Sundhedspolitik 2023-2026

Høringen er afsluttet

Høring af Randers Kommunes udkast til en ny sundhedspolitik.

Randers Kommune har udviklet et udkast til kommunens nye sundhedspolitik, som fremlægges til høring.

Sundhedspolitikken beskriver byrådets overordnede visioner for sundhed og sætter retning for kommunens arbejde mod at understøtte det gode liv for alle borgere. Politikken prioriterer et fokus de vigtigste indsatsområder for sundhed.

Sundhedsopgaven er i alle forvaltninger en del af den kernevelfærd, som forvaltningerne leverer i den daglige drift. At løse sundhedsudfordringerne handler derfor ikke altid om at gennemføre en særlig sundhedsindsats ved siden af den daglige drift, men om at integrere sundhedsfremme i kerneopgaven.

Processen for udvikling af sundhedspolitikken har indeholdt inddragende og involverende elementer; miniinterviews med borgere og medarbejdere, en workshop for interne og eksterne interessenter den 31. august samt et temamøde for byrådet. Derudover har der løbende været inddragelse af alle relevante fagområder i Randers Kommune. På den baggrund er der nu udarbejdet et høringsudkast til en ny sundhedspolitik.

Læs udkastet til sundhedspolitik 2023-2026.

Høringssvar

7 svar
- Blanketnummer: 41566

Høringssvar fra Randers fælleselevråd til sundhedspolitikken

1. Det er vigtigt at der er et større fokus på, hvordan vi kommer fra ord til handling, så vi kan se reel handling.

2. Når vi skal fra ord til handling vil vi gerne inddrages både som fælleselevråd og børn og unge generelt.

3. Vi, i Randers fælleselevråd (i to arbejdsgrupper), arbejder i år med sundhed og trivsel, med særligt fokus på tobaks- og nikotinprodukter blandt skoleeleverne i Randers. Vi retter vores arbejde målrettet mod henholdsvis oplysning blandt forældre og forbyggelse på mellemtrinet. Vi har valgt at sætte fokuset hos de to grupper da vi oplever, at det er udskolingseleverne der har videnen om, hvilke konsekvenser det har, men vi derimod kan skabe en forbyggende insats hos mellemtrinet og forældreinsatsen skal ligges, da vi har oplevet, at mange forældre ikke kender nikotinprodukterne og konsekvenserne.

4. Vi tror desuden på, at ung-til-unge og personlige beretninger har større indflydelse på os, børn og unge, end videnskablig oplysning.

5. Derudover tror vi at platformene har stor betydning for, hvorvidt vi remmer målgruppen. Vi mener, at I højere grad skal fører oplysning på sociale medier.

    Randers fælleselevråd 8900 Randers C
    - Blanketnummer: 41565

    Høringssvar fra Udsatterådet

    Udsatterådet har følgende bemærkninger til Sundhedspolitik 2023-2026

    Udsatterådet finder det positivt, at begrebet ulighed i sundhed nævnes i politikken. Politikken har 2 prioriterede områder. Børn og unge og borgere med kronisk sygdom. I gruppen af børn og unge og borgere med kronisk sygdom er der også udsatte borgere. Hvis Randers Kommune vil arbejde for lighed i sundhed og højne sundheden hos udsatte grupper, mener Udsatterådet, at der skal en ekstraordinær indsats til. Udsatte borgere uanset alder har behov for en håndholdt, opfølgende og koordineret indsats.

     

    Den 9. november 2022 afholdte Udsatterådet det årlige temamøde. Temaet var lighed i sundhed for udsatte borgere. Baggrunden er at Rådet for Socialt Udsatte i foråret 2022 sendte anbefalinger til kommuner, regioner og almen praksis til at fremme lighed i sundhed. Som en del af Rådets høringssvar vil vi vedlægge anbefalingerne fra Rådet for Socialt Udsatte

     

    Herudover vil Udsatterådet tilsluttes sig Handicaprådets høringssvar til politikken.  

    Udsatterådet 8900 Randers C
    - Blanketnummer: 41273

    Randers i sund bevægelse

    I vedhæftede høringssvar opfordrer Cyklistforbundet Randers til. at udnytte, at stort set alle borgere hver dag har behov for at flytte sig fra sted til sted, og at der opnås massive sundhedsmæssige gevinster, når borgeren flytter sig på cykel.

    Cyklistforbundet Randers 8981 Spentrup
    - Blanketnummer: 41255

    Høringssvar fra ældrerådet

    Ældrerådet har på sit møde den 14. december 2022 drøftet udkast til Sundhedspolitik 2023-2026. I den forbindelse har rådet følgende kommentarer:

    Ældrerådet har stor fokus på de ældre og svage borgere, som ikke selv rækker ud efter hjælp. I politikken er der ikke redegjort for, hvordan man får fat i de borgere, som er svære at nå og sidder alene. Rådet vil opfordre til, at det skrives ind i Sundhedspolitikken 2023-2026, at man skal have fokus på at række ud til de borgere, som ikke selv efterspørger hjælp, men som har brug for hjælp af den ene eller den anden art.

    Under punktet ”Tidlig forebyggelse” står der, at kommunen vil samarbejde om at sikre tidlig opsporing ved at opspore borgere i risikogruppen med endnu ikke-diagnosticeret sygdom og tilbyde relevante indsatser. Hvordan skal opsporing af borgere i risikogrupperne ske? Der savnes konkrete forslag til, hvordan man kan sikre dette.

    Afslutningsvis kan det siges, at ældrerådet synes det er vigtigt med en Sundhedspolitik, men det er lige så vigtigt at sørge for, at følge op på denne politik med nogle konkrete målsætninger og handleplaner, så man kommer i mål med de visioner der vedtages i politikken.

    På ældrerådets vegne,

    Per Boysen

    Formand i ældrerådet

      Ældrerådet 8900 Randers C
      - Blanketnummer: 41244

      Høringssvar vedr. ´Sundhedspolitik 2023-26´

      Bysekretariatet har med stor interesse læst høringsudkast til sundhedspolitikken for Randers Kommune 2023-26. Bysekretariatet ser positivt på det øgede fokus på børn og unge, som politikken lægger op til. Vi ser også udfordringerne i vores hverdag i de udsatte boligområder i Randers og er enige i, at vi skal styrke trivslen blandt børn og unge. Vi har samtidig en stor bekymring for hele voksengruppen, der ikke nødvendigvis er kronikere (eller ikke har fået stillet en diagnose), og som ikke bliver specielt fremhævet i politikken, men som vi i stor udstrækning møder i vores hverdag i de udsatte boligområder i Randers. Vi ser en stor ulighed i sundheden for denne målgruppe, vi ser dårlig livskvalitet og alt for korte liv. Vi opfordrer til at, der også kommer et stærkere fokus på denne målgruppe. Gruppen består af mange på kanten af arbejdsmarkedet, lavt uddannelsesniveau, lavt indkomstniveau og store sociale udfordringer, hvor mange også har hjemmeboende børn og unge. Det er en målgruppe, der er forholdsvis omfattende i antal og som udgangspunkt ikke er særlige mobile eller modtagelige for sundhedstilbud kva deres udfordringer. Bysekretariatet og Randers Sundhedscenter har allerede et godt samarbejde omkring fremskudt sundhedsindsats. Bysekretariatet indgår gerne som platform for yderligere fremskudt indsats (nærhed til sundstilbud). Bysekretariatet indgår også gerne i en uddybende dialog omkring målgrupperne i de udsatte boligområder, såvel som i samarbejdet mellem sundhedstilbud, skoler, insitutioner m.fl. 

        Bysekretariatet 8930 Randers NØ
        - Blanketnummer: 41231

        Sundhed og bekæmpelse af ensomhed blandt borgere med udviklingshandicap

        Lev Randers ønsker særlig opmærksomhed på sundhed, gode vilkår og vaner samt bekæmpelse af ensomhed blandt borgere med udviklingshandicap. Det fremgår ikke klart, hvor og hvordan disse aspekter kan passes ind i udkastet til Sundhedspolitik.

        Under afsnittet 'Børn og unge'  - 3. underafsnit - 4 bullit - foreslår Lev Randers 'bosteder, aktivitetscentre m.v.' indføjet - så teksten lyder      Have fokus på, hvordan vi arbejder med sund mad og måltider i dagtilbud, skoler, uddannelsesinstitutioner, bosteder, aktivitetscentre m.v. 

        Tilsvarende under Trivsel og fællesskab - 3. bullit. 

        Dette afsnit handler ganske vist om 'Børn og Unge', men bør bredes ud på en måde , så udviklingshandicappede - og Borgere med særlige behov i det hele taget - bliver nævnt. Kommunen har en fin, gældende politik for Borgere med særlige Behov (2018), som er god at tage afsæt i.

          Lev Randers' kreds 8870 Langå
          - Blanketnummer: 41099

          Handicaprådets høringssvar

          Se vedhæftede. 

          Handicaprådet 8900 Randers C