Skoler og ungdomsuddannelser skaber stærkt online samarbejde

Samtlige 8. klasser på folkeskolerne i Randers Kommune skal i løbet af de kommende fire uger deltage i online introduktionsforløb på erhvervs- og gymnasiale ungdomsuddannelser. Det er et stort og omfattende setup, der på kort tid er blevet skabt i tæt samarbejde mellem skoler og ungdomsuddannelserne i Randers Kommune.

I løbet af de kommende fire uger får samtlige 8. klasses elever på folkeskolerne i Randers Kommune en virtuel indføring i de forskellige gymnasiale retninger og hovedområderne på erhvervsuddannelserne.

”Når det ikke er muligt at besøge ungdomsuddannelserne fysisk, så er det her en fantastisk god løsning, der gør det muligt for eleverne at få et godt indblik i alle deres muligheder. De kommer virkelig langt omkring i det her forløb og får ikke bare en præsentation af fagene, men et seriøst indblik i, hvad det vil sige at blive undervist i de enkelte fag og hvordan fagene gribes an,” fortæller Jesper Kousholt, der er skolechef i Randers Kommune. 

Hver 8. klasse har fire dage, hvor de får online undervisning af de forskellige ungdomsuddannelser og på den måde bliver introduceret til de forskellige fag, retninger og hovedområder. På 5. dagen slutter ugen af med, at en UU-vejleder samler op på alt den viden, de har fået med sig.

”Med den her øvelse viser vi, at uddannelsessamarbejdet i Randers ikke bare er noget, vi nævner i skåltaler, men at vi rent faktisk kan rykke os sammen og skabe resultater i fællesskab, når det gælder – og det kan vi godt være stolte af,” fortæller Allan Friis Clausen, der er rektor på Paderup Gymnasium og formand for skolesamarbejdet i Randers Kommune.

Fokus på både dybden og bredden i uddannelsesmuligheder  

Skolesamarbejdet er et forum, hvor alle ungdomsuddannelser og videregående uddannelser i Randers Kommune mødes og sætter fokus på samarbejdet på tværs.

”Vi kan godt bryste os af, at vi har et rigtig stærkt skolesamarbejde her i Randers. Det kan være svært at vise dybden i fagene og bredden i fagrækken, men det mener jeg, at vi er lykkes med i det her setup. Selvom vi selvfølgelig allerhelst ville have haft eleverne på fysisk på besøg hos os, så har vi her skabt et rigtig god løsning for, hvordan eleverne kan stifte bekendtskab med alle ungdomsuddannelserne,” siger Allan Friis Clausen.  

I løbet af de fire dage vil 8. klasserne både få mulighed for at stille spørgsmål til lærere og elever på de forskellige ungdomsuddannelser. Og eleverne vil modtage seks-syv lektioner om dagen.