Visitation til specialpædagogisk bistand
Her finder du procedurer vedr. visitation til specialpædagogisk bistand.
Visitation til specialklasser og specialskoler sker på baggrund af:
- Skolens beskrivelse af barnet/den unge
- Den pædagogiske psykologiske vurdering, som er lavet af PPR
- Forældreperspektiv
- Barnets/den unges perspektiv
På baggrund af indstillingen træffer visitationsudvalget afgørelse om, hvorvidt barnet/den unge er i målgruppen for et specialundervisningstilbud.
Indstilling til specialpædagogisk bistand i eksternt tilbud
Indstillingsskemaet til specialundervisning i eksterne tilbud benyttes af skolelederne i Randers Kommune i skoleåret 2025-2026.
Indstillingsskemaet samt relevant dokumentation skal indesendes:
- Deadline for indsendelse af indstilling til visitation 29.08.2025 (opstart efter efterårsferien)
- Deadline for indsendelse af indstilling til visitation 31.10.2025 (opstart efter juleferien)
- Deadline for indstilling til visitation af skolestartere samt indsendelse af revisitationer på elever som skal revisiteres til specialundervisning ifb. med overgangen fra 6. til 7.klasse (16.01.2026 med opstart efter sommerferien)
- Deadline for indsendelse af indstilling til visitation 30.01.2026 (opstart efter påskeferien)
- Deadline for indsendelse af indstilling til visitation 24.04.2026 (opstart efter sommerferien)
Administrationsgrundlag
Byrådet har vedtaget nye rammer for specialundervisningsområdet, gældende fra skoleåret 2025/26. De nye rammer er beskrevet i administrationsgrundlaget.
Som en del af byrådets beslutning blev der vedtaget tre målgrupper til Randers Kommunes specialundervisningstilbud. Det centrale visitationsudvalg træffer afgørelse om specialundervisningstilbud med afsæt i disse.
Fundamentet for arbejdet med visitation i Randers Kommune, er Trappemodellen. Udgangspunktet for trappemodellen er skolernes arbejde med stærke børnefællesskaber og understøtte, at færre børn bliver visiteret til specialundervisning. Formålet med modellen er at sikre et mere systematisk arbejde med at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn på skolerne i Randers Kommune.
Revisitation
Det er skolelederen for specialtilbuddets ansvar at lave revisitation, jf. Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand § 7.
Der skal mindst én gang om året tages stilling til, om den specialpædagogiske bistand til den pågældende elev skal fortsætte, ændres eller ophøre.
I specialklasserækkerne og specialskolerne arbejdes der målrettet med at etablere tiltag, som kan understøtte elevernes tilbagevenden til almenskole eller andet mindre indgribende skoletilbud.