36 miniforskere blev fejret i Toolboksen på Tradium

36 miniforskere fra 4.-6. klasse ved skolerne i Randers Kommune fik tirsdag den 13. december diplomer som bevis på deres deltagelse i efterårets Videnskabsklub. Sammen med deres forældre og deres junior- og seniormentorer var de inviteret til fælles afslutning for Videnskabsklubberne i Toolboksen på Tradium i Randers.

Efter uddeling af diplomer til miniforskerne og de junior- og seniormentorer, som havde stået for efterårets uddannelsesforløb, bød Tradium på tapas og andet godt til ganen.
I alt 36 elever fra 4.-6. klasse deltog i Videnskabsklubforløbene, der strakte sig over syv tirsdage efter skoletid, hvor 12 ”miniforskere” på hvert af gymnasierne Tradium, Statsskolen og Paderup blev undervist af udskolingselever og studerende fra gymnasierne i henholdsvis primatologi, biodiversitet og materialefysik.

Videnskabsklubberne er en landsdækkende aktivitet, som skoler og gymnasier i Randers tager aktiv del i. Videnskabsklubben har netop modtaget den fornemme Amalienborgpris, som sammen med Amalienborgmedaljen blev overrakt til Videnskabsklubbens administrerende direktør Rikke Schmidt Kjærgaard af Hendes Majestæt Dronning Margrethe tirsdag 13. december.

Amalienborgprisen bliver givet som en påskønnelse af Videnskabsklubbens store arbejde med at undervise og formidle naturvidenskab til børn og unge.

I Videnskabsklubben går børn i 4.-6. klasse til videnskab efter skoletid. Børnene kan enten gå til primatologi, biodiversitet, materialefysik, mikrobiologi eller kemi, og fokus er på at have det sjovt sammen og være fælles om at undersøge verden omkring sig ved hjælp af videnskabelige metoder.

Forløbene strækker sig over 7 uger. Selve undervisningen løber fra uge 43 til og med uge 49 hvert efterår og finder sted på gymnasierne.

 

Uddybning af fag og indhold kan ses herunder.

 

Primatologi (4. klasse - på Tradium)

EN GRUNDLÆGGENDE INTRODUKTION TIL EVOLUTION
I syv uger har deltagerne været primatologer: Forskere, der undersøger aber og menneskeaber. Miniforskerne har været igennem en række øvelser, hvor de har lært om nogle af de mest markante egenskaber og kendetegn for primater, om de forskellige grupper af primater og om de problemer, der opstår i forbindelse med for eksempel bevaring af primater.
Miniforskerne har desuden fået en grundlæggende introduktion til DNA og undersøgt kranier og tænder for at bestemme art, køn og alder på primater.

 

Biodiversitet (4. og 5. klasse - på Paderup Gymnasium)

FOKUS PÅ JORDENS LIV OG MANGFOLDIGHED
Forløbet om biodiversitet skal åbne miniforskernes øjne for det mylder af liv, der eksisterer omkring dem, og hvordan vi kan bevare naturens mangfoldighed baseret på den nyeste viden inden for biodiversitet.
I syv uger har deltagerne være biodiversitetsforskere: Miniforskerne lærte at opstille hypoteser og teste dem med biodiversitetsforskerens værktøjskasse. De har været på opdagelse i “BioZonen” omkring gymnasiet og undersøgt hvilke arter, der fandtes i nærmiljøet.
Slutteligt er de kommet med forslag til, hvordan man kan forbedre biodiversiteten i hverdagen.

 

Materialefysik (5. og 6. klasse - på Randers Statsskole)

BASERET PÅ DEN NYESTE VIDEN
Fysikforløbet fokuserer på al den fysik, man kan møde i sin hverdag, især med fokus på materialer. Hvor længe er en isterning eksempelvis om at smelte, hvis man lægger den i et glas med madlavningsolie? Hvordan påvirker salt smeltepunktet for vand? Og hvilken flydeevne har ketchup?
I syv uger har miniforskerne været eksperimentalfysikere og leget med dataindsamling, kontrollerede forsøg, grafer og computerbehandling.