Vinterkabaret gennemtygger danskheden

Premieren er lige rundt om hjornet, og proverne er i fuld gang på årets vinterkabaret på Randers EgnsTeater "Hvad latter gor", der tager et satirisk livgreb med danskheden. Bag titlen gemmer sig en håndplukket buket af tekster fra to af landets bedste satireforfattere. Det har været som at gå amok i en slikbutik, fortæller instruktor, Ina-Miriam Rosenbaum.

Danskhed blev kåret til årets ord i 2016. Og hvad kunne derfor mere naturligt end at lade det omdiskuterede og svært definerbare begreb ligge til grund for en satirisk omgang vinterkabaret. Det var i hvert fald, hvad instruktor Ina-Miriam Rosenbaum tænkte, da hun for fjerde gang blev spurgt, om hun ville tage roret til endnu en omgang kabaret på Randers Egnsteater.

"Jeg synes, det er er nærliggende for en nyskrevet og aktuel Kabaret at tage udgangspunkt i det begreb, der bliver strukket, analyseret, fortolket og gennemtygget så grundigt i disse år," siger Ina-Miriam Rosenbaum, der faktisk startede med at sige nej til endnu en omgang kabaret.

"Jeg har ét dogme når jeg laver kabaret her på teatret: det skal være overraskende for publikum. Det må ikke på nogen måde ligne den kabaret, vi lavede sidste år. Så hver gang jeg får tilbud om at lave en ny kabaret, siger jeg umiddelbart nej. For hvordan skal man toppe noget, man synes lykkedes godt sidste år. Men så sniger der sig som regel et billede, en ide, en strofe ind i mit hoved. Og for jeg ved af det, er jeg i gang med at lave en helt ny forestilling, og så fortoner den sidste kabaret sig i horisonten," siger Ina-Miriam Rosenbaum, der også denne gang endte med at sige ja.

Læs mere på www.randersegnsteater.dk 

Amok i en slikbutik

Ina-Miriam har til dette års vinterkabaret fået lov til at gå på opdagelse i de mange tekster, der gennem årene har forladt skrivebordet hos revyforfatterne René Vase og Jannik Fuglsang. De har i mange år været regnet blandt de allerbedste satiriske forfattere i landet, og det var også dem, der leverede teksten til sidste års store succes, vinterkabareten Cowgirls, der ligeledes havde Ina-Miriam Rosenbaum som instruktor.

"Det særlige her er, at jeg har fået mulighed for at grave i deres bagkatalog med 25 års gode, skarpe, sjove og skore tekster. Det er som at gå amok i en slikbutik. Jeg nyder at arbejde med deres materiale, fordi det er præcist og kan gores meget personligt. Ved at udvælge de tekster, jeg og holdet synes er sjovest, skarpest og mest aktuelle lige nu og klæder de tre skonne skuespillere bedst, får vi mulighed for at skabe et Danmarksportræt, der både er nuanceret, underholdende og tankevækkende," siger hun.

Ny kulturminister gav problemer

"Jeg håber, publikum kan affinde sig med, at de ikke ved, hvad de får, for de kommer ind i salen. Sådan vil jeg helst have det, når jeg går i teatret. Man skal helst ikke være for tryg i sæderne til en kabaret. Der må godt være lidt kaos, tvivl og modstand blandt publikum, som man som skuespiller skal overvinde. Det kommer der den bedste forestilling ud af, når det lykkes," fastslår hun, men vil dog gerne fortælle, at det gav visse udfordringer for hele produktionen, at vi skiftede kulturminister midt i det hele, da Bertel Haarder spiller en ikke helt ubetydelig rolle i kabareten.

Et rutineret hold

På holdet bag kabareten er der adskillige navne, ud over Ina-Miriam Rosenbaum, der går igen fra sidste års populære vinterkabaret Cowgirls.

På musiksiden har Jacob Venndt fået selskab af Pojken Flensborg, der ofte har spillet til teatrets forestillinger, mens skuespiller Anna Ur Konoy denne gang danner trio med Lisbeth Knopper og Morten Bo Koch.

Det er igen Sus Haugland, der står for scenografien. Hun har til årets kabaret holdt det relativt simpelt, men stadig multifunktionelt i form af et stort Ole Opfinder-mobel, der kan meget mere, end det ser ud til, og vil byde på overraskelser undervejs.

Der er premiere på "Hvad latter gor" 26. januar på Randers EgnsTeater, hvor den spiller for stort set allerede udsolgte huse indtil 11. februar. Derefter tager holdet på forsamlingshusturné, der igen i år er sponsoreret af Elro Fonden, for at slutte af tilbage på teatret sidst i marts.