Pædagogiske Assistentelever bygger fremtidens digitale børnehave

Børn vokser op i en teknologisk verden, og det stiller krav til de professionelle omkring dem. Derfor er teknologi nu blevet en del af dagligdagen for eleverne på Randers Social- og Sundhedsskole.

Klædt på til en teknologisk fremtid

Når eleverne på den Pædagogiske Assistentuddannelse kommer ud i arbejde, skal de være forberedte på den teknologiske virkelighed, som børn i dag vokser op med. Derfor har
Randers Social- og Sundhedsskole sat teknologi og digitale medier på skemaet.

Det har de for eksempel gjort gennem valgfaget Digitale Medier In Action, hvor eleverne bygger digitale enheder, programmerer robotter og laver kreative film på green screen. Det er en helt ny måde at bringe teknologien ind i uddannelsen.

”Vi har lavet valgfaget for at sikre, at eleverne får en teknologiforståelse. Det er vigtigt, fordi børn vokser op i en teknologisk verden, og hvis vores elever skal blive brugere, men også kritisk kunne forstå sammenhænge, så skal de lære at tilgå teknologier,” siger underviseren i Digitale Medier In Action, Tina Ottov, og fortsætter:

”Derudover er der også et legende element, så man udforsker og eksperimenterer. Det, at man er kreativ og skaber noget, der ikke er skabt før, det gør, at du opnår nye erkendelser, og det er interessant,” siger hun.

Fremtidens børnehave bygges med elektroniske byggeklodser

Eleverne på valgfaget har fået til opgave at bygge fremtidens børnehave ved hjælp af små elektroniske byggeklodser kaldet Little Bits. I projektet har de skullet bygge funktionaliteter ind i børnehaven, som man kender fra i dag, men eleverne har også givet deres bud på, hvad fremtidens teknologier bringer.

”Det, at Little Bits består af enkeltdele gør, at man forstår, hvordan almindelige dagligdagsapparater i hjemmet hænger sammen. Så man får en forståelse for, hvad eksempelvis en lydcensor eller en temperaturmåler er,” siger Tina Ottov.

Én af de idéer, eleverne har fået, er at lave interaktive flader ved hjælp af strømførende maling som vist i videoen nedenfor. De kan for eksempel bruges på væggene i institutionerne.

Randers Social- og Sundhedsskole har i et samarbejde med Børnehuset Gudenådalen i Stevnstrup også udviklet en lang række VR-film, som de pædagogiske assistentelever bruger i undervisningen. Med videoerne kan eleverne træde direkte ind i en sangleg, en spisesituation eller i børnenes leg og lære af de forskellige situationer