Forskole: Tæt samarbejde mellem skoler og dagtilbud skaber gode resultater

Skoler og bornehaver i Sydbyen har et tæt samarbejde om overgangen fra bornehave til skole. Det har skabt gode resultater. Både born og forældre oplever en mere tryg og sammenhængende overgang fra bornehave til skole.

"Det er fantastisk at se, at vores samarbejde bærer frugt. Resultaterne taler deres eget tydelige sprog. Vi kan klart se en forskel på bornene. De er mere trygge, klar til læring og glade, når de begynder i 0. klasse. Ganske enkelt fordi de har været på skolen for og kender rammerne," fortæller Karen Magrethe Kannegaard-Krogsholt, daglig leder af Kristrup Skoles SFO.

Fra marts til august samler alle bornehaverne i Randers Kommune en gruppe af de ældste born, som begynder i 0. klasse efter sommerferien, i en forskolegruppe på deres nye skole. Her lærer de skolen at kende samtidig med, at de opbygger en relation til deres nye pædagoger fra skolens SFO.

"Pædagogerne fra skolen, som skal være sammen med bornene i forskolegruppen, kommer selv ud i bornehaverne en måned for, de skal starte i forskolen. Det gor processen langt bedre, fordi pædagogerne så får mulighed for at se, hvordan bornene agerer, når de er i deres vante og trygge omgivelser. Samtidig betyder det, at pædagogerne fra skolen får et indblik i bornehavernes arbejdsgange og strukturer. Denne indsigt gor, at de hurtige kan komme ind på livet af bornene og forstå deres behov," fortæller Karen Margrethe Kannegaard-Krogsholt.

"I vores samarbejder har vi et stort fokus på, at vi bygger bro og skaber sammenhænge, så bornene ikke mærke skiftet som en overgang, men mere som en naturlig sammenhæng mellem bornehave og skole," fortæller Annita Pedersen, institutionsleder for den selvejende Bornehave Tirsdalen.

Forældrene er det tredje ben i samarbejdet

"Vi har brug for forældrene. De er det tredje ben i vores samarbejde mellem skole og bornehave. Forskning viser, at forældrene har den storste indflydelse på bornenes trivsel og læring. Derfor arbejder vi så intenst med at inddrage forældrene i bornenes overgange. Hvis forældrene er trygge i overgangen til skolen, så er bornene det alt andet lige også," fortæller Annita Pedersen.

For at blive klogere på forældrenes behov og perspektiver har Kristrup Skole holdt en række fokusgruppeinterview med forældrene i dagtilbud og skoler.

"Forældrene har et grundlæggende og helt forståeligt behov for at have en tæt kontakt med skolerne i forbindelse med deres barns skolestart. Det gor dem trygge, at de på forhånd kender rammerne for skolens dagligdag. Mange af deres sporgsmål er på et helt lavpraktisk og konkret niveau som hvornår bornene skal spise, og om de har nem adgang til toiletterne," fortæller Annita Pedersen.

Det tætte samarbejder mellem skole og dagtilbud betyder, at pædagogerne i bornehaverne har nemmere ved at oplyse, forberede og betrygge forældrene forud for bornenes skolestart.

"I skolen har vi stor succes med at lave mere kvalificerede klassedannelser, fordi vi kender bornene på forhånd og har tæt dialog med deres pædagoger fra bornehaven. Vi kan se, at vi har får langt mere harmoniske og gode bornehaveklasser, fordi vi samarbejder så tæt med bornene, deres pædagoger og forældrene i forskoleforlobet," siger Karen Margrethe Kannegaard-Krogsholt.

Samarbejdet mellem skoler og dagtilbud i Randers Kommune fortsætter efter sommerferien med de nye forskoleborn.