ?

                                                      side 5 angives 17 meter som maks højde, og på side 14 er max bygningshøjde 16 meter - et af de to mål må jo være forkert ?

                                                      Men for at undgå misforståelser og tolkninger bør det angives som kote-højde - som så måske svarer til en bygningshøjde på 17 eller 18 meter da terræn i området såvidt jeg ved er omkring 1 meter over "0"

                                                      Er der / vil der blive nogle krav omkring tilgængelighed/adgang fra Vorup til "jernbanediget" / storkeengen via stier/veje i området når det er færdigbebygget.

                                                      mvh

                                                      Claus Skipper 

                                                        Claus Vestergaard Skipper 8940 Randers SV