Socialforvaltningen
Socialforvaltningen er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget om dig. Du finder vores kontaktoplysninger nedenfor. Gældende fra: 01.01.2025
Myndighed under Socialforvaltningen dækker over følgende afdelinger:
- Myndighed Handicap
- Myndighed Psykiatri og Udsatte
- Rusmiddelcenter.
Når en af afdelingerne indhenter oplysninger fra f.eks. læge, sygehus mv., så vil dette ofte ske med samtykke fra dig. Når vi videregiver oplysninger til andre myndigheder, så vil det oftest ske på baggrund af en anmodning fra dem, og her er vi forpligtet til kun at videresende relevante oplysninger.
Hvordan opbevarer vi dine personoplysninger
Fælles for de ovennævnte afdelinger er, at de alle registrerer og opbevarer personoplysninger om dig, i socialområdets elektroniske fagsystemer.
Hvad anvender vi dine oplysninger til?
Vi kan behandle dine personoplysninger til følgende formål:
Myndighed Handicap og Psykiatri og Udsatte indsamler og behandler oplysninger med henblik på behandling af:
- Ansøgninger om hjælp og støtte efter lov om social service. Det kan f.eks. være ansøgninger om socialpædagogisk støtte (mestreringsvejledning), ledsagelse, botilbud mv.
- Ansøgninger om tilbud efter lov om specialundervisning for voksne
- Målgruppe og uddannelsestilbud efter lov om særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse.
Rusmiddelcenteret indsamler og behandler oplysninger med henblik på behandling af:
- Ansøgninger om social stofmisbrugsbehandling efter lov om social service (medmindre der er tale om ambulant anonym behandling) og substitutionsbehandling og alkoholbehandling efter sundhedsloven (medmindre der er tale om anonym alkoholbehandling).
Myndighed Handicap og Psykiatri og Udsatte samt Rusmiddelcenteret indsamler, behandler og videregiver oplysninger med henblik følgende:
- Levering af omsorg, pleje og støtte, som du er bevilget efter lov om social service, uddannelsestilbud bevilget efter lov om særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse, tilbud/ydelse bevilget efter lov om specialundervisning for voksne og bevilgede ydelser efter sundhedsloven
- Opfølgning på og tilsyn med iværksatte indsatser efter lov om social service, sundhedsloven, lov om særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse og lov om specialundervisning for voksne
- Til brug for ledelsestilsyn og statistik (Hvilket vil ske i anonymiseret form)
- Til brug for dokumentation i henhold til lov om social service, sundhedslov, lov om særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse og lov om specialundervisning for voksne
- Oplysningerne videregives til diverse styrelser efter lovkrav.
Har vi lov til at behandle dine oplysninger?
Dine personoplysninger behandles efter lovgivningen på området eller databeskyttelsesforordningen (forordning 2016/679 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger).
Hjemlen for vores behandling af personoplysninger
Hjemlen for vores behandling af personoplysninger er:
- Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e og artikel 9, stk. 2, litra b
- Databeskyttelseslovens kapitel 3, herunder § 11, stk.1
- Lov om social service §§ 10-12, 79, 80, 82 a-d, 84, 85, 85 a, 88, 89, 96,97,98,99,100,101, 101 a,102,103,104,107,108, 110 samt kap. 24 a-d og dertil hørende bekendtgørelser.
- Bekendtgørelse om dataindberetninger på socialområdet
- Lov om almene boliger § 105
- Lov om særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse §§ 1,2,3,8,10 og dertil hørende bekendtgørelse
- Lov om specialundervisning for voksne §§ 1 og 5
- Sundhedslovens §§ 5, 41, 42a-b,138,141-142 og 193b
- Bekendtgørelse om alkoholbehandlingsinstitutioners indberetning af alkoholbehandling til Sundhedsstyrelsen §§ 1-3
- Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kap.10 ift. Ressourceforløb.
Kategorier af personoplysninger
Randers Kommune kan behandle følgende kategorier af personoplysninger om dig:
- Almindelige personoplysninger, som dine kontaktoplysninger, fx dit navn, din adresse mv.
- Fortrolige oplysninger, fx dit cpr-nummer, samt boligmæssige og sociale forhold mv., hvis det har betydning for din sag
- Følsomme oplysninger, fx helbredsoplysninger og funktionsnedsættelse, når dette har betydning for din sag. Herudover behandles også, når det er relevant, oplysninger om etnicitet.
Hvordan er vi kommet i besiddelse af dine personoplysninger
Dine personoplysninger stammer primært fra:
- CPR-registret
- E-indkomst
- Oplysninger du selv har givet til kommunen eller fra en partsrepræsentant eller værge
- Oplysninger som er indhentet med dit samtykke, f.eks. helbredsoplysninger
- Oplysninger fra dine pårørende, bisiddere osv.
- Oplysninger fra sygehus eller egen læge
- Oplysninger fra Jobcenter
- Oplysninger fra Ungdommens Uddannelsesvejledning Randers
- Oplysninger fra Sundhed og Omsorgsforvaltningen
- Oplysninger fra Familie- og rådgivningscentret
- Oplysninger fra anden tidligere opholdskommune
- Oplysninger fra kommunal, regional eller privat leverandør, der leverer omsorg, pleje og støtte, som du er bevilget efter lov om social service
- Oplysninger fra en kommunal, regional eller privat leverandør, der leverer det tilbud/den ydelse, som du er bevilget efter lov om særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse og lov om specialundervisning for voksne
- Oplysninger fra kommunal, regional eller privat leverandør, der leverer en ydelse efter sundhedsloven til dig
- Oplysninger fra Retten
- Oplysninger fra Forsorgshjem, hvor du har taget ophold og Randers Kommune er betalingskommune
- Oplysninger fra Politiet, der kan lave social underretning ved bekymring for en borgers sociale forhold
- Oplysninger fra Kriminalforsorgen i forbindelse med koordinering af "god løsladelse" fra afsoning i fængsel
- Oplysninger fra Statsadvokaten.
Hvem videregiver vi dine personoplysninger til
- Til en kommunal, regional eller privat leverandør, der skal levere den omsorg, pleje og støtte, som du er bevilget efter lov om social service. Her videregives oplysninger om visitationen, dine kontaktoplysninger og anden nødvendig information.
- Til en kommunal, regional eller privat leverandør, der skal levere det tilbud/den ydelse, som du er bevilget efter lov om særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse og lov om specialundervisning for voksne. Her videregives oplysninger om visitationen, dine kontaktoplysninger og anden nødvendig information.
- Alt efter sagens karakter, kan det være nødvendigt at videregive dine personoplysninger til anden forvaltning i kommunen f.eks. Familie- og rådgivningscentre ved bekymring for børn og unge, kontrolenheden i kommunen, andre myndigheder eller samarbejdspartnere:
- Fx videregives oplysninger, når det er relevant for sagen, til evt. partsrepræsentant, værge, fremtidsfuldmægtig eller anden fuldmagtshaver, som varetager dine interesser i sagen, fx en advokat.
- Ankestyrelsen - hvis du har klaget over en afgørelse eller hvor der er uenighed mellem kommuner om handle- og betalingsforpligtelse ved hjælp til dig
- Anmodninger fra Ankestyrelsen (af egen drift), hvor kommunen skal komme med en udtalelse om forløb mv. i en konkret sag, herunder udlevere akter i sagen til Ankestyrelsen
- Anmodninger fra Ankestyrelsen om indsendelse af konkrete sager i forbindelse med styrelsens juridiske serviceeftersyn, praksisundersøgelser mv.
- Med dit forudgående samtykke, fx ved flytning til eller ferieophold i en anden kommune, da videregiver vi oplysninger til den kommune, som du tager ophold i. Dette gør vi for, at du kan modtage hjælp efter flytningen eller under ferieophold i den nye/ midlertidige opholdskommune.
- Boligsocialenhed hvis du er optaget på boliganvisningslisten
- Ved udtalelse til statsadvokaten
- Udtalelser til samrådet
- Oplysninger til brug for genoptræning herunder sundhedscentre
- Ved bevilling af bolig videregives oplysninger til boligforeningen ift. indgåelse af lejekontrakt. Der videregives cpr.-nr. og kontaktoplysninger. Når det er relevant, videregives også værgemål/fremtidsfuldmagt.
- Den Nationale Videns- og Specialrådgivningsorganisation på det sociale område (VISO)
- Familieretshuset med henblik på deres behandling af værgemål, flytning uden samtykke
- Anmodninger fra Familieretshuset om oplysninger til brug for fertilitetsbehandling mv.
- Læger og speciallæger
- Sygehus, f.eks. hvis du indlægges. Her videregives oplysninger om sundhedsydelser.
- Politi
- Socialtilsynet
- Styrelsen for Patientsikkerhed ifm. tilsyn
- Analyseinstitutter (lovgivningsbestemt), herunder Danmarks Statistik
- Analyse- eller forskningsinstitut til kvalitetssikring ved eksterne leverandører vi videregiver navn og telefonnummer Sundhedsdatastyrelsen - Et samlet patientoverblik jf. retssikkerhedslovens § 13 og sundhedslovens §§ 41 og 42a og b.
- Vi er forpligtet til at videregive visse oplysninger om behandling for stofmisbrug til Stofmisbrugsdatabasen og alkoholbehandling til det Det Nationale Alkoholbehandlingsregister.
- Vi er i sager om ressourceforløb og efter henvisning til rehabiliteringsforløb fra Jobcenter forpligtet til at give en tilbagemelding, også uden dit samtykke.
Hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger
Personoplysninger vil blive slettet i overensstemmelse med reglerne herom. Den pågældende sagstypes oplysninger/data skal afleveres til et elektronisk arkiv (typisk 5 år efter afslutning af sagen i afdelingens fagsystemer) i en godkendt arkiveringsversion, da sagstypen og dens oplysninger skal bevares for evigt. Når arkiveringsversionen er blevet godkendt, da afleveres data til det elektroniske arkiv, og selve sagen med dens oplysninger bliver herefter slettet i afdelingens fagsystemer.
Dine rettigheder
Efter databeskyttelsesforordningen har du en række rettigheder i forhold til Randers Kommunes behandling af dine oplysninger. Du kan til enhver tid benytte dig af rettighederne, hvilket sker ved at kontakte kommunen.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på Datatilsynets hjemmeside.
Du har følgende rettigheder:
Ret til at se dine oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som Randers Kommune behandler om dig samt en række yderligere oplysninger.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig (Hvis dine oplysninger ikke er afleveret til et elektronisk arkiv). Du gøres opmærksom på, at retten til sletning af oplysninger hos offentlige myndigheder er begrænset på grund af reglerne om journalisering og arkivering.
Ret til begrænsning af behandlingen
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne - bortset fra opbevaring - med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
Databeskyttelsesrådgiver
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver, som kan kontaktes på e-mail: dpo@randers.dk.
Du kan læse mere om kontaktoplysninger og databeskyttelsesrådgiverens opgaver på kommunens hjemmeside.
Klagemuligheder
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, Randers Kommune behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på Datatilsynets hjemmeside. Som registreret har du desuden mulighed for at indbringe spørgsmål om Randers Kommunes overholdelse af databeskyttelsesloven for domstolene.