Baggrund

Byrådet indledte en proces i 2014, der er mundet ud i en ny fælles fortælling. Dermed stævnede Randers ud på en ny rejse.

Formidling og udtryk for Randers Kommune blev udbudt i efteråret 2014 efter beslutning af Randers byråd og blev vundet af Advice sammen med Makers/Pointe på baggrund af en anderledes tilgang til branding af byer.

Borgere inddrages

Processen blev drevet i samarbejde med et af Danmarks største reklamebureauer, Advice A/S, og det lokale reklamebureau Makers/Pointe.

"Vores tilgang er i virkeligheden ret enkel: Det største aktiv Randers har, er de mennesker, der bor, lever og arbejder her. Så vi starter arbejdet med åbent at spørge og involvere borgere og aktører i Randers, og med den viden kan vi udvikle et stærkt brand for Randers. Det skaber langt mere værdi for Randers end et slogan eller logo nogensinde vil komme til at gøre", siger Rune Dalgaard, Chefrådgiver og leder af Brand Strategi hos Advice A/S.

"Ser vi på Randers udefra, er der for mange, som ikke kan sætte ord på, hvad Randers står for. Og vi tror på, at de bedste til at svare på det er randrusianerne selv. De folk, der bor her, er meget selvironiske, entreprenante og hjælpsomme. Og derfor har vi i samarbejde med Advice og Makers/Pointe besluttet, at vi begynder vores arbejde med at invitere alle, der bor og lever i Randers Kommune til at deltage i arbejdet. Målet er, at alle skal kunne komme til orde. Alle skal have chancen for at bidrage med tanker og ideer, så dette ikke bliver en proces, der er skabt af en håndfuld eksperter," sagde borgmester Claus Omann Jensen (borgmester 2014-2017)

"Vi skal finde vores fælles udtryk"

"Vi tror på værdien af at involvere og forankre. Branding er ikke bare fin indpakning eller et smart udtryk. Det er en proces, hvor vi skal finde frem til vores fælles brand her i Randers Kommune ved at inddrage og lytte til borgere og erhvervsliv. Jeg ser meget frem til at komme i gang," sagde borgmester Claus Omann Jensen (borgmester 2014-2017).

Claus Omann Jensen peger på, at der er et stort potentiale ved netop at sætte ord og fortælling på et område, fordi det kan være med til at flytte selvopfattelse, skabe positive forandringer, nye fortællinger og samtidig åbne omverdenens øjne for kvaliteterne i et område. Det handler om at tiltrække flere virksomheder og borgere og dermed styrke vækst og velstand i Randers.

"Hvad er det vi kan, os der bor her? Hvad skal vi gøre mere af? Og hvad skal vi måske ikke gøre mere? Den kommende tids drøftelser er en enestående mulighed for at udnytte vores potentiale bedre," sagde borgmester Claus Omann Jensen (borgmester 2014-2017), og kom med sit eget bud på Randers særlige position:

"Folk i Randers er præget af opfindsomhed og arbejdsomhed med en hang til at gennemføre skæve ideer. Det er da et ret godt udgangspunkt i en omskiftelig verden."

I alt blev der afsat 925.000 kr. af til at gennemføre en brandingproces, der mundede ud i en ny fælles fortælling og et fælles billede af, hvor kommunen og dens borgere og erhvervsliv er på vej hen.