
Ny Ren Randers kampagne skal efterlade mere guld – og mindre skrald – til fremtiden
Skal fremtidens arkæologiske fund være tomme sodavandsdåser, cigaretskod og engangsemballage? Det spørgsmål stiller en ny kampagne, der er udviklet af Randers Kommune og Museum Østjylland. Kampagnen skal minde os alle sammen om ikke at efterlade skrald i naturen.
Er det historien om rustne sodavandsdåser og forurenende cigaretskod, der skal præge vores tids eftermæle, når det kommer til de fund fremtidens arkæologer skal gøre?
I samarbejde med Museum Østjylland lancerer Randers Kommune kampagnen "Eftermæle", der stiller det tankevækkende spørgsmål: Hvad efterlader du til fremtiden?
"Jeg ved, at der er rigtig mange, der er gode til at rydde op efter sig og bruge skraldespanden, men jeg ser stadig engangsplastik og andet skrald efterladt i by-, park- og naturmiljø, og vi kan også måle det i kommunens affaldsrapporter. Det vil vi gerne ændre," siger Frank Nørgaard, formand for teknik og miljøudvalget.
Hvert år bliver der i Danmark smidt flere hundrede tons skrald langs vejene og i naturen. Fortsætter det, kan fremtidens arkæologiske fund bestå af skrald.
Intet skrald i udstillingen
Den vigtigste opgave for Museum Østjylland er at bevare fortidens fund - men ikke for enhver pris.
"Vores arbejde handler om at bevare og formidle fortiden. Kampagnen rammer en vigtig pointe: Hvad vi smider i dag, kan ende som fremtidens fund. Og det siger jo noget om, hvem vi er.
Museum Østjylland viser til daglig smukke og meningsfulde fund frem - fra oldtidens guld til hverdagsliv i middelalderen. En rusten energidrikdåse ville i sandhed være en trist repræsentant for vores tid," siger museumschef på Museum Østjylland, Jesper Bækgaard.
Blandt andet derfor bakker han op om kampagnen.
"Det er en tankevækkende kampagne, fordi den tvinger os til at overveje, hvad vi efterlader til fremtiden. Fra museets perspektiv håber jeg, at vi i fremtiden udgraver genstande, der fortæller om kultur og kreativitet - ikke dåser og plastikemballage," siger Jesper Bækgaard.
Gang i tankerne
Indsatsen består blandt andet af en række avisannoncer og plakater sat op rundt om i kommunen.
"Vi ønsker at sætte tankerne i gang. Har vi virkelig lyst til at udstille tomme rustne dåser ved siden af Auningkvinden? Med kampagnen håber vi at kunne starte en samtale, og i bedste fald, at medvirke til at flere tager skraldet med sig under armen, så fremtidens fund ikke ender som pap og plastik," siger Frank Nørgaard.
Eksempel på kampagnemateriale

