Landsbypuljen

Formålet med landsbypuljen er at støtte initiativer, der skaber udvikling i Randers Kommunes landsbyer og landdistrikter.

Landdistriktsudvalget i Randers Kommune uddeler to gange om året midler fra Landsbypuljen.

Med udgangspunkt i de overordnede målsætninger i landdistriktspolitikken støttes initiativer med potentiale til at understøtte:

  1. Rammer for bosætning – som dækker over de fysiske rammevilkår. F.eks. boliger, byggegrunde og infra­struktur, som landdistriktet har.
  2. Rammer for fællesskab – som handler om de rum, hvor det er muligt at dyrke fællesskabet, som er et af landdi­striktets store aktiver.
  3. Samskabelse – som handler om, hvordan borgerne i fællesskab med Randers Kommune kan være med til at skabe de muligheder, der efterspørges i landdistrikterne.

Særligt for 1. runde 2023

Landdistriktsudvalget har besluttet, at Landsbypuljens 1. runde 2023 prioriteres til energiforbedringer i forsamlingshuse og andre fysiske mødesteder i landsbyer og lokalområder.

Alle foreninger i landdistrikterne kan stadig søge til projekter præcis som man plejer, på lige fod med forsamlingshusene. Der vil dog gælde supplerende kriterier i bedømmelsen af ansøgningerne, som kommer til at prioritere energiforbedringer i forsamlingshuse og andre fysiske mødesteder.

De særlige retningslinjer er kun gældende for 1. runde 2023.

Det sædvanlige ansøgningsskema benyttes af alle.

Projekter som får afslag ved 1. runde 2023, men som har opnået en score på min. 8 point, er velkomne til at søge til samme projekt igen ved 2. runde 2023.

De særlige retningslinjer

De to kriterier der suppleres med, og tilføjelsen i kriteriet ”medfinansiering”, som supplerer de eksisterende kriterier ved 1. runde 2023, kan i alt give op til 8 points ekstra til forsamlingshuse og andre mødesteder, som søger til energiforbedringer. De syv generelle kriterier kan tilsammen maksimalt give 13 points.

De særlige vurderingskriterier som gælder for 1. runde 2023 er:

1. Forsamlingshus eller fysisk mødested i landdistriktet med energiforbrug

0 gives til ansøgninger, der ikke er et forsamlingshus eller et fysisk mødested i landdistriktet

1 gives til ansøgninger, der er et forsamlingshus eller et fysisk mødested i landdistriktet og bruger energi i en eller to sæsoner

2 gives til ansøgninger, der er et forsamlingshus eller et fysisk mødested i landdistriktet og bruger energi i tre sæsoner

3 gives til ansøgninger, der er et forsamlingshus eller et fysisk mødested i landdistriktet og bruger energi året rundt

2. Energiforbedringer - kan kun gives, hvis en ansøgning har fået point i ovennævnte kriterie

0 gives til ansøgninger, der ikke nedsætter energiforbruget

1 gives til ansøgninger, der alene nedsætter energiforbruget uden forbindelse til opvarmning (eks. belysning, nye hårde hvidevarer o.l.)

2 gives til ansøgninger, der alene nedsætter energiforbruget i forbindelse med opvarmning (eks. billigere energikilde, efterisolering, nye vinduer o.l.)

3 gives til ansøgninger, der både nedsætter energiforbruget til opvarmning og almindelig strømforbrug

3. Medfinansiering

Forsamlingshuse og andre mødesteder, som søger støtte til energiforbedringer, får fordoblet deres score på medfinansiering, således at de her kan opnå en score på 4 point, i stedet for to, som ellers er maksimum.

Aktiviteter der kan støttes

Procesaktiviteter

Aktiviteter som understøtter en lokal proces, hvor man i fællesskab bliver enige om mål og ønsker for landsbyen eller en klynge af landsbyer. Det kan være støtte til udarbejdelse af en udviklingsplan, dannelse af lokalråd eller tilsvarende og opstart af klyngesamarbejder.

Forprojekter

Denne type projekter ligger typisk forud for et egentligt projekt i andet regi. Det kan være et såkaldt feasibility-studie, der skal belyse, om noget kan lade sig gøre. Det kan være produktion af tegninger og planer til en fysisk aktivitet. Det kan også være en markedsafdækning for et lokalområde, som vil undersøge områdets potentiale for tilflytning, erhvervsudvikling eller tiltrækning af flere turister. Her kan gives støtte til konsulentbistand.

Projekter

Nye aktiviteter og faciliteter.

Hvem kan søge?

Ansøgere kan være:

  • Foreninger, lokalråd, borgerforeninger, forsamlingshuse, landsbyklynger og lignende.
  • Grupper af borgere, såfremt der kan påvises et almennyttigt perspektiv i ansøgningen, og der kan dokumenteres bred forankring i lokalsamfundet. Dette kan eksempelvis dokumenteres med henvisning til udviklingsplaner, referater fra borgermøder og lignende.
  • Enkeltpersoner og erhvervsvirksomheder kan som udgangspunkt ikke søge. Her kan være undtagelser, hvor virksomheder indgår i partnerskaber med foreninger eller borgersammenslutninger. I sådanne tilfælde skal der ligeledes påvises et almennyttigt perspektiv, og det skal dokumenteres, at der ikke laves profit på projektet.

Betingelser for tilskud

I forhold til gennemførelse og afslutning af projekter betinges følgende:

  • Projektet afsluttes indenfor to år. Dette kan der dispenseres fra i særlige tilfælde efter aftale med Randers Kommune.
  • Projektet gennemføres i overensstemmelse med tilsagnet og det indsendte budget.
  • Det digitale evalueringsskema udfyldes og indsendes.
  • Her vedhæftes fakturaer og betalingsdokumentation for alle udgifter, sammen med et opstillet regnskab for projektet.
  • Projektet skal overholde loven. Et tilsagn fra Landsbypuljen er ikke det samme som en tilladelse til at projektet kan gennemføres. Det kan kræve byggetilladelse, landzonetilladelse mv., ligesom man skal overholde tilbudsloven.

Hvordan søger man?

Landsbypuljen ansøges via et digitalt ansøgningsskema, som du finder i boksen herunder. 

Der kan søges mellem 5.000 og 150.000 kr. til hel eller delvis finansiering af projekter og/eller initiativer, der skaber udvikling i Randers Kommunes landsbyer og landdistrikter.

Værd at vide om ansøgningsskemaet

Det kræver NemID at logge ind og udfylde ansøgningsskemaet.

Du kan vælge at logge ind med

  • Foreningens digitale postkasse (via CVR-nummer)
  • Min egen digitale postkasse (via CPR-nummer - kræver at du er logget ind med dit personlige NemID)

Du skal indtaste et specificeret budget og vedhæfte foreningens vedtægter i ansøgningen. Du skal også kunne komme med en projektbeskrivelse og en tidsplan.

Når du har sendt ansøgningen, vil du modtage en kvittering via Digital Post.

Alle ansøgere vurderes ud fra de samme kriterier. Her ud fra beslutter Landdistriktsudvalget, fordelingen af midler.

Du kan se kriterierne, og det skema der bruges til at sammenligne projekterne nedenfor:

Redegørelse for vurderingskriterierne af projekterne kan ses her.

Du kan også se selve bedømmelsesskemaet her.

Ansøgningsfrister 2023

Næste ansøgningsfrist er d. 1. marts. Her ud over der ansøgningsfrist til 2. runde d. 1. november 2022.

Der må forventes en sagsbehandlingstid på 6-8 uger, da ansøgninger skal behandles både administrativt og politisk.

Udbetaling

Der er to muligheder for udbetaling.

1. Projektholder gennemfører projektet, afholder udgifterne, og får hele beløbet udbetalt, når projektet er afsluttet.

Ved projektets afslutning udfyldes det elektroniske evalueringsskema. Det elektroniske evalueringsskema findes via linket nedenfor. Hele beløbet udbetales, når afrapporteringen er godkendt.

 

2. 80% af det tildelte beløb udbetales når projektet igangsættes, mens de resterende 20% udbetales, når projektet er afsluttet.

Der tilbydes mulighed for acontoudbetaling. 

Denne ordning indebærer, at projekter, hvor der er givet tilsagn fra enten Landsbypuljen eller den kommunale pulje til medfinansiering af LAG projekter, kan få forhåndsudbetalt 80% af denne støtte mod en tro- og loveerklæring på, at projektet er fuldt finansieret og at alle nødvendige tilladelser foreligger.

Tro-og loveerklæringen er under udarbejdelse, og kommer til at være tilgængelig til download her på siden.

Ved projektets afslutning udfyldes det elektroniske evalueringsskema. Det elektroniske evalueringsskema findes via linket nedenfor. Herefter udbetales de resterende 20% at tilskuddet.

Afrapportering med Regnskab, dokumentation og evaluering

Du skal vedhæfte dokumentation for projektet i evalueringsblanketten. Det er kopi af regninger, betalingsdokumentation og gerne et billede, hvis det er muligt. Filerne må samlet maks. fylde 15 MB.

Du bliver i blanketten bedt om at udfylde et regnskab for både udgifter og indtægter. Du skal indsætte det samme budget som i ansøgningen til landsbypuljen, og derudover udfylde yderligere to kolonner: Regnskab og bilagsnummer.

Udbetaling sker først, når Randers Kommunes forvaltning har godkendt regnskabet. Det tager normalt en uges tid.

Resultater dokumenteres med billeder eller produktbeskrivelse, hvor det er muligt, og Landdistriktsudvalget inviteres til indvielse eller afsluttende møde.

I evalueringsskemaet beskrives projektets resultater og erfaringer. Dette vil efterfølgende blive eksponeret på Randers kommunes hjemmeside. Evalueringen skal danne grundlag for erfaringsdeling mellem landsbyerne i Randers Kommune. Derfor fokuserer en del af spørgsmålene i evalueringsskemaet på jeres erfaringer med projektarbejdet, så vi kan bringe både gode og mindre gode erfaringer videre til andre, som skal i gang med et lignende projekt.

Du skal bruge NemID for at logge ind og udfylde evalueringsskemaet.

Nedenfor finder du evalueringsskemaer for afsluttede projekter. Find projekter som ligner det I står med, og lær af andres erfaringer, før I selv går i gang.