Frivilligjob: En samfundspligt og en gave

For 38-årige Jannik Derval er det vigtigt at bidrage til samfundet. Han valgte derfor et frivilligjob på ældreområdet og har ikke fortrudt sin beslutning.

Det seneste år har Jannik Derval været frivillig. Først som cykelpilot i Vorup, hvor han har givet kørestolsbundne plejehjemsboere cykelture med frisk luft, oplevelser og en god snak. Siden da er han flyttet til Nordbyen, hvor han nu er frivillig på et ældrecenter i sit lokalområde. Randers Kommune har 20 ældrecentre med frivillige tilknyttet i alle lokalområderne, så der er rig mulighed for at finde et frivilligjob tæt på ens bopæl. En af Janniks drivkræfter er at være med til at gøre en forskel for andre.

"Jeg synes, at vi har en pligt til at gøre noget for andre mennesker – særligt i vores velfærdssamfund, hvor vi får så meget forærende, er det vigtigt også at give noget igen," siger Jannik Derval.

Frivilligjob giver nye livsperspektiver

For øjeblikket er Jannik tovholder i en mandegruppe én aften om ugen for mænd, der manglede socialt samvær. De mødes, drikker kaffe, spiller kort og snakker. Janniks plan er dels at udvide konceptet til at inkludere madlavning, og dels er han optaget af at gøre gruppen bæredygtig, så fællesskabet kan bestå, hvis han på et tidspunkt ikke er en del af den længere. Og hér er han allerede kommet tæt på målet. Der er nu skabt så gode relationer mellem flere af deltagerne, at de selv mødes udover den ugentlige aften eller mødes selv, hvis Jannik ikke kan være med.

Men det er ikke kun deltagerne i mandegruppen, der får noget ud af samværet.

"Jeg synes, at frivilligjobbet er helt kanon! Som cykelpilot fik jeg selv motion, mens jeg hjalp de ældre med at få nyt indhold i deres dagligdag – og så fik vi selvfølgelig en rigtig god snak undervejs," siger Jannik Derval og fortsætter: "Samtalerne i mandegruppen giver mig nye perspektiver, og jeg får rigtig mange historier om ting, som andre har været igennem, der kan give mening i mit eget liv. Generelt er det optur, at jeg kan dele ting fra mit liv og lære af de ældres råd og livserfaring".

Han er derfor heller ikke i tvivl om, at han ville vælge frivilligjobbet på ældreområdet igen, hvis han i dag skulle vælge om, og han anbefaler det varmt til andre, der overvejer noget lignende.