Skal kommunen behandle din afgørelse på ny?
Forældre, der modtager støttende indsatser efter barnets lov § 32 (tidligere servicelovens § 52), har nu mulighed for at få genoptaget visse sager om følgeudgifter
Forældre, der modtager støttende indsatser efter barnets lov § 32 (tidligere servicelovens § 52), har nu mulighed for at få genoptaget visse sager om følgeudgifter.
Har du spørgsmål til dette, kan du ringe til nummeret længere nede, men læs først informationen og kriterierne for genbehandling nedenfor.
Ankestyrelsen har skiftet spor - ændringen gælder for alle kommuner
Med principmeddelelse 12-25 har Ankestyrelsen ændret praksis om dækning af følgeudgifter for forældre, der modtager støttende indsatser efter barnets lov § 32 (tidligere servicelovens § 52). Som følge af denne praksisændring, er der visse sager, der skal genoptages i Ankestyrelsen eller i kommunen.
Kommunen har desværre ikke mulighed for selv at finde de sager, som kan være berettiget til, at vi ser på dem igen, og derfor kan vi ikke selv genoptage sagerne. Det skyldes, at vi godt kan søge på sager efter den specifikke paragraf, men paragraffen indeholder mange typer af udgifter, og vi kan ikke lave søgning på de konkrete udgifter, der er truffet afgørelse om.
Det er både almindeligt og lovligt, men det betyder, at vi er nødt til at bede dig om selv at kigge på, om du er en af dem, der skal have genoptaget sin sag.
Når vi ser på den praksis, Randers Kommune konkret har brugt til denne type af sager, forventer vi, at kun få borgere har sager, som skal genoptages, simpelthen fordi mange af dem allerede er behandlet sådan, som Ankestyrelsen nu beder om.
Hvordan kan du se, om din sag skal genoptages?
Det første du skal undersøge er, om afgørelsen opfylder betingelserne for genoptagelse. Alle 3 betingelser skal være opfyldt:
- Afgørelsen er sendt ud i perioden 25-6-2022 til 25-6-2025
- Det handler om penge, du har søgt til at dække udgifter ved, at dit barn har fået de bestemte typer af hjælp fra kommunen, som vi har skrevet på listen længere nede. Det kan fx være dækning af udgifter til kørsel til aflastning/støtteophold eller kørsel til familiebehandling osv.
- I brevet står der, at afgørelsen er lavet efter servicelovens § 52a eller § 41. Eller efter barnets lov § 35 eller § 86. Det betyder, at det fx IKKE gælder sager om tabt arbejdsfortjeneste.
Dernæst skal du sikre, at udgifterne, du dengang søgte og fik afgørelse på, knyttede sig til en af disse typer af hjælp, som er givet efter servicelovens § 52 eller barnets lov § 32:
- Ophold i dagtilbud, fritidshjem, ungdomsklub, uddannelsessted el.lign.
- Praktisk, pædagogisk støtte (fx hjælp til at sende barnet afsted om morgenen, hjælp til konkrete udfordringer i hjemmet osv.)
- Familiebehandling/familiekonsulent
- Døgnophold/familieanbringelse sammen med dig/anden forælder/andre familiemedlemmer
- Aflastning/støtteophold (døgn) som er givet efter serviceloven § 52, stk. 3, nr. 5 eller barnets lov § 32, stk. 1, nr. 7. Det gælder med andre ord ikke aflastning efter serviceloven § 44 jf. § 86, stk. 1 el-ler barnets lov § 90, nr. 2 jf. serviceloven § 84, stk. 1.
- Kontaktperson (i nogle sager kaldet mentor)
- Anbringelse
- Praktiktilbud hvor barnet får praktikdusør via serviceloven eller barnets lov.
- Anden hjælp efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 9 eller barnets lov § 32, stk. 1, nr. 8.
Hvordan skal du forholde dig?
Hvis du har en afgørelse om udgifter til dit barns støtte, som opfylder betingelserne i afsnittet ovenfor, skal du snarest muligt videresende/indsende afgørelsesbrevet til Randers Kommune. Brug vores digitale løsning nederst på Familie- og rådgivningscentrets hjemmeside under overskriften "skriv sikkert" , f.eks. digitalpost.dk eller e-Boks. Skriv Att.: Heidi Johannesen i emnefeltet.
Hvis du er i tvivl, om din gamle afgørelse er omfattet af den nye praksis, kan du ringe til jurist Heidi Johannesen på 29 21 88 47 i Randers Kommune og beskrive afgørelsen nærmere. Heidi kan til denne type af opkald træffes mandag til fredag kl. 8-9 og desuden mandage kl. 15-16.
Endelig kan du vælge at henvende dig til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen har ikke beskrevet, hvordan dette skal foregå, men du kan ringe til deres hovednummer 33 41 12 00 og bede om nærmere oplysninger eller anvende deres kontaktformular. Vær opmærksom på, at det er den myndighed, der senest har truffet afgørelsen, der skal se på den igen, så du kan godt blive bedt om at henvende dig til kommunen, selv om du har ringet til Ankestyrelsen. Eller omvendt.
Hvad sker der ved en genbehandling?
Du får en kvittering for modtagelse.
Kommunen ser derefter på din sag igen og bruger den metode, som Ankestyrelsen nu vil have, at kommuner skal bruge. Det kan være, vi har brug for nogle ekstra oplysninger fra dig, og så vil vi bede dig om dem. Vi skal også i nogle tilfælde inddrage dit barn, og det vil vi sammen aftale, hvordan vi gør.
Når vi er færdige med at finde de oplysninger, der er brug for til genoptagelsen, vil vi træffe en ny afgørelse.
I nogle tilfælde kan du have fået et afslag, som dengang var lovligt og i tråd med Ankestyrelsens daværende praksis, men som med den nye praksis fører til, at du alligevel skal have penge. Dem vil du i så fald få udbetalt.
I andre tilfælde vil vi på trods af den nye praksis komme frem til samme resultat. I de situationer får du ikke udbetalt noget.
Hvis en beregning med den nye praksis viser, du dengang fik for mange penge, skal du stadig behol-de dem. Dem beholder du, fordi du ikke kunne vide, at det var forkert. Det kunne vi heller ikke, men det er kommunen, der skal bære den risiko, så vi opkræver ikke pengene fra dig i den situation.
Uanset hvilken afgørelse vi træffer, vil der i afgørelsesbrevet stå, om du kan klage og hvordan.
Vi forventer, at der kan gå op til 3 måneder, før du får en ny afgørelse, efter du har sendt din afgørelse ind. Hav tålmodighed og undlad at ringe igen før 3 måneder er gået.
Nyttig links
Ankestyrelsens principmeddelelse 12-25, som ændrer den gamle praksis.