Ældre hundeglade borgere matches med frivillige hundeejere

Kærligheden til hunde bragte 30-årige Mia Schou og 87-årige Tove Jensen sammen og gav både livskvalitet og venskab. Et nyt tiltag i Team Frivillighed bygger på hunde som fælles interesse og giver ældre borgere mere motion og socialt samvær.

Team Frivillighed, der arbejder med aktiviteter for ældre borgere, har set en mulighed for at bringe hundevenner sammen og samtidig forebygge ensomhed. Frivilligguide Vibeke Ullits-Rygaard fik i foråret 2023 en idé om at koble hundeejere, der alligevel lufter deres hund, med ældre borgere, der mangler én at gå tur med. Vibeke udtaler:

"Vi tror på, at flere ældre med det her tiltag kan komme ud og få frisk luft og motion, samtidig med at de får selskab af et andet menneske og en hund – begge dele er elementer, som vi ved kan hjælpe til at holde ensomheden fra døren".

Et godt, første match

Via Facebook fik Vibeke kontakt til Mia Schou og hendes hund Luna, som gerne ville være frivillige "gåtursvenner". En kollega i Vedligeholdende Træning skabte kontakten til Tove Jensen, som gik til kommunal træning. Tove har boet alene i mange år, og synes det er blevet svært at komme ud, efter at hun har mistet sin hund. For 4 måneder siden mødte Mia og Tove hinanden for første gang, og de viste sig at være et rigtigt godt match. Mia beskriver:

"Jeg elsker at komme hos Tove. Det er så hyggeligt. Vi har en god kemi sammen. Det er også dejligt at kunne hjælpe og være med til at glæde et andet menneske".

Tilsvarende fortæller Tove, hvor meget det betyder at have fået Mia og hunden Luna ind i sit liv:

"Der er jo en stor aldersforskel på os, men det betyder ingenting. Det er virkelig dejligt, at vi taler så godt sammen. Jeg følte mig ensom efter at have mistet min egen hund, og lejligheden føltes tom. Derfor er det også SÅ fint at have fået en hund ind i hverdagen igen. Det er utroligt, hvad en hund kan gøre for ens livsglæde".

Også hunden Luna har godkendt sin nye ven, Tove. Luna gør typisk af folk, når hun møder dem første gang – men sjovt nok ikke af Tove. Efter at Mia og Luna er begyndt at besøge Tove hver uge, logrer og "smiler" hunden, hver gang Toves navn nævnes, og når Luna ser opgangen til Toves lejlighed, drøner hun selv hen til døren og venter ivrigt. Så man må sige, at de alle tre er et godt match.

Kaffe, snak og gåtur

Nu mødes trioen fast hver torsdag. Hvis vejret og dagsformen er til det, går de en tur sammen med Luna. Hvis ikke, drikker de kaffe og får en god snak, ofte på et par timer. Derudover har de udvidet deres aftale, så hunden Luna også kommer på besøg alene hos Tove hver tirsdag i 2-3 timer, og så får Mia ofte en kop kaffe og en snak, når hun henter Luna. Mia og Tove fortæller, at de taler sammen om hverdagsbegivenheder og løst og fast, og at Tove er god til at dele minder fra sit liv. Mia afslutter med at sige: "Luna og jeg vil helt sikkert blive ved med at besøge Tove".

Team Frivillighed er i fuld gang med at finde flere match mellem hundeejere, der vil være frivillige gåtursvenner, og hundeglade ældre borgere, der gerne vil mere ud at gå. Hvis du har lyst til at vide mere eller til at være med, så kontakt frivilligguide Vibeke Ullits-Rygaard på mail vr@randers.dk eller tlf. 2049 9859.