Oplysningspligt

Din pligt til at oplyse kommunen om ændringer i dine forhold

Når du modtager hjælp til forsørgelse fra kommunen, har du pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen. Ved kontanthjælp og uddannelseshjælp gælder det både oplysninger vedrørende dig selv, en eventuel ægtefælle eller samlever og børn, jf. retssikkerhedslovens § 11, stk. 2 Forkerte eller manglende oplysninger kan medføre, at der rejses krav om tilbagebetaling af hjælpen, jf. lov om en aktiv socialpolitik, § 91, eller lov om kontantydelse, § 19. Hvis du giver forkerte, mangelfulde eller vildledende oplysninger – enten bevidst eller ved grov uagtsomhed – kan du blive idømt bøde efter retssikkerhedslovens § 12b eller tiltales efter straffelovens § 289a

Oplysninger kommunen kan indhente uden dit samtykke

Kommunen kan indhente økonomiske oplysninger samt oplysninger om dine ferieforhold fra:

  • andre offentlige myndigheder
  • eIndkomstregistret
  • a-kasser
  • feriekonto.

Kommunen kan indhente tilsvarende oplysninger om andre i din husstand. Kommunen bruger oplysningerne til behandling af din sag eller til efterfølgende kontrol, jf. retssikkerhedslovens § 11a, stk. 2 til 5. Kommunen kan til kontrolformål indhente nødvendige oplysninger fra:

  • arbejdsgivere om løn- og beskæftigelsesperioder m.v.
  • pensionskasser, livsforsikringsselskaber og pengeinstitutter om pensionsforhold m.v. jf. lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., § 54, stk. 2.

Kommunen kan også kræve andre nødvendige oplysninger fra:

  • andre offentlige myndigheder
  • ATP
  • NemKonto
  • A-kasser.

Oplysningerne kan samkøres og sammenholdes med data i andre it-systemer, der tilhører kommunen, andre myndigheder eller A-kasser, jf. lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., § 54, stk. 3.

Oplysningerne kan indhentes, samkøres og sammenholdes både vedrørende dig og din ægtefælle/samlever. Kommunen har adgang til at foretage kontrolbesøg på den virksomhed, hvor du er eller har været ansat for at kontrollere de lønudbetalinger, som danner grundlag for din hjælp til forsørgelse. Ved besøget har kommunen ret til at udspørge dig og de øvrige ansatte iht. retssikkerhedslovens § 12a. Kommunen har adgang til oplysninger i Udbetaling Danmark om eventuelle kontrolsager vedrørende andre ydelser. Kommunen kan se, hvad der undersøges, hvilke skridt, der er taget i sagen, men også om der er blevet lukket en kontrolsag om dig inden for de seneste 6 måneder. Tilsvarende videregiver kommunen samme oplysninger til Udbetaling Danmark jf. lov om Udbetaling Danmark § 11a, stk. 2.

Kommunen kan – i forbindelse med kommunens vurdering af, om din hjælp til forsørgelse er udbetalt korrekt – anmode om alle nødvendige oplysninger i Udbetaling Danmarks sager, hvor du får eller har fået ydelser fra Udbetaling Danmark, jf. lov om Udbetaling Danmark, § 10.

Kommunens registrering og videregivelse af oplysninger

Kommunen registrerer de modtagne oplysninger og videregiver oplysningerne til andre offentlige myndigheder, private virksomheder m.fl., der har lovmæssigt krav på oplysningerne eller samarbejder med kommunen.

Kommunen og Udbetaling Danmark har gensidig pligt til, at videregive oplysninger som kan have betydning for en ydelse, du modtager fra henholdsvis Udbetaling Danmark og kommunen, jf. lov om Udbetaling Danmark, §§ 6, 9 og 10.

For at kunne afgøre om det er relevant at videregive oplysninger, har kommunen og Udbetaling Danmark adgang til at se hvilke ydelser, du har modtaget de sidste tre måneder, jf. lov om Udbetaling Danmark, § 8.

Kommunens oplysninger om dine kontante ydelser og tilskud sammenkøres i Udbetaling Danmarks dataenhed med andre myndigheders bevillinger og med oplysninger fra forskellige offentlige registre hos fx SKAT og Folkeregisteret, jf. lov om Udbetaling Danmark, kapitel 3a. Der sammenkøres data om økonomiske forhold samt bopæls- og familieforhold for dig, din ægtefælle/samlever og øvrige husstandsmedlemmer, både nuværende, tidligere og formodede. Formålet med samkøringen er at forhindre fejl i offentligt bevilligede udbetalinger.

Udbetaling Danmarks dataenhed videregiver oplysninger om formodede fejl eller urigtige data til kommunen, som derefter træffer afgørelse om din ydelse/tilskud skal reguleres, eller om der skal rejses krav om tilbagebetaling.

Udbetaling Danmarks dataenhed sletter data om dig, når kommunen har fået besked om resultatet.

Kommunen sletter oplysningerne vedrørende din hjælp til forsørgelse når opbevaringspligten udløber og et eventuelt arkiveringskrav er opfyldt. Når oplysningerne er arkiveret eller slettet, har kommunen ikke længere adgang til dem.

Du har ret til at vide, hvilke oplysninger kommunen har om dig, og du kan kræve forkerte oplysninger rettet eller slettet.

Kommunens databeskyttelsesrådgiver

Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren om dine rettigheder i henhold til databeskyttelseslovgivningen. Du har ret til at klage til Datatilsynet over kommunens behandling af dine personlige oplysninger. På Datatilsynet.dk kan du læse mere om databeskyttelsesrådgiverens rolle.