Kommunen skal levere på et højere niveau

Randers Kommunes situation er i udgangspunktet alvorlig. Der er ikke i data tegn på, at de strukturelle udfordringer løser sig selv.

Type

Dialog

Frist for dialog
Offentliggjort
Type

Dialog

Frist for dialog

31. august 2025

Offentliggjort

3. juni 2025

De nødvendige forandringer kræver således aktive handlinger – og vil også kræve, at kommunen skal præstere langt ”over niveau”.

Når kommunen skal præstere ’over niveau’, så betyder det, at vi skal være bedre, og vi ikke blot skal lykkes som forventet ud fra vores rammevilkår – der er brug for langt mere.

Det indebærer også en samlet tilgang til beskæftigelses-, uddannelses-, sundheds- og socialpolitik, der for alvor kan bidrage til at ændre på tingenes tilstand.

Rækken af reformer, der ruller hen over landet, giver en række muligheder, som skal udnyttes. Reformerne stiller dog også krav til, hvordan vi som kommune indretter os, og kræver også arbejde med kultur og kompetencer hos kommunens medarbejderne.

Har du forslag til, hvordan kommunen kan levere på et højere niveau, kan du komme med dine inputs her.

Svar på dialog (14)

Susanne Gaarde

8930 Randers NØ

Processen om opførelse af nyt vandværk og teknisk anlæg

p>

Tillæg 24 - Bunkedal Mølle Vandværk ved Vestrup

Høringsmaterialet giver ikke et retvisende billede og konklusioner af projektet, set i lyset af, at Randers Kommune har gjort opmærksom på at beliggenheden er i strid med flere nationale interesser

Randers Kommune har endvidere udpeget området som bevaringsværdigt landskab

Kan det forsvares,  at smuk natur nedlægges og anvendes til 'erhvervsmæssig' formål,

Projektet  overvejer at give tilladelse til ændring af landzone status, og god landbrugsjord nedlægges, samt morænelandskab er væk for altid


Randers Kommune bør værne om  den smukke natur ved det kystnære zone og forsvare og bevare det smukke morænelandskab og beskytte den smukke natur

Naturpark Randers Fjord l

Kirsten Hansen

8940 Randers SV

Kan det være rigtigt, at kommunen optræder usamarbejdsvilligt?

Jeg skriver, fordi jeg har hørt en historie om Randers Kommune, som jeg ville ønske, ikke var sand.

Jeg fik beskrevet, hvordan Randers Kommune i et relativt nybygget område i en udstykning i Romalt ønsker/forsøger at overdrage stiområder, der ikke opfylder de krav, som er beskrevet i handlen med grundene.

Det blev også beskrevet, at der - ved kommunens salg af grundene - var monteret gadelygter ved et stiforløb, hvor børn naturligt passerer, og at gadelygterne siden er fjernet på trods af, at passagen nu virker meget mørk og utryg. Beskrivelsen indebar også en oplevelse af, at det nærmest var umuligt at få svar på henvendelser til kommunen.


Uanset om sandhedsværdien er 100 % eller mindre, så synes jeg, det er en rigtig ærgerlig historie. For nytilflyttere giver det jo et virkelig dårligt indtryk af kommunen, som jo uvægerligt vil bevæge sig videre til andre., 

Sidsel Åris Petersen

8900 Randers C

Hvidbogen er guld for fundraising (intern)

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Randers Kommunes udfordringer – som dokumenteret i Hvidbogen – giver et unikt udgangspunkt for at søge eksterne midler. Mange fonde og statslige puljer er netop målrettet områder med dokumenterede sociale, økonomiske og strukturelle udfordringer. Og her leverer Hvidbogen både alvoren og tallene. Den er i sig selv et stærkt grundlag for og bilag til enhver ansøgning.

Samtidig viser Fremtidens Randers-projektet, at der er massiv lokal energi og stor opbakning fra borgere, foreninger og civilsamfund. Det er guf for fonde – for de vil gerne investere i steder, hvor der allerede er engagement og forandringsvilje.

Kort sagt: Vi har både et stærkt afsæt og en gylden mulighed – og den skal vi udnytte. Derfor skal der i administrationen være flere medarbejdere end tilfældet er nu, der arbejder dedikeret med fundraising.

Sidsel Åris Petersen

8900 Randers C

Forslag om øget kommunikations- og brandingindsats for Randers Kommune

Randers har et akut problem: Randers lider under et uforholdsmæssigt dårligt ry, som påvirker både bosætning, erhvervsudvikling og tiltrækning af turister og investeringer. Ofte overvejes Randers slet ikke som en mulighed for bosætning eller for virksomhedsdrift – ikke fordi virkeligheden ikke rummer kvaliteter, men fordi fortællingen om byen er negativ og ensidig. Og det koster os dyrt!


Hvis vi vil ændre kurs, kræver det handling nu. En strategisk, offensiv og professionel kommunikationsindsats er ikke et “nice to have” – det er et afgørende værktøj, hvis Randers skal indtage en position som et sted, der bliver overvejet på linje med vores nabokommuner.


Fremtidens Randers-kampagnen viste med al tydelighed, at branding og synlighed virker. Uden målrettet kommunikation og annoncering havde vi ikke set det massive fremmøde til hverken forsamlingshusmøder eller festugedebat. Det er beviset på, at investering i kommunikation betaler sig.


Hvis vi investerer i at fortælle Randers’ kvaliteter offensivt og professionelt, kan vi vende udviklingen – og blive en kommune, der tiltrækker i stedet for at afskrække.


Et øget kommunikationsbudget kan fx bruges til:

• Professionel produktion af film, herunder droneoptagelser og reklamespots til YouTube og andre digitale kanaler.

• Målrettet annoncering på sociale medier.

• Proaktive presseindsatser, så de gode historier om Randers får dagsordenen – ikke de dårlige.

• Strategisk mediehåndtering, så vi én gang for alle bryder fri af den negative fortælling, som hæmmer vores udvikling.


Kommunens retningslinjer for kommunikation kan også genbesøges og begrænsninger som fx 'ingen ansigter på SoMe' reduceres. Hvis vi skal lave fængende materiale, skal der også være mulighed for at lave noget der er lidt vildere end den nuværende linje.


Måske skal Randers Kommune endda have et regulært salgsteam med irriterende, aggressive og kommercielle sælgere - som dog levere varen, for det er jo dét sælgere kan. Bosætningskoordinatoren er jo i virkeligheden en sælger - men vi skal have mere en én!

Salgsteamet kan også have ansvar for at sælge erhvervsturisme og arbejder tæt sammen (eller genoplive?) Forside - GoRanders.dk


Sidsel Åris Petersen

8900 Randers C

Forslag om sammenlægning af politiske udvalg

Jeg foreslår, at Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Planudvalget sammenlægges til ét samlet udvalg. Begrundelsen er, at der i dag er en uhensigtsmæssig opdeling af bevillingsområderne. Landdistriktsudvalget har bl.a. byfornyelse som ansvarsområde, mens byudvikling hører under Erhvervs- og Planudvalget. Byfornyelse og byudvikling ligger vel naturligt tæt op ad hinanden og bør behandles i samme udvalg?

Bevillingsområdet for Erhvervs- og Planudvalget omfatter udgifter og indtægter vedrørende erhvervsudvikling, turisme og byudvikling. Disse tre områder hænger naturligt sammen med vores landdistrikter – især fordi meget af øko- og naturturismen vil finde sted her (fx naturpark Randers Fjord eller Krakamarken som lige er blevet genoplivet) og fordi erhvervsudvikling også skal ske i landdistrikterne.

Kim Møller

8970 Havndal

Lokalplaner

Opfølgning på gamle lokalplaner burde være et krav.

I Udbyhøj er der ikke ændret et komma i de gamle lokalplaner på 35 år.

Så hvis i vil Landdistrikterne noget godt, burde i begynde at tænke lidt uden for Randers midtby. Ved henvendelse til forvaltningen, får man bare en sludder for en sladder.


Søren Christensen

8900 Randers C

”Bevaringsværdige ejendomme” er en stor hindring for byens udvikling

Der er en del dårligt vedligeholdte ejendomme i Bykernen. Desværre er de samme ejendomme typisk af ældre årgang.

Randers Kommune har en kedelig og trist vane med at tildele disse ældre ejendomme bevarings status – af varierende grad. Forvaltningen håndterer dén status meget rigidt og firkantet. Det skal de væk fra! Der skal tænkes ”smarter – not harder” også hos Kommunale regel forkæmpere. Dvs. tag hensyn til markedets formåen økonomisk!

Det har intet formål for Byens udvikling, når ejere f.eks. forlanges at montere vinduer, kviste og døre, fremstillet af materialer og metoder, som i 18xx.

De eneste, der kan forskellen på anvendelse af moderne materialer og – metoder, er folk, der studerer byhistorie og ejendomme i små detaljer. Men det fordyrer ejendommes istandsættelse til det dobbelte. Det er hovedgrunden til, ejerne lader ejendomme ligge ubenyttet/ grimme hen. Problemet forstærkes med de 3 markante bank ejendomme i City, der snart er forladte. Højskolehotellets nr. 6-8. Samt den snart evige saga om Valsemøllen. Fredede ejendomme er naturligvis noget andet. Og her er det Staten, der håndterer og giver tilskud til renoveringer. Der er jo bred enighed om, der skal være attraktive boliger i 8900. Så gør det da muligt for ejerne!


Kai Toft Nielsen

8920 Randers NV

Uklare/usynlig skilte på gadenavne. Opsat på hushjørner for at vejlede.

Når man færdes i Randers er der mange skilte med gadenavne. Det må være mange år siden - for de flestes vedkommende - at de er fremstillet. Oftest hvide bogstaver på blå baggrund. Jeg foreslår, at kommunen - af sikkerhedsmæssige årsager - sørger for nedtagning og senere opsætning.

Føler mig overbevist om, at frivillige gerne vil medvirke til at rengøre - klargøre og male skiltene. Klar til genopsætnig - igen af kommunens egne medarbejdere.

En forholdsvis lille ting, men af stor betydning.

NB. Og ikke særlig bekostelig.

Jane Kløve Boje

8960 Randers SØ

Cykelsti på "banen"

At der bliver anlagt en cykel/gangsti på den gamle jernbane linje mellem Randers og Allingåbro, dette vil fremme sikker skolevej, give bedre mulighed for at cykle på arbejde, samt øge både sundheden, bosætningen og cykelturismen i kommunen

Jane Kløve Boje

8960 Randers SØ

Klimasikring

At Randers byråd tager ansvar for hele kommunen, med hensyn til at klimasikre. Der løber meget vand igennem fjorden og dermed Randers kommune inden det rammer Randers midtby, hvorfor er det ikke vigtigt at alle disse huse og veje inklusiv to færgeoverfarter skal sikres? hele byer står til at blive oversvømmet og kommunens nuværende plan sikrer ingenting.

Jane Kløve Boje

8960 Randers SØ

At der bliver oprettet et "borgerkontor" i alle centerbyer

Dette kan give mulighed for at få lavet pas, fornyet kørekort og lignende ydelser, for borgere som ellers har svært ved at komme på borgerservice. En åbningstid på et par timer en til to dage om ugen vil være nok.

Tage Sørensen

8920 Randers NV

Det nye Byråd skal være ambassadører for fremtidens ny Randers Kommune.

For at vi alle i Randers Kommune fremstår som  positive borgere skal vore valgte polikerer stå i spidsen som virkelig gode rolle modeller.

Mvh Tage

Jobcenter Randers

8930 Randers NØ

Notat vedrørende betydningen af nøglefunktionen i Randers kommune

Jeg har udarbejdet et notat til hvidbogen vedrørende Randers Kommunes nøglefunktion i arbejdet med de handicapkompenserende ordninger. Notatet belyser betydningen af både faglige og økonomiske aspekter samt anbefaler anvendelsen af kompensationslovens forskellige muligheder for at understøtte borgere medfunktionsnedsættelser i at opnå eller fastholde beskæftigelse. Kompensationsloven udgør et centralt element i Randers Kommunes overordnede strategi for inklusion, effektiv forvaltning og økonomisk bæredygtighed.

Vedhæftede dokumenter

Martin Emil Christensen

8960 Randers SØ

Bedre støtte til enlige børneforældre på arbejdsmarkedet

som far til et barn i en 7/7 ordning er der absolut ingen hjælp fra kommunen, til at kunne varetage min stilling hos randers kommune. Da jeg ikke har bopælen på min søn kan jeg ikke melde ham i SFO (før og efter skole) ...så jeg er meget udfordret ved at skulle omrokere møde tider samt være afhængig af at mine forældre der er pensionister, kan hente min søn i skolen.


Skulle mine forældre gå bort imorgen feks, vil jeg være endnu en af dem der vil ende på overførselsinkomst, da jeg ikke vil fravælge min søn. Det er jo skævt at man ikke kan søge hjælp når man er på arbejdsmarkedet, men skal stå med det ene ben halvvejs på en overførselsinkomst