
Grundejerforeninger
Ved arrangementer på grundejerforeningers arealer kan der være tilladelser, I skal søge.
Sådan ansøger du
Ved arrangementer på grundejerforenings arealer, skal I som det første lave en aftale herom med pågældende grundejerforening.
Måske er der flere tilladelser, som I skal søge. Herunder er en oversigt over tilladelser og andre informationer, som er relevante ved mange arrangementer.
Under hvert punkt er der link til det sted, hvor I eventuelt skal søge tilladelse.
Skal du søge mange tilladelser, kan du holde styr på dem i et hjælpeskema.
Hvis du skal holde et midlertidigt arrangement, skal du være opmærksom på, om det kræver byggetilladelse, godkendelse af en pladsfordelingsplan, anmeldelse af arrangementet til beredskabet m.m.
Læs om reglerne for telte, transportable konstruktioner og midlertidige arrangementer.
Ansøgningsfristerne fremgår af ovenstående side.
Der opkræves et byggesagsgebyr.
Kontakt
Spørgsmål af generel karakter kan rettes til byggesagsafdelingens vagttelefon tlf. 89 15 51 00.
Ved mere konkrete spørgsmål kan du anmode om en forhåndsdialog.
Hvis du vil holde et arrangement, hvor mange mennesker er samlet, skal du søge om tilladelse hos politiet.
Hvis du vil holde et offentligt arrangement (f.eks. et motions- eller cykelløb), skal du søge om tilladelse hos politiet.
Politiet skal give tilladelse til offentlige forlystelser og shows. Offentlige forlystelser og shows kan f.eks. være hoppepuder, tivoliforlystelser, traktortræk mv.
Politiet skal give lejlighedstilladelse til udskænkning af alkoholhol.
Fødevarestyrelsen skal høres, hvis du vil servere mad til dit arrangement. Det kan kræve en tilladelse.
Når der er salg af mad og drikkevarer ved arrangementet, så påhviler det arrangøren at opstille et passende antal toiletter i nærheden af arrangementet.
Hvis du har behov for opstilling af toilet/afledning af spildevand, må tilslutning til kloakforsyningen kun foretages af en autoriseret kloakmester. Det er dit eget ansvar at lave en aftale med autoriseret kloakmester og afholde udgifter hertil.
Hvis tilslutning skal ske til hovedkloak, skal du søge tilladelse hos Vandmiljø Randers.
Nedtagning/lukning skal også foretages af en autoriseret kloakmester.
Randers Kommune forbeholder sig ret til at opkræve betaling for afledning af spildevand samt forbrug af henholdsvis vand på kommunale arealer.
Hvis du har behov for tilslutning af el, må tilslutning kun foretages af en autoriseret elinstallatør.
Det er dit eget ansvar at lave en aftale med en autoriseret elinstallatør og afholde udgifter hertil.
Nedtagning/lukning skal også foretages af en autoriseret elinstallatør.
Randers Kommune forbeholder sig ret til at opkræve betaling for forbrug af el på kommunale arealer.
Beredskab & Sikkerhed vil foretage et lovpligtigt brandsyn til alle arrangementer, typisk én time før arrangementet starter.
Hvis arrangementet omfatter en midlertidig konstruktion, der enten skal være certificeret eller kræve byggetilladelse, skal der kunne fremvises dokumentation herfor på forlangende.
Hvis du har spørgsmål til det lovpligtige brandsyn, kan du kontakte Beredskab & Sikkerhed på tlf. 89 15 21 12 eller mail forebyggelse@bsik.dk.
På Arbejdstilsynets hjemmeside kan du se, hvilke regler der gælder for dit arrangement. Som arrangør er det din pligt at sikre, at disse regler overholdes.
Området og dets omgivelser skal dagligt renholdes og opryddes for affald, der måtte stamme fra arrangementet.
Bortskaffelse af affald sker på arrangørens regning.
Hvis I til jeres arrangement spiller musik live eller som indspillet baggrundsmusik, skal I indberette det til Koda.
Klimaet er under pres, og der er behov for handling - også når det handler om arrangementer. Selv om dit arrangement måske ikke "sviner" meget i det store billede, så henstiller kommunen til, at alle arrangører forholder sig til grønne og bæredygtige handlinger.