Søg om tilskud til en foreningsudvikler
Foreninger kan søge et tilskud på mellem 10.000 og 100.000 kroner årligt til en foreningsudvikler. Herunder kan du læse mere om puljen, hvordan du ansøger og hvordan du kan få mere information om mulighederne.
For at give idrætsforeningerne bedre muligheder for at udvikle sig og sætte nye initiativer i gang, kan der søges støtte til projekter, der blandt andet styrker frivilligheden, foreningsorganiseringen, samarbejdet på tværs og åbner dørene for nye målgrupper. Der ydes tilskud til en ansættelse i op til to år, og foreningerne skal selv bidrage med medfinansiering.
Foreningsudviklerens opgaver kan for eksempel være:
- Rekruttering og fastholdelse af frivillige
- Udvikling og opstart af nye aktiviteter
- Inkludere nye målgrupper i fællesskabet
- Etablere samarbejde med lokale skoler
- At styrke organiseringen
- Igangsætte indsatser som har et sundhedsfremmende eller socialt fokus
Til at understøtte denne udvikling afsætter fritidsafdelingen 1 million kroner fordelt på to puljer over to år. Midlerne skal anvendes som tilskud til ansættelse af Foreningsudvikler. Foreningerne skal søge om at få tilskud og selv bidrage med minimum tilsvarende beløb, som der ansøges om.
Ambitionen er at støtte 6-10 foreninger til at kunne ansætte en foreningsudvikler.
Hvem kan søge:
- Godkendte folkeoplysende foreninger, som ikke har ansatte der arbejder med foreningsudvikling.
- En flerstrenget forening kan kun søge om én ansættelse.
- At foreningen har bred opbakning og er klar til udvikling.
- Flere foreninger kan gå sammen om én ansættelse.
Invitation til online informationsmøde om puljen
Interesserede foreninger inviteres til et onlinemøde onsdag d. 3. september kl. 17-18.
Mødets dagorden:
- Den gode ansættelse.
- Ansøgningsprocessen.
- Ansættelsesforhold.
- Derudover bliver der mulighed for at stille spørgsmål.
Tilmelding til onlinemødet sker ved at sende en mail på jesper.jakobsen@randers.dk
I mailen oplyser du navn, mailadresse og foreningsnavn. Herefter vil du modtage nærmere information om onlinemødet.
Ansøgning & succeskriterier
Succeskriterier
Det er op til den enkelte foreninger selv at definere hvad succeskriterierne skal være for en ansættelse. Succeskriterierne kan være defineret på baggrund af f.eks. foreningens nuværende situation, kultur og historik. Succeskriterierne skal være retningsvisende og skal ses som pejlemærke og bidrage til en fokuseret udvikling.
Succeskriterier i løbet af den 2-årige tilskudsperiode kan f.eks. være:
- At videreudvikle nuværende aktiviteter i foreningen
- At igangsætte nye aktiviteter i foreningen
- At styrke foreningen (opgavefordeling, etablering af udvalg, kommunikation, osv.)
- At udvikle og styrke frivilligheden (rekruttering, fastholdelse, osv.)
- At øge medlemsantallet
- At fokusere på udvalgte målgrupper
- At skabe en effektiv og smidig foreningsdrift (f.eks. kassereropgave, effektive møder, årshjul, hjemmeside/kommunikation, tilmelding, medlemsstyring)
Kriterier for ansøgning
- Skriv en ansøgning, som f.eks. tager udgangspunkt i flere af ovenstående succeskriterier og forklar hvordan jeres forening vil arbejde med at indfri disse.
- Beskriv yderligere hvordan bestyrelsen vil holde fokus på udvikling og understøttelse af succeskriterierne og herved undgå at foreningsudvikleren kommer til at indgå i den daglige drift af foreningen. Beskriv bestyrelsens og foreningsudviklerens rolle, herunder hvilke beføjelser/bemyndigelse foreningsudvikleren har.
- Lav en beskrivelse af budget
Ansøgningsfrist: 5. oktober 2025.
Alle ansøgere får svar indenfor 3 uger.
Ansættelsen kan ske løbende og senest den 31. januar 2026.
Ansættelse:
Foreningen skal være arbejdsgiver. Der ydes støtte i den 2-årige ansættelsesperiode.
Ønsker foreningen at fastholde en ansættelse efter den 2-årige periode, så er det uden kommunalt tilskud.
Foreningsudvikleren profil:
Nedenstående er inspiration til hvilke kompetencer en Foreningsudvikler blandt andet kan have:
- Gode relationelle kompetencer
- Er udadvendt, positiv og god til at skabe kontakt og netværk
- Tager initiativ og kan sætte nye idéer i gang – og følge dem til dørs
- Har et godt overblik og arbejder struktureret og selvstændigt
- Er en holdspiller, der forstår værdien af samarbejde på tværs
- Erfaring med foreningsarbejde eller frivillighed.
- Evne til at facilitere processer og udviklingsprojekter.
OBS: Bemærk at det kan tage lidt tid inden ansøgningsformularen åbner.
Projektets økonomi:
Der er afsat 1 mio. kr., fordelt over 2 år.
Pulje 1 – 700.000 kr.
- Der søges mellem 25.000 og 100.000 kr./årligt.
- Foreningen skal bidrage med mindst tilsvarende beløb som det ansøgte.
- Der ansættes i en 2-årig periode.
Pulje 2 – 300.000 kr.
- Der kan søges mellem 10.000 kr. og 100.000 kr./årligt.
- Foreningen skal bidrage med mindst tilsvarende beløb som det ansøgte.
- Der ansættes i en 2-årig periode.
Udvælgelse af ansøgere
Det er fritidsafdelingen der udvælger hvilke foreninger der vil opnå tilskud fra puljen. Udvælgelsen sker på baggrund af en række forskellige kriterier:
- Udviklingspotentialet – hvad vil foreningen udvikle sig fra og til?
- Geografisk beliggenhed
- Potentiale for medlemsudvikling
- Foreningens forandringsparathed
Understøttende aktiviteter for Foreningsudviklere
Netværk og månedligt kontorfællesskab
Foreningsudviklerne bliver en del af et fagligt udviklingsnetværk og tilbydes månedligt kontorfællesskab med sparring fra kommunen og andre foreningsudviklere. Netværket er obligatorisk og mødes ca. 2-4 gange årligt.
Foreningsudviklernetværk
Foreningsudviklerne skal deltage i et foreningsudviklernetværk. Netværket mødes 2-4 gange årligt. Formålet med netværket er at understøtte udviklingen for den enkelte forening og på tværs af foreningerne.
Månedligt kontorfællesskab
Foreningsudviklerne tilbydes at være del af et fælles kontorfællesskab med andre foreningsudviklere.
Kontorfællesskabet tilbydes én gang månedligt. For så vidt det er muligt vil en medarbejder fra fritidsafdelingen være en del af kontorfællesskabet. Der er tale om et uformelt kontorfællesskab hvor deltagerne kan udveksle erfaringer og sparre med hinanden.