Hvor skal krydderierne som samler støv bagerst på hylden hen?

Marie Fredborg Jungersen har startet det lokale madspildsinitiativ ’Fælles Skabet’, der gør det muligt at dele madvarer, som du ikke får brugt, med dine naboer.

Hver dansker smider gennemsnitligt 47 kg spiselig mad ud om året - det skal vi have gjort noget ved. Marie er startet.

Mange kender nok det med at have lidt for meget af en madvare. F.eks. et krydderi du bare skulle bruge til en enkelt ret, eller noget te du fik i gave, selvom du kun drikker kaffe. Madvarer der ligger og samler støv indtil holdbarhedsdatoen på et eller andet tidspunkt er overskredet, og de så må ryge ud.

Nogenlunde sådan er tanken bag det madspildsinitiativ, som Marie Fredborg Jungersen har startet op i det parcelhuskvarter, hvor hun bor i Randers. Her har hun lavet det, som hun kalder for ’Fælles Skabet’: Et stort hvidt metalskab, du kan stille madvarer ind i, som du ikke selv får spist – men som naboerne kan få gavn af.

”Ideen er, at du kan gå forbi skabet – f.eks. inden du skal handle – og hvis der er noget, du kan bruge, så tager du det med hjem,” siger Marie og fortæller, at hun gennemgår madvarerne i skabet en gang om ugen og rydder ud, hvis noget er for gammelt.

Lokalt klimainitiativ

Idéen til ’Fælles Skabet’ udsprang af, at Marie i lang tid gerne havde ville gøre noget mere for klimaet og miljøet.

”Jeg tænkte, at det skulle foregå i fællesskab med andre og være forankret i mit lokalområde. Og pludselig slog det mig, at det med at begrænse madsspild, var noget vi kunne finde sammen om på tværs af generationer her, hvor jeg bor. Det giver både mening i forhold til økonomi og bæredygtighed.”

Efter en del overvejelser om, hvordan tiltaget praktisk kunne lade sig gøre, fik hun sat et skab op på vejen.

”Et køleskab ville blive for tæt, men det måtte heller ikke være så åbent, at der kom skadedyr i maden. Løsningen blev et metalskab fra genbrug med små udluftningshuller.”

Svær tilvænning

I løbet af de sidste par uger er der blandt andet blevet sat nogle dåser bønner, en karton kirsebærsauce og en pose kammerjunker i skabet – og taget en dåse tandoori-krydderi og noget te. Det er dog endnu begrænset, hvor mange der reelt bruger skabet, fortæller hun.

”Fælles Skabet er stadig ret nyt – og jeg er lidt spændt på, hvordan det bliver taget imod på sigt. Jeg har delt en seddel rundt i lokalområdet og fortalt om det på sociale medier for at introducere det.”

”Indtil videre virker folk rigtig positive, men der er også nogle barrierer. F.eks. fortalte en nabo forleden, at det var en rigtig god idé med skabet. Han havde dog ikke brugt det – for han havde ikke noget, han selv kunne sætte derind endnu.”

”Jeg tror, at mange egentlig gerne vil dele mere. Men det kræver nok lidt en kulturændring, for det kan være svært at vænne sig til at gøre det.”

Maries bedste tip

Vil du gøre noget for klima og miljø i dit lokalområde, men er du nervøs for, om det vil virke? Kast dig ud i det. Vo intet vover, intet vinder!