
Oget fokus på sagsbehandling og mindre vejledning i byggesager
Randers Kommune har siden årsskiftet oplevet et rekordhojt antal ansogninger om byggetilladelse. Og selvom byggeaktiviteten er meget positiv for udviklingen i Randers, giver det også udfordringer for den afdeling, der behandler byggesagerne.
"Vi har tradition for gerne at ville tilbyde generel vejledning og service i forbindelse med, at man ansoger om byggetilladelse. Men med virkning fra den 15. april og indtil videre frem til sommerferien er vi nodsaget til hovedsageligt at prioritere at behandle de mange byggeansogninger," siger Carsten Riisgaard, der er sektionsleder for BYG i Udvikling, Miljo og Teknik.
Han opfordrer til, at man i stedet bruger Randers Kommunes hjemmeside, randers.dk, hvor der ligger mange gode råd om byggeri og ansogning om byggetilladelse. Alternativt kan man også tage kontakt til en byggerådgiver, fx en arkitekt eller en ingenior, for at få vejledning, eller sporge den håndværker, der skal udfore byggearbejdet.
Oprustning på vej
I februar og marts har antallet af byggeansogninger i Randers Kommune ligget cirka 50 procent over normalen, og forventningen er, at det vil fortsætte i de kommende måneder.
"Det er rigtig godt for vores kommune og for udviklingen af Randers, men det betyder også, at vi har svært ved at folge med. Derfor er vi i fuld gang med at opnormere og rekruttere nye medarbejdere," siger Carsten Riisgaard.
Rekrutteringen af nye medarbejdere er dog udfordret af, at der er mangel på byggesagsbehandlere - ligesom der også er mangel på arbejdskraft i andre dele af byggebranchen.
"Rigtig mange kommuner oplever en stor stigning i byggesager i ojeblikket, og det medforer en stor eftersporgsel på byggesagsbehandlere. Derfor har vi også en forventning om, at nye medarbejdere forst skal oplæres, for de for alvor kan begynde at sagsbehandle," siger Carsten Riisgaard.
Nye telefontider
Selvom byggesagsafdelingen nu indforer begrænset vejledning og service, vil det fortsat være muligt at komme i telefonisk kontakt med byggesagsbehandlerne. Telefonerne er således åbne alle hverdage mellem 09.00-11.00.
"Jeg håber på forståelse for, at vi er i en ekstraordinær situation med rigtig mange nye ansogninger. Vi gor alt hvad vi kan for at behandle dem hurtigst muligt, og at vi nu i en begrænset periode skruer ned for vores vejledning og service gor, at vi får mere tid til at behandle sagerne," siger Carsten Riisgaard.