Plejecenter hjælper ældre borgere med at skabe kontakt til pårørende via FaceTime

I en tid med corona, hvor pårørende ikke må besøg deres familiemedlemmer, mødes pårørende og ældre nu i digitale rum. På Plejecenter Tirsdalen i Randers er der hver dag fast telefontid, hvor ældre får hjælp til at facetime eller skype med deres familier.

Charlotte Skrivers mor bor på Plejecenter Tirsdalen. Charlotte er vant til at besøge sin mor et par gange om ugen. Det kan hun ikke mere, og derfor er Charlotte glad for at kunne facetime med sin mor:

"Jeg kan jo godt ringe til personalet og spørge, hvordan hun har det, men det er en helt anderledes oplevelse at se hende samtidighed med, at vi snakker. Det giver tryghed og ro i maven,"  fortæller Charlotte Skriver.

Hendes mor har svært ved at høre og huske, og hun har desuden et meget dårligt syn. Ikke desto mindre var det en god oplevelse for Charlotte Skriver at facetime med sin mor:

"Min mor fik god hjælp af en ansat på plejecentret, som kender hende godt, og som kunne hjælpe hende,  mens vi snakkede sammen. Vi havde derfor en overraskende god samtale, som vi begge fik stor udbytte af," siger Charlotte Skriver.

Stor efterspørgsel efter digital kontakt

Plejecenter Tirsdalen har sendt et brev ud til alle pårørende om, at de har mulighed for at skype eller facetime med deres familiemedlemmer hver eftermiddag i en times tid. Det er ansatte på plejecentret, der ringer de pårørende op:

"Mange af vore beboere er kognitivt udfordret, så de skal have hjælp til at ringe op.  Siden brevet blev sendt af sted, har der været stor efterspørgsel efter tilbuddet. Det er en god mulighed for både de ældre beboere og deres pårørende at holde kontakten via FaceTime, når de ikke kan mødes, som de plejer,"  siger Susanne Tvede, leder af plejecenter Tirsdalen  .