Undervisning på Tradium gør elever fra Vestervangskolen interesserede i håndværksfagene

Vestervangskolen og Tradium er gået sammen om at skabe et valgfagsforløb, hvor udskolingseleverne kommer ud i Tradiums værksteder på Blommevej og arbejder praktisk med elektriker-, smedje-, og tømrerfaget. Første besøg i værkstederne var i fredags og flere af eleverne er allerede interesseret i håndværksfagene

Fra venstre Maria Bastrup Møller, Karoline Anna Christensen, Freya Baade Hejlesen, 8. klasse Vestervangskolen

Der bliver i bogstavelig forstand gået til stålet, når udskolingseleverne på Vestervangskolen flytter undervisningen ud i Tradiums værksteder på Blommevej. Fredag var første dag på Vestervangskolens nye valgfagshold, hvor det meste af undervisningen foregår i Tradiums værksteder. Formålet er at kvalificere eleverne til at vælge den rette ungdomsuddannelse for dem og samtidig give dem erfaring fra håndværksfagene. De stifter blandt andet bekendtskab med elektriker-, smedje-, og tømrerfaget.

”Vi laver en minigolfbane, der er inspireret af Storebæltsbroen. Det er fedt, at vi har adgang til de materialer, vi skal bruge og at lærerne er dygtige til at hjælpe os med at lave det, vi har tænkt os til på papiret,” siger Karoline Anna Christensen fra 8. klasse på Vestervangskolen.

Eleverne designer og producerer

Uanset om eleverne har en drøm om at tage en erhvervsuddannelse, vil gå en boglig vej eller har helt andre drømme, så er det nye valgfagshold motiverende for eleverne, der får færdigheder med sig fra værkstederne, som de ikke havde haft mulighed for at få på deres egen skole.

”Jeg har en drøm om at blive mekaniker. Når jeg er her, lærer jeg meget mere om emnet og det at være håndværker, og det er ret motiverende for mig,” siger Bertil Borup fra 8. klasse.

Eleverne kommer igennem hele processen fra ide til produktion af en minigolfbane i tømrerværkstedet, en lysestage i smedjeværkstedet og et elektrisk system i elværkstedet.

”Det at vi får lov til at prøve at arbejde med det i værkstedet, har gjort mig mere interesseret i håndværksfagene,” siger Karoline Anna Christensen.

Undervisningsforløb fra design til produkt

Uddannelsesleder på Tradium, Lasse Bøgelund Juel Kristensen, fortæller, at underviserne på værkstederne med stor energi og kreativitet har kastet sig over den pædagogiske opgave med at tilrettelægge undervisningsforløb, der passer til elevernes niveau og færdigheder:

”Tilgangen er, at eleverne skal være med i hele processen fra ide og design over afprøvning af forskellige modeller til endeligt produkt. Underviserne har virkelig forsøgt at tage afsæt i elevernes verden og det betyder eksempelvis, at de hos elektrikerne skal arbejde i computerspillet Minecraft og via programmet lave en form for kode, der kan styre forskellige former for elektriske anlæg. Det er bare en fin ide.”

Selvom eleverne ikke har været i gang ret længe, kan Lasse konstatere, at de har taget godt i mod undervisernes ideer, og han ser forløbet som begyndelsen på et skolesamarbejde på et helt anden niveau end tidligere.

”Det forhold, at vi får mulighed for at være sammen med eleverne kontinuerligt over mange måneder giver os rigtigt gode forudsætninger for at lære dem at kende og gøre dem langt mere fortrolige med vores værksteder og arbejdsmetoder. Det kan blive rigtigt, rigtigt godt”.