Det Grønne Værksted giver gratis hjælp til reparationer

På et værksted i Langå sidder der en gruppe friske mænd, der hver torsdag er klar til at reparere alt fra espressomaskiner til cykler helt gratis. Det gør de, fordi de ikke synes, vi skal smide det ud, som sagtens kan repareres.

Det giver grøn glæde at reparere

Det er meningen, at man selv skal hjælpe til i værkstedet, hvor De Grønne Mænd vækker defekt elektronik og slidte cykler til live igen. Men det har corona sat en stopper for, så indtil videre må man nøjes med at indlevere sine ting. Rundt omkring i værkstedet står bl.a. en espressomaskine, en printplade fra et ældre tv, en elektrisk ukrudtsbrænder og en robot støvsuger. ”Vi benytter kun værkstedet med det klimavenlige formål at redde ting fra at blive kasseret. Ting, der næppe ville blive indleveret hos erhvervsdrivende,” understreger Leif Steimle, der er for mand i foreningen De Grønne Mænd.

Foreningen er stiftet med støtte fra miljøorganisationen VedvarendeEnergi og Velux Fonden, og formålet er at bidrage til at fremme miljøvenlige løsninger og samtidig skabe et fællesskab for +60-årige mænd. Men hvis andre har forslag til grønne projekter, kan de uanset alder og køn blive medlemmer og benytte lokalerne, der bliver stillet til rådighed af Randers Kommune.

De Grønne Mænd mødes i værkstedet på Villavej 1F i Langå hver torsdag kl. 16-18, og man er velkommen til at kigge forbi, hvis man vil være frivillig eller har noget, der skal repareres. Reparationerne udføres gratis medmindre, der er brug for særlige reservedele, som man selv betaler for – og når det igen bliver muligt, yder værkstedet hjælp til selvhjælp.

Her holder 'De Grønne Mænd' til huse

Hvis din støvsuger eller stavblender har opgivet ævred, så kan du få hjælp her:
Torsdage fra kl. 16-18
Adresse: Villavej 1F, 8870 Langå