Bedre og mere ensartet sortering

Du tænker måske, hvorfor vi nu skal til at sortere anderledes? Det korte svar er, at det siger loven. Men det giver også rigtig god mening.

Kig forbi No.17 og se hvordan du skal sortere fremover og kig ind i køkkenet og bliv inspireret til indretningen af dit køkken.

Den nye sortering, som vi går i gang med at rulle ud i hele kommunen følger de landsdækkende krav. Det giver mere ensartet affaldshåndtering i hele landet og gør det dermed også lettere at genanvende de forskellige affaldstyper.

Det bliver rent faktisk nemmere for dig

Det bliver også nemmere for dig derhjemme med den nye sortering. Fremover skal al plast i samme beholder – uanset om det er blød eller hård plast. Så du slipper for at banke på kødbakken. Det skal i samme rum sammen med mad- og drikkekartonerne. Det er et langt ord, så vi kalder det bare MDK.

Det bliver også nemmere med papir, karton og pap, for nu skal det nemlig også i samme rum. Hvis du har meget pap, så sørg for at rive det i mindre stykker, så det ikke sætter sig fast i beholderen, for så kan vi ikke tømme den. Papir og pap tømmes nu hver 4. uge. Hvis du ikke synes, at du har plads til, at den står fremme med de andre to beholdere, så må du gerne stille den i garagen eller et andet sted og køre den frem på tømmedagen.

Når dine beholdere er klar til den nye sortering, kan du tjekke dine nye tømmetider i vores app AffaldRanders eller på www.affald.randers.dk/selvbetjening

Mangler du inspiration?

Hvis du mangler inspiration til at ændre indretningen af din affaldssortering i køkkenet, så kan du kigge forbi Bæredygtighedshuset No.17 (Slotsgade 4, 8900 Randers) og blive inspireret. Det kan nemlig gøres både nemt og billigt.

Din indsats er aldrig spildt arbejde

Indtil vi i løbet af juni er helt færdige med at skifte til den nye affaldssortering hos alle husstande i hele kommunen, sørger vi for at sortere affaldet ekstra, hvis det skulle blive nødvendigt. Det kan ske her i overgangen til den nye sortering, at noget affald enkelte gange bliver blandet ved tømning, men det vil altid blive sorteret på vores sorteringsanlæg, hvis det har været nødvendigt. Du kan læse mere om den nye sortering på www.affald.randers.dk/2024 eller læse vores sorteringshæfte her.