Ny Digital Post udskydes til 2022

Det nye Digital Post fra offentlige myndigheder, som var planlagt til at gå i luften den 30. november 2021, udsættes til forste kvartal 2022. Indtil da vil borgere og virksomheder fortsat modtage Digital Post fra det offentlige i e-Boks, på borger.dk og Virk, som de plejer.

Den nye losning til Digital Post sættes forst i drift i begyndelsen af det nye år. Lanceringen af losningen, som ellers er færdigudviklet og klarmeldt til at gå i luften den 30. november, udskydes til forste kvartal 2022.

Digitaliseringsstyrelsen havde oprindeligt planlagt at udskifte den eksisterende Digital Post-losning med en ny udgave i dagene fra den 26.-29. november 2021. I disse fire dage ville der have været lukket for at sende og modtage Digital Post.

Regionerne har imidlertid rejst bekymring om, at en fastholdelse af det planlagte lanceringstidspunkt udgor en betydelig risiko på et tidspunkt, hvor sundhedsvæsnet i forvejen er presset. Hertil kommer, at sundhedsmyndighederne i den nuværende situation vurderer det afgorende at kunne sende coronarelateret Digital Post ud til borgerne.

Sygdomssituationen i det danske samfund stiller i ojeblikket særligt hoje krav til, at leverancen af Digital Post til borgere og virksomheder er stabil og pålidelig til hver en tid, så sundhedsfaglig information kan komme hurtigt, nemt og sikkert ud til alle modtagere.

Det er derfor afgorende, at der på nuværende tidspunkt ikke sker storre driftsforstyrrelser på en kritisk infrastruktur som Digital Post-losningen, også selvom sådanne forstyrrelser måtte være kortvarige.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer derfor, at det er mest hensigtsmæssigt at udskyde lanceringen for yderligere at sikre driftssikkerheden ved lanceringen af den nye losning på et tidspunkt, hvor rettidig kommunikation mellem offentlige myndigheder, borgere og virksomheder aldrig har været vigtigere.

En ny dato for lancering forventes annonceret i december.