Bestil nyt pas

Du skal bestille et pas, når dit pas er ved at udløbe, du har mistet det, eller du skal have pas for første gang. Du kan booke tid her

Bestil et pas

  • Du bestiller pas i Borgerservice. Husk, at der er obligatorisk tidsbestilling til pas (se hvordan du bestiller længere nede på siden her)
  • Du skal altid medbringe dit gamle pas - uanset om det er gyldigt eller ej. Hvis du har mistet dit pas, skal du medbringe original dåbsattest, navneattest eller fødselsattest samt sygesikringsbevis
  • Hvis dit pas er mistet ved en strafbar handling (fx stjålet), skal du indgive en politianmeldelse. Borgerservice kan først bestille et nyt pas, når du kan forevise en anmeldelseskvittering fra politiet
  • Hvis dit personnummer ikke står i dit nuværende pas, skal du medbringe dokumentation for dit personnummer - f.eks. sundhedskort
  • Hvis dit navn for nyligt er ændret i forbindelse med vielse og lignende, skal du medbringe dokumentation af rette navn
  • Læs om de særlige krav til pas til børn under 18 år

Du kan få udstedt pas i hvilken som helst kommune, uafhængigt af hvor du bor.

Pasfoto

  • Hvis du ønsker det, kan du få taget pasfoto i Borgerservice. Pasfotoet sendes digitalt til pasmyndighederne og printes ikke ud til privat brug. Kun hvis billedet skal bruges i forbindelse med en anden ekspedition i kommunen, printes billedet
  • Borgerservice tilbyder ikke at tage foto af børn under 5 år
  • Du kan læse kravene til pasfoto her
  • Prisen for pasfoto er 110,00 kr., som kan betales kontant, med Dankort, MasterCard, Maestro, Visa, Visa Electron, JCB,  American Express eller med MobilePay

Tidsbestilling til pas

Der er obligatorisk tidsbestilling til pas. Du kan enten bare booke en tid - eller du kan booke tid, udfylde pasansøgning og betale for passet samtidig.

I øjeblikket er der ekstraordinært mange pasekspeditioner. Hvis du ikke skal bruge dit nye pas i nærmeste fremtid, kan du derfor med fordel vente med at bestille tid til passet. Hvis du har bestilt tid og ikke skal bruge tiden alligevel, er det meget vigtigt, at du annullerer tidsbestillingen, så en anden kan få mulighed for at bestille tid til pas.

OBS! Hvis du har brug for et pas og ikke kan finde en ledig tid, inden du skal bruge passet, kan du ringe på tlf. 8915 1515  mellem kl. 8-10. Pasteamet vil så hjælpe dig, og give dig en tid.

Vær opmærksom på, at der skal bestilles en tid pr. person, der skal have pas.

Du kan max. bestille tid 30 dage frem, hvis du betaler med Visa eller Dankort. Hvis du betaler med MasterCard, Maestro eller American Express, kan du kun bestille tid 7 dage frem, fordi pengene kun reserveres 7 dage på kreditkort. 

Hvis du har betalt for passet i selvbetjeningsløsningen, skal du huske at medbringe kvitteringen, når du møder op i Borgerservice.

Mistet pas

  • Hvis dit pas er mistet ved en strafbar handling (fx stjålet), skal du indgive en politianmeldelse. Borgerservice kan først bestille et nyt pas, når du kan forevise en anmeldelseskvittering fra politiet
  • Du kan udfylde en erklæring om bortkommet pas herunder

Uanset din alder, skal du møde personligt op i Borgerservice. Dette gælder både, hvis du har booket en tid eller blot møder op.

Du skal altid medbringe dit gamle pas - uanset om det er gyldigt eller ej.

Hvis du ikke har dit gamle pas, skal du medbringe original dåbsattest, navneattest eller fødselsattest samt sygesikringsbevis.

OBS: Det er vigtigt, at du giver besked til kommunen, hvis et forsvundet pas dukker op igen. Hvis du rejser på et pas, der er meldt stjålet, kan det give bøder, også selvom det er dit eget pas.

Leveringstiden på et pas kan være op til 14 dage. Du bør derfor få lavet dit pas i god tid, inden du skal ud og rejse. Bemærk at leveringstiden kan være længere end 14 dage op til højtider og sommerferie.

Du skal betale for dit pas ved pasekspeditionen i Borgerservice - du kan betale kontant, med Dankort, MasterCard, Maestro, Visa, Visa Electron, JCB, American Express eller med MobilePay.

0-11 år 150 kr.
12-17 år 150 kr. + fingeraftryk 28 kr. 
18 år - til personer i folkepensionsalderen 862 kr.+ fingeraftryk 28 kr.
Personer i folkepensionsalderen 378 kr.
Billede 110 kr.*
Mistet eller ødelagt pas - alle aldre Hvis du har mistet eller ødelagt dit pas, er prisen den dobbelte

*Prisen er for et foto, der digital sendes videre til Rigspolitiet før produktion af passet.

OBS! Fordobling af gebyr: uanset alder, hvis du enten har mistet dit pas eller fremviser et ødelagt pas er prisen den dobbelte. Fordoblingen gælder samtlige gebyrer inkl. fingeraftryk.

Da du bestilte tid, fik du en kvittering. I den kvittering er der et link til afbestilling af tiden, så du har mulighed for at afbestille tiden, hvis du bliver forhindret i at møde op i Borgerservice.

Hvis du har betalt for passet i selvbetjeningsløsningen, er pengene kun reserveret og vil ikke blive frigivet (pengene bliver ikke trukket på din konto), hvis du afbestiller tiden.

Har du brug for en ny tid/anden tid, skal du igen booke tid og betale for passet. Pengene bliver igen kun reserveret og bliver først frigivet (og dermed trukket på din konto), når du møder op i Borgerservice for at bestille passet.

Hvis du er bekymret for, at dit mistede pas bliver misbrugt af andre til fx at opnå kredit i dit navn, kan du indsætte en markering om såkaldt Kreditadvarsel i CPR.

På den måde har du gjort opmærksom på, at du ønsker at advare mod, at der ydes lån og kredit i dit navn.

En markering om kreditadvarsel vil være et signal til virksomhederne om at være særlig opmærksomme i forbindelse med deres identitetskontrol, før der ydes lån eller kredit.

Læs mere om Identitetstyveri og Kreditadvarsel

OBS! Det er vigtigt, at du giver besked til kommunen, hvis et forsvundet pas dukker op igen. Hvis du rejser på et pas, der er meldt stjålet, kan det give bøder, også selvom det er dit eget pas.

Der er kommet nye fælles EU regler pr. 1. januar 2012, der betyder, at man fremover skal have fingeraftryk i sit pas.

Hvis du har et stadig gyldigt pas fra før 1. januar 2012, behøver du IKKE skifte passet, før det udløber.

Det pas, du har, gælder altså indtil udløbsdatoen, selvom der ikke er fingeraftryk i det efter den 1. januar 2012.

De nye regler betyder, at du får taget dit fingeraftryk hos Borgerservice i forbindelse med pasansøgningen. Det gælder dog ikke børn under 12 år og pasansøgere, fra hvem det varigt er umuligt at optage fingeraftryk.

 Fingeraftrykket vil blive lagret i passets chip og vil gøre det nemmere for pasmyndighederne at kontrollere, om et pas er ægte. Du kan dog ikke selv se fingeraftrykkene i dit pas, så du kan derfor heller ikke selv kontrollere, om der er fingeraftryk i passet.

Her kan du læse lovteksten om fingeraftryk i pas.