Mød din kasserede papkasse igen i Papskoven

Omkring 200 børn i hele kommunen har arbejdet på højtryk med at producere dyr, træer og blade i pap, gavepapir og andre genbrugsmaterialer.

Hvad sker der med det pap, du kasserer efter du har pakket dine varer fra webordren ud? De færreste tænker over, hvor papkassen ender, når indholdet er taget i brug og emballagen har udtjent sit formål. Eller hvad sker der med gavepapiret, når først det er flået af gaven? Men måske vil du møde din kasserede emballage igen, når Randers Kunstmuseum slår dørene op til elevudstillingen PAPSKOVEN – et poetisk blik på genbrug.

Der er fernisering på Billedkunstens dag den 13. marts 2024 fra kl. 12-20.

Kreationerne vises i Kulturhusets foyer og kælder.

Efter ferniseringen er udstillingen tilgængelig i hele Kulturhusets åbningstid frem til den 2. april 2024.

I et samarbejde mellem Billedskolen på Randers Kunstmuseum, FGU Østjylland, Affald & Genbrug samt kunstner Anni Holm, er børn fra hele kommunen blevet inviteret til at skabe træer og blade af pap til en skov beboet af papmaché-dyr af gavepapir, ligeledes fremstillet af børn til projektet.

Med et kritisk blik på den måde vi forbruger og smider væk på, er der i udstillingen arbejdet med affaldsmaterialer til både at lave kunst, men også at skabe opmærksomhed på vores forbrugskultur og affaldsproduktion.

Vidste du f.eks., at Danmark er et at de lande i Europa, der har flest forbrugere, som handler online? Alene i 2021 blev der smidt 98.476 tons pap ud til genanvendelse i de danske hjem. Og hvis alle 20-89-årige i Danmark hver bruger blot én rulle gavepapir til julegaverne, så bliver det til 693 tons affald, der er for dårligt til at genanvende, og som derfor blot bliver brændt.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, som har bevilget Randers Kommune en ”Artist in Residence” periode med kunstner Anni Holm i 2023-2025.

Billedkunstens dag

Billedkunstens dag, er en landsdækkende begivenhed, der afholdes hvert år i uge 11. I 2024 er det onsdag d. 13. marts. Formålet med dagen, er at fremme forståelsen for billedkunstfagets betydning i og uden for folkeskolen og at fremme forståelsen for værdien af børns æstetiske og billedsproglige udtryk. Billedkunstens dag er initieret af Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst og Danmarks Billedkunstlæreres Landsforeningen. Landet over bliver dagen markeret med pop-up-udstillinger med værker af børn fra folkeskoler og billedskoler.