Når Pia spiser aftensmad, sidder hun på sit eget plastaffald

Gennem halvandet år samlede Pia og hendes mand Fernando plastaffald sammen, så det kunne blive smeltet om til fire designstole.

Shampooflasker, dunke til rengøringsmidler og sågar et gammelt fodertrug fra Pias hest er kommet i stolene.

Hvis man ikke ved det, er det ikke til at se det…

De fire stole, der står rundt om Pia Græsbøll Ottesens spisebord har engang været tomme shampooflasker, dunke til rengøringsmidler og andre typer af plast, som man som husstand samler sammen over tid.

”Jeg synes jo, det er sjovt, at jeg kan sætte mig i mit eget affald,” fortæller Pia. Stolene blev til som en del af et projekt, hvor man kunne få lokalproduceret designstolen FALK af sit eget affald. ”Man sidder virkelig godt i stolene – hvilket jo er meget heldigt, for vi gjorde det egentlig mest, fordi vi blev grebet af de cirkulære tanker bag projektet,” siger hun grinende. ”Jeg synes, det er vigtigt, at vi genvender så meget som muligt. Vi skal gøre, hvad vi kan for at sætte et så lille aftryk på kloden som muligt.”

10-15 kg til en stol

Selve indsamlingen af plastaffaldet foregik over halvandet års tid og endte med, at Pia og Fernando fik samlet 34 poser plastaffald sammen. ”Vi havde poserne liggende i vores brændeskur, og når vi så tænkte, at nu havde vi ikke plads til flere poser, bestilte vi en afhentning,” fortæller hun. ”I alt fik vi samlet 65 kg plastaffald sammen. En stol har brug for 10-15 kg plastaffald – og vi ville rigtig gerne have fire stole, så vi endte med at få lidt ekstra fra en god veninde.”

Drømmen om en skulptur af genanvendt plast

Det er dog ikke kun i stolene, at tankerne om bæredygtighed, har sat sig i Pia og Fernandos hjem og hverdag. ”Generelt forsøger vi at være bevidste om vores handlinger. Fx ved begrænse madspild og tænke over, hvor maden kommer fra.” ”Vi sorterede faktisk også før, vi fik beholderne til at gøre det… jeg tror i hvert fald, at vi har sorteret i mere end 20 år.”

I sit arbejdsliv er Pia kunstmentor på GAIA, og så er hun uddannet billedhugger og er en aktiv kunstner. Noget som hjemmet i Stevnstrup også bærer præg af; et stort farverigt maleri pryder garagen, og på væggene hænger forskellige kunsttryk og malerier. ”De seneste år har jeg arbejdet meget med naturlige og forgængelige materialer som hør og siv fra Gudenåen. Men det kunne også være spændende at arbejde med genanvendt plast og støbe skulpturer af det - ligesom med stolene. Det gad jeg virkelig godt.”

Om projektet: Designerstole af affald

Saml plastaffald til din egen lokalproducerede designerstol. Sådan kan projektet, som var et samarbejde mellem Randers Kommune, Designhuset HOUE, Dansk Affaldsminimering og MV Plast kort opsummeres. Projektet gjorde det muligt at genavende sit plastaffald inden for kommunegrænsen. Den indsamlede plast blev nemlig gjort klar til produktion hos Dansk Affaldsminimering i Langå og støbt til stole hos MV Plast i Randers.

Plastikaffaldet kan også være smukt, når det har været forbi en designers skrivebord.