
Norske turister strommer til Ostjylland
Markant flere norske turister besogte Ostjylland i 1. kvartal 2016 sammenlignet med samme periode i 2015. Det er resultatet af en effektiv, fælles turismeindsats på tværs af de ostjyske kommuner i Business Region Aarhus. Resultatet er en stigning på 19 procent.
Charmerende Ebeltoft med hyggelige gader og idyllisk stemning. Den gronne o Samso med kilometervis af strande og rige muligheder for fiskeri. Handelsbyen Randers med det historiske centrum og brede udvalg af spændende butikker og caféer. Horsens, hvor kulturen er i hojsædet. Silkeborgs lækre kombination af natur- og byliv.
Sådan er nogle af perlerne i det ostjyske landskab beskrevet på det syngende norske sprog på en hjemmeside udarbejdet specifikt til potentielle, norske turister. Det er Business Region Aarhus, der står bag indsatsen, og formålet er at oge turismen ved at præsentere Ostjyllands mange muligheder i et fælles turistfremstod på det norske marked.
Resultatet er, at antallet af overnattende norske turister i Ostjylland er steget markant i perioden januar-marts 2016 sammenlignet med samme periode sidste år. En del af stigningen kan forklares med, at påsken faldt tidligt i år, og på landsplan er der registreret en samlet vækst på 13 procent. Til sammenligning er stigningen i Ostjylland på 19 procent.
Stærkt samarbejde giver resultater
Blandt nordmændene er Aarhus fortsat den mest populære destination i Ostjylland, men væksten i antallet af overnattende norske turister er primært sket i de omkringliggende kommuner. Tager man Aarhus Kommune ud af regnskabet, er stigningen på 42 procent.
"Jeg glæder mig over tallene, som med al tydelighed viser effekten af vores fælles, målrettede indsats. Fordelene ved at sælge Ostjylland som en samlet destination er blandt andet, at vi får meget mere for vores markedsforingsmidler, og at alle kommuner i området kan profitere af nabokommunernes succes på turismeområdet," siger Steen Vindum, borgmester i Silkeborg Kommune og medlem af Business Region Aarhus' politiske ledelse.
"Ostjylland har et kæmpe potentiale for at tiltrække endnu flere nordmænd, og vi gor kun kagen storre ved at investere i en samlet turismemarkedsforing. Gæsterne tænker ikke i kommunegrænser, og vi får et stærkere og mere alsidigt oplevelsesprodukt, når vi præsenterer Ostjylland i en fælles fortælling, der rummer by-oplevelser, havnefront, attraktioner, kyst og smuk natur," siger direktor i VisitAarhus, Peer Heldgaard Kristensen. Visit Aarhus er operator på den samlede opgave for Business Region Aarhus-kommunerne.
Business Region Aarhus investerer årligt 1 kr. pr. indbygger i projektet i perioden 2016 - 2018.
Læs mere om Business Region Aarhus
Fakta om Business Region Aarhus
- Business Region Aarhus består af 12 ostjyske kommuner, der arbejder for at skabe vækst og arbejdspladser og for at fastholde og styrke området som det storste danske vækstcenter med international gennemslagskraft uden for hovedstadsområdet.
- Samarbejdet består af Favrskov, Hedensted, Horsens, Norddjurs, Odder, Randers, Samso, Silkeborg, Skanderborg, Syddjurs, Viborg og Aarhus Kommune.
- Business Region Aarhus varetager ostjyske interesser på det erhvervspolitiske område, og har desuden i forhold til erhvervsfremme særligt fokus på produktion og viden, fodevarer og IKT/smarte fællesskaber og turisme.