
Samtlige 214 dagplejere uddannes i relationsarbejde
I dag modtog de forste 72 dagplejere i Randers Kommune et certifikat som bevis på, at de nu er uddannet i relationsarbejde. Og i lobet af det næste år vil samtlige 214 dagplejere i Randers Kommune have fået uddannelsen i relationsarbejde. Dermed bliver de alle certificeret i ICDP.
"Uddannelsen har været en fantastisk rejse. Jeg er blevet styrket i min bevidsthed om, at det handler om nuet, og at det er i modet mellem barnet og jeg, at alt guldet ligger. Efter jeg er begyndt at bruge de redskaber, jeg nu har tilegnet mig, har jeg kunne mærke en kæmpe forskel hos bornene. Udviklingen er så positiv. Samtidig har jeg også fået en masse med mig, der er meget brugbart for forældresamarbejdet og samarbejdet med mine kollegaer generelt," fortæller Gitte Moller, der er dagplejer i Randers Kommune.
Samtlige 214 dagplejere i Randers Kommune vil over det næste år blive uddannet i relationsarbejde ved Institut for Relationspsykologi. Dermed bliver de alle certificeret i ICDP, der står for International Child Development Programme, og er en uddannelse i relationsarbejde ved Institut for Relationspsykologi. Det sker efter Susanne Lyholm, leder af dagplejerne i Randers Kommune, har sogt og fået tildelt kompetenceudviklingsmidler på 1,9 mio. kroner. De forste 72 dagplejere modtog i dag et såkaldt ICDP-certifikat, som bevis på deres uddannelse.
"Til de dagplejere, der ikke er gået i gang med uddannelsesforlobet endnu, kan jeg kun sige: I skal virkelig bare glæde jer. Det er guld," siger Gitte Moller.
Et stort kompetenceloft, der kan mærkes i hverdagen
"Uddannelsen er et stærkt kompetenceloft til vores dagplejere i Randers Kommune. Relationsarbejde har en afgorende betydning for kvaliteten af relationen mellem dagplejere og born såvel som mellem forældre og kollegialt. Det er kompetencer som dagplejerne kan bruge i rigtig mange sammenhænge. Det er ingen tvivl om, at de bliver endnu dygtigere, og at det vil komme til at hojne kvaliteten i dagplejernes arbejde med både trivsel, læring, udvikling og dannelse hos vores små," siger Susanne Lyholm, der er dagplejeleder i Randers Kommune.
De forste 72 dagplejere, der i dag har fået overrakt deres certifikat begyndte deres uddannelse i november.
"Man kan sige, at dagplejerne får redskaber til i hojere grad at kunne forstå bornene indefra, og det gor det nemmere for dem at optimere bornenes livsduelighed. Det er tydeligt at mærke, at uddannelsen allerede har en stor effekt på læringsmiljoerne hos vores dagplejere. Uddannelsen gor at dagplejerne bliver dygtigere til at se på sig selv og borneperspektivet, denne sammenhæng medvirker til at bornene oplever sig set og forstået - det er så vigtigt for deres trivsel, udvikling, læring og dannelse" siger Susanne Lyholm.
Institut for Relationspsykologi uddanner dagplejerne med udgangspunkt i relationens fundamentale betydning for mennesker og borns udvikling. Dagplejeleder Susanne Lyholm understreger, at arbejdet med kompetenceloftet ikke slutter efter endt uddannelse. At alle dagplejere bliver uddannet betyder, at de får et fælles sprog, som de kan blive ved med at udvikle og sammen gore hinanden dygtigere.