Høringssvar
Høringssvar vedr. Uddannelsespolitik 2023-2026
Høringssvar vedr. Børne- og ungepolitik 2023-2026 samt Uddannelsespolitik 2023-2026 fra Assentoftskolens skolebestyrelse og MED-udvalg.
Skolebestyrelsen og MED-udvalget bemærker at, det er gode og overordnede hensigter der flugter med skolebestyrelsens og MED-udvalgets indsendte input til begge politikker - men savner en tydeliggørelse af succeskriterierne.
Skolebestyrelsen og MED-udvalget kunne ønske en uddybning vedrørende realiseringsplanerne.
På vegne af kolebestyrelsen og MED-udvalget på Assentoftskolen
Anne-MetteThorsen Skoleleder
Trekløverskolen, Randers - Høringssvar til Uddannelsespolitikken 8.maj ´23
I skriver: “I mange år har vi som samfund haft fokus på krav og præstationer. Børn og unge måles og vejes, og der er en forventning om, at børnene er skoleparate og klar til at passe ind i skolens rammer. "Men skolens opgave er at være børneparat.”
Vi spørger bare!: Er Randers kommune skoleparat? Til at give de rammer som skal til for at skabe en skole for børn som skal have ekstra og velkvalificeret støtte? Vi oplever at skolen har været igennem flere besparelser, der betyder, at der ikke kan tages højde for de beskrivelser og anbefalinger eleverne på Trekløverskolen har med sig. Vi oplever en ledelse der forsøger så godt de kan inden for den økonomiske ramme der er, bliver det bare ikke godt nok.
Eleverne på Trekløverskolen har behov for en særlig støttende tilgang - tidlig indsat er særdeles vigtig for deres udvikling - så de også kan blive en aktiv for samfundet.Ligeledes er der brug for stabile rammer og velkvalificerede uddannede voksne. Noget vi som skolebestyrelse oplever ikke bliver taget alvorlig trods utallige henvendelser. Henvendelser om børns mistrivsel og en personalegruppe der løber stærkt - alt for stærkt. Vi oplever vi ikke bliver taget alvorligt - tværtimod.
Politikker er godt, men de må stå på skuldrene på minimum af lovgivning og faglige beskrivelser. Der er vi endnu ikke endnu!
Høringssvar omhandlende uddannelsespolitik
Vestervangsskolen er meget positive overfor den samlede børn og ungepolitik. Skolen er især begejstrede for denne passus:
Vi vil forebygge
Vi ser de tidlige tegn, og tager dig i hånden og laver de indsatser, der skal til for at hjælpe dig, og vi er undersøgende på, hvilke årsager, der ligger bag, så vi kan forebygge og være på forkant.
Skolen undrer sig dog over valget af det narrativ, hvor man får en uddannelse fremfor at man tager en uddannelse, beskrevet herunder
Vi vil give dig en god uddannelse Vi ønsker, at Randers ….
Slutteligt kunne vi have ønsket os, at der havde været indskrevet begreber såsom; Læringsprogression og det lærende fællesskab
Slutteligt vil vi tilkendegive opbakningen til denne politik
På vegne af Vestervangsskolen
Ledelse, MED og skolebestyrelse
Jakob Voldby
Skoleleder
Forældrebestyrelsen i Dagtilbud Midt
Vi i forældrebestyrelsen erklærer os positive overfor de fremlagte værdier i udkastet, og at der er et øget fokus på de børn der mistrives.
Det er dog bekymrende, at disse meget konkrete løfter der bliver givet i udkastet, kan blive svære at opfylde i praksis, og låse de fagprofesionelle i deres virke. Med tanke på den nuværende økonomiske tilstand og generelle resourcemængde i folkeskolen, kan muligheden for at opfylde disse løfter se meget svære ud.
Høringssvar fra Trekløverskolens MED-udvalg vedr Uddannelsespolitik
Trekløverskolen har følgende kommentarer til udkastet til Uddannelsespolitik
Overordnet mener vi, at det er en misforståelse at lave en uddannelsespolitik, som er formuleret direkte til børn og unge. Sproget forvirrer mere end det gavner. Hvis ”du”, er et barn eller ungt menneske, skal det formuleres helt anderledes. Det er ikke børn og unge, som læser denne politik, så derfor mener vi, at budskabet skal adresseres til voksne.
Vi mener, at politikken henvender sig for meget til den enkelte, frem for fællesskabet.
Afsnittet omhandlende, børn eller unges medindflydelse – hvilket giver rigtig god mening, men samtidig står der ligeværdig dialog, hvilket vi ikke finder korrekt. De er ikke ligeværdige i beslutninger, som medarbejderne skal tage i forhold til for eksempel undervisningen.
Af materialet fremgår det at politikken danner rammen for efterfølgende mål i budgetter og aftaler, der vedrører børn og unge, hvilket vi inden for specialområdet ikke oplever gør sig gældende.
Intentionerne skal stemme overens med virkeligheden. Er der penge i kommunen til at realisere dette?
På baggrund af de allerede udmøntede og kommende besparelser er det vanskeligt at efterkomme de kvalitetskrav, der er beskrevet i politiken.
En politik skal være retningsgivende for arbejdet, men ikke ”love” for meget.
MED UU Randers høringssvar: Børne- og ungepolitik samt Uddannelsespolitik
.Børne- og ungepolitik 2023-26:
MED i UU Randers bemærker særligt børne- og ungepolitikkens betoning af at udgøre ”fundamentet for uddannelsespolitikken” og at børn og unge ”mødes af fælles børne- og ungesyn på tværs af de forskellige arenaer”.
MED opfordrer til, at forventningerne til et tværfagligt samarbejde på tværs af forvaltningerne formuleres eksplicit, da erfaringen er, at netop dette samarbejde er afgørende for at børn og unge i sårbare situationer lykkes i forhold til uddannelsespolitikkens mål om gode og trygge overgange til ungdomsuddannelse.
Uddannelsespolitik 2023-2026:
MED i UU Randers anerkender, at UUR står centralt i forhold til at sikre unge en god vej videre i livet efter folkeskolen. Det skal tilføjes, at UUR har ansvaret for alle grundskoleelever i Randers kommune.
MED gør opmærksom på, at der med den netop indgåede aftale om at afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen forestår et arbejde med at udarbejde og fastlægge en lokalt tilrettelagt vejledningsindsats forud for ikrafttrædelse af den nye lovgivning pr. skoleåret 2024/25.
(https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2023/april/230421-bred-politisk-aftale-om-at-afskaffe-uddannelsesparathedsvurderingen)
I den forbindelse henviser MED til nylige undersøgelser foretaget af bl.a. VIVE (Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd) og EVA (Danmarks Evalueringsinstitut), der peger på, at unge og forældre efterspørger øget og bedre vejledning til alle elever og unge og opfordrer til, at dette inddrages i de lokale overvejelser om den fremtidige vejledningsindsats.
På vegne af MED i UU Randers
Morten Skivild
Formand for MED og leder af UU Randers
Mads Møller
TR i UU Randers og næstformand i MED
Høringssvar fra MED-udvalget på Munkholmskolen
Høringssvar vedrørende Uddannelsespolitik og Børne- & Ungepolitik
MED-udvalget på Munkholmskolen glæder sig over, at der er i politikkerne er et stort fokus på trivsel og fællesskaber.
Vi kan dog være bekymrede for, om vi kan leve op til de gode intentionerne med de midler og ressourcer vi tildeles.
Kåre Printz Ringbæk
Næstformand i MED
Anne Rafn
Konstitueret skoleleder
Formand MED
Skolebestyrelsen på Nørrevangsskolen
Høringssvar fra Skolebestyrelsen på Nørrevangsskolen ift. Uddannelsespolitikken
Skolebestyrelsen på Nørrevangsskolen har med stor interesse læst og drøftet udkastet til uddannelsespolitikken 2023-2026.
Vi finder uddannelsespolitikken ambitiøs og god, og vi mener, at der med politikken er et godt fundament for det videre arbejde med at sikre, alle børn og unge lige muligheder for at mestre eget liv og være en del af et fællesskab.
Skolebestyrelsen på Nørrevangsskolen.
Jan Rasmussen
Skolebestyrelsesformand
Nørrevangsskolen
Randers Lærerforenings høringssvar til Uddannelsespolitikken
Randers Lærerforening har følgende kommentarer til udkastet til ny Uddannelsespolitik
Uddannelsespolitikken bør tage sit afsæt i og stå på folkeskoleloven. Det bliver problematisk, når vi ikke anerkender den lovbestemte ramme for arbejdet med børn og unge i folkeskolen.
Overordnet mener vi, at det er en misforståelse at lave en uddannelsespolitik, som er formuleret direkte til børn og unge. Sproget forvirrer mere end det gavner. Hvis ”du”, er et barn eller ungt menneske, skal det formuleres helt anderledes. Så lad modtageren være voksen!
Vi mener, at det i højere grad skal henvende sig til fællesskaberne og bevæge sig væk fra individet.
Det bekymrer os, at detaljegraden bl.a. i afsnittet ”løfter til alle børn og unge i folkeskolen”, bliver så konkrete, at vi ser det problematisk at leve op til. Ex afsnittet hvor der står, at man som barn eller ungt menneske har medindflydelse – hvilket giver rigtig god mening, men samtidig står der ligeværdig dialog, hvilket vi ikke finder korrekt. De er ikke ligeværdige i beslutninger, som lærerne skal tage i forhold til undervisning, da vi er underlagt folkeskoleloven.
Efterfølgende giver politikken alt for konkrete bud på, hvordan barnet eller den unge kan forvente hjælp og vejledning. Det vil kræve uanede mængder af ressourcer og organisering, hvis vi som professionelle skal leve op til det. En politik skal sætte retning for arbejdet, men ikke ”love” for meget. En politik skal indeholde forventninger, der er mulige at indfri, således at alle parter ser muligheder. En politik, der lover meget, stiller også krav om politisk handling, der sikrer de nødvendige ressourcer til gennemførslen.
Måske skulle man holde sig til forordet, værdigrundlaget og visionen – de mellemlæggende løfter til alle børn og unge bliver alt for konkrete og individorientrede.
På vegne af Randers Lærerforening
Leif Plauborg
Formand