Tværgående elevfraværsstrategi for Randers Kommune
Strategien sætter retning for en mere sammenhængende og effektiv tilgang til at forebygge, håndtere og reducere fravær i skolerne.
Den Tværgående elevfraværsstrategi tegner den fælles retning og den fælles indsats, som forvaltning og skoler arbejder efter. Den har som mål, at:
- Reducere elevfraværet
- Forebygge elevfraværet
- Sikre en helhedsorienteret indsats
- Sikre ensartet og systematisk registrering af fravær, så data forbedres, og der kan reageres rettidigt
- Koble fraværsarbejdet med de igangværende tiltag på skoleområdet, der har til formål at styrke kvaliteten og undervisningsmiljøet på skolerne.
Strategien er designet til at understøtte skolerne i kerneopgaven med fokus på stærke fællesskaber, høj kvalitet i undervisningen og et godt undervisningsmiljø, hvor vi ser MED børnene og inddrager barnets stemme i beslutningsprocesserne.
Fra individfokus til fokus på fællesskabernes betydning
En væsentlig del af strategien er at sikre, at indsatsen ikke bliver for individfokuseret, men derimod også ser på gruppen og klassen som helhed. Når vi arbejder med den enkelte elevs fravær, ser vi også på klassen og gruppens dynamik og trivsel. Ved at arbejde med fællesskaberne understøtter vi, at både den enkelte elev og hele gruppen får den hjælp, de har brug for. Vi arbejder ud fra en tilgang, hvor der er fokus på at høre barnets stemme, og at se verden fra barnets perspektiv, så vi sikrer, at de løsninger, vi vælger, altid tager udgangspunkt i barnets bedste. Dermed er det grundlæggende syn i strategien, at alle elever selvfølgelig vil vælge at komme i skole – hvis de kunne.
Forebyggelse og tidlig indsats er central for at lykkes
Strategien prioriterer en stærk forebyggende indsats for at forhindre udviklingen af alvorligt skolefravær og skolevægring. I arbejdet med fravær, er det blevet tydeligt, at der er en mindre gruppe af elever, som har behov for ekstraordinær støtte på det indgribende niveau. På nuværende tidspunkt og med denne elevfraværsstrategi kommer vi ikke i mål med at sikre fremmøde for alle i denne gruppe, og derfor vil der være behov for, at der arbejdes videre med en plan for arbejdet i forhold til denne gruppe af elever med massiv skolevægring, og hvor udfordringerne ofte er særligt komplekse.
En handlevejledning, der guider og sætter krav
Forvaltningen har i forlængelse af strategien udarbejdet en handlevejledning og en vidensbank til skolerne for at understøtte, at strategien bliver forankret i praksis og for at give inspiration til konkrete handlemuligheder i arbejdet med elevfravær. Handlevejledningen og vidensbanken kan findes på Skolernes Udviklingscenters hjemmeside via dette link: Fraværsindsats - Skolernes Udviklingscenter