Oftest stillede spørgsmål om Digital Post

Her finder du en række af de oftest stillede spørgsmål om Digital Post

Digital Post -appen

Med Digital Post-appen kan du læse post fra offentlige myndigheder på mobil og tablet.

Appen hedder Digital Post.

I Digital Post-appen kan du:

  • læse, skrive, besvare, slette og flytte din Digital Post fra offentlige myndigheder 
  • finde dine gamle Digital Post-beskeder – og selvfølgelig modtage nye
  • med få klik skifte mellem de to postkasser, hvis en anden person har givet dig læseadgang til sin Digital Post.
  • hvis du bruger MitID Privat til Erhverv kan du også nemt skifte over til fx din virksomheds postkasse, eller hvis du har fået adgang til en forenings Digital Post.

    Digital Post-appen er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen. 

For at kunne oprette dig i Digital Post-appen kræver det, at du har et MitID.

Sådan henter du appen 

Du kan downloade Digital Post-appen fra App Store eller Google Play Butik til din mobiltelefon eller tablet.

Hvilke telefoner og tablets kan bruge Digital Post-appen?

Digital Post-appen er tilgængelig til både iPhones og Android-telefoner samt til tablets. Din mobiltelefon skal som minimum opfylde følgende krav:

  • for iPhones gælder det, at du har en iPhone 5s eller nyere, der kører iOS 12 eller nyere.
  • for Android-telefoner gælder det, at din mobiltelefon kører Android 7 eller nyere.

Din tablet skal som minimum opfylde følgende krav:

  • iPads skal kunne køre iOS 12 eller nyere eller iPadOS 13 eller nyere.
  • Android-tablets skal kunne køre Android 7 eller nyere.

I både Digital Post-appen og i Digital Post på borger.dk kan du:

  • læse Digital Post
  • videresende Digital Post
  • skrive ny Digital Post
  • organisere Digital Post i mapper
  • besvare Digital Post

Det er ikke al Digital Post fra det offentlige, som kan besvares. I nogle tilfælde er du nødt til at rette henvendelse ved at skrive en ny besked i stedet.

Hvis det er muligt at besvare en besked direkte, vil knappen ’Besvar’ fremgå, når du har åbnet beskeden. 

Indstillinger i Digital Post-appen 

I appen kan du modtage push-notifikationer, så du får besked om ny post. Du sætter notifikationer op i appen ved at gå i ’Indstillinger’, som findes i menuen. 

Indstillinger i Digital Post på borger.dk

I Digital Post på borger.dk har du mulighed for at ændre flere indstillinger, end du kan i appen. Det gælder fx: 

  • besked om ny post på SMS eller e-mail 
  • NemSMS-servicebeskeder
  • læseadgange til din eller andres post
  • videresend post til Digital Post-modtagere
  • se og fjerne enheder, hvor du har installeret Digital Post-appen. 

Det kræver log-in med MitID at komme på Digital Post på borger.dk.

Post fra private virksomheder

Du kan ikke modtage Digital Post fra virksomheder, som fx banker og forsikringsselskaber i Digital Post-appen. Hvis du vil læse Digital Post fra virksomheder, skal du benytte e-Boks eller mit.dk. Her kan du både læse offentlig Digital Post og få post fra virksomheder som fx banker og forsikringsselskaber, der har indgået en privat aftale med selskaberne bag platformene. Det er selskabet e-Boks A/S, der står bag e-Boks, og Netcompany A/S er selskabet bag mit.dk.

I appen kan du læse Digital Post for andre, hvis du allerede har læseadgang til en andens postkasse. Du skifter postkasse ved at trykke på dit navn i indbakken.  

Hvis du vil oprette en læseadgang til en andens Digital Post, kan du anmode om læseadgang. Det gør du ved at logge på Digital Post på borger.dk, hvor du finder læseadgange i menuen.  

Du kan læse Digital Post til din virksomhed eller forening, hvis du plejer at logge ind med dit private MitID.

Du kan læse Digital Post fra offentlige myndigheder på Virk, e-Boks, mit.dk eller i Digital Post-appen.

Hvis du vil læse Digital Post fra offentlige myndigheder på e-Boks eller mit.dk, skal du først give samtykke til dette.

Hvis du har en virksomhed tilknyttet dit CPR-nummer eller har et MitID Privat til Erhverv, kan du skifte postkasse i appen og få vist din virksomheds Digital Post. Du skifter postkasse ved at trykke på dit navn i appen. 

Læs om behandlingen af dine personoplysninger i Digital Post-appen:

Har du brug for hjælp eller spørgsmål til Digital Post, kan du skrive eller ringe til Digital Post supporten. Du kan også møde op på kommunen og få hjælp af personalet.

Ring til supporten 

Telefon: 33 98 00 33

Telefontid

  • Mandag-fredag kl. 08:00-20:00
  • Weekend og helligdage kl. 10:00-16:00
  • Den 24. og 31. december kl. 10:00-14:00 
Skriv til supporten

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp til: 

  • Digital Post på borger.dk
  • Digital Post-appen
  • Eller har generelle spørgsmål om Digital Post. 
Få hjælp i borgerservice

I de fleste kommuner skal du bestille tid, inden du møder op i borgerservice. Undersøg med kommunen, om det er obligatorisk at bestille tid i forvejen.

Hvis din smartphone eller tablet bliver stjålet eller bortkommer, kan du spærre Digital Post-appen ved at logge på Digital Post på borger.dk. 

  1. Log ind på Digital Post på borger.dk med MitID.
  2. Klik på ’Menu’ og dernæst på ’Digital Post-appen’.
  3. Klik på ’Gå til oversigt over enheder’.
  4. Vælg den enhed, du ønsker at spærre appen på og følg vejledningen.
Hvis du også har mistet dit MitID 

Hvis du også har mistet dit MitID, er det vigtigt, at du spærrer dette. Derefter kan du få genaktiveret dit MitID i borgerservice og derefter spærre Digital Post-appen. 

Hvis du har MitID på en anden enhed, end den mistede telefon, fx på en tablet eller en kodeviser, kan du nøjes med at spærre den mistede enhed. 

Du kan spærre dit MitID online med dit bruger-ID. Det gør du på MitID.dk. 

Hvis du ikke har et aktivt MitID, skal du i borgerservice for at få aktiveret dit MitID igen. 

Digital Post-appen er tilgængelig i App Store og Google Play. 

Man kan være flere om at bruge Digital Post-appen.

For at logge ind med en anden bruger, skal du logge ud og vælge gæstebruger.

Gæstebrugeren er et engangslogin, og det betyder, at der ikke kan opsættes visse indstillinger for brugeren, som fx opsætning af notifikationer på telefonen/tabletten ved besked om ny post.

Gæstebrugeren skal altid logge på med sit MitID.

Der kan kun være én bruger i appen, der kan logge ind med pinkode og/eller Face ID/Touch ID. Det vil også være den indloggede bruger, der får notifikationer, når der er ny post.

Fejlbeskeden bliver vist, fordi Digital Post-appen har registreret, at din telefon eller tablet kan være ”rooted” eller ”jailbroken”, og derfor muligvis ikke er sikker at benytte. 

Hvis din telefon eller tablet er rooted/jailbroken betyder det, at det er muligt at installere kode uden om App Store og Google Play, og at sikkerheden derfor ikke er intakt.

Du kan fortsat benytte Digital Post-appen, men du skal være opmærksom på, at du løber en sikkerhedsrisiko på eget ansvar. 

Telefon eller tablet i udviklertilstand

I visse tilfælde kan fejlbeskeden blive vist, selv om din telefon eller tablet ikke er rooted/jailbroken. Du kan fx få vist beskeden, hvis din telefon eller tablet er i udviklertilstand. 

Hvis udviklertilstand er slået til, kan du nulstille tilstanden eller slå det fra i telefonens eller tablettens Indstillinger. 

Du kan altid nulstille Digital Post-appen, hvis du har brug for at fjerne dine indstillinger og din bruger. Det gør du i indstillinger i menuen.

Du kan altid starte forfra og oprette dig som bruger igen.

Funktioner i Digital Post

Du kan læse Digital Post på borger.dk, i Digital Post-appen, på e-Boks.dk eller på mit.dk.

Du skal bruge dit MitID, når du logger ind. 

Sådan læser du Digital Post på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Forsiden fungerer som din indbakke, hvor du kan se en liste over dine modtagne beskeder.
  3. For at læse en besked skal du klikke på dens titel i indbakken. Beskeden vil derefter blive åbnet.
  4. Hvis du læser Digital Post på en pc, kan du klikke på ’Fuldskærm’ for at få vist beskeden uden de omkringliggende elementer. I fuldskærmsvisning kan du klikke på ’Zoom ind’ eller ’Zoom ud’ for at ændre skriftstørrelsen.
Sådan sender du Digital Post på borger.dk: 
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Skriv ny besked’.
  3. Find den myndighed, du vil skrive til ved at klikke på ’Vælg myndighed’. Du kan vælge mellem statslige myndigheder, regioner, kommuner og øvrige myndigheder.
  4. Når du har valgt myndighed, kan du i visse tilfælde vælge kategori for myndigheden.
  5. Når du har valgt en modtager, skal du skrive din besked ved at udfylde emnefelt og selve skrivefeltet. Du har mulighed for at vedhæfte filer til din besked.
  6. Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din besked bliver nu sendt til den valgte modtager som Digital Post.

Det er ikke al post fra det offentlige, som kan besvares. I nogle tilfælde er du nødt til at rette henvendelse ved at skrive en ny besked i stedet. Læs, hvordan du sender en ny besked under ’Sende Digital Post’.

Hvis det er muligt at besvare en besked direkte, vil knappen ’Besvar’ fremgå i værktøjslinjen på den besked, du har åbnet.

Sådan besvarer du Digital Post på borger.dk: 
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Åbn den besked, som du ønsker at besvare ved at klikke på beskeden i indbakken. 
  3. Klik på knappen ’Besvar’ for at skrive et svar til afsenderen.
  4. Når du er færdig med at skrive din besked, klikker på du på ’Send’. Din besked bliver nu sendt som Digital Post.

Du kan videresende beskeder i Digital Post direkte til en offentlig myndighed eller til en e-mailadresse som e-mail. Du kan også oprette en Digital Post-modtager, som gør det muligt for dig at videresende beskeder sikkert til en anden persons Digital Post. 

Læs om, hvordan du opretter en Digital Post-modtager under ’Opret Digital Post-modtager’.

Sådan videresender du Digital Post på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Vælg den besked, du ønsker at videresende, og tryk derefter på knappen ’Videresend’.
  3. Vælg, hvordan du vil videresende. Du kan vælge mellem at videresende til en Digital Post-modtager, en offentlig myndighed eller som en almindelig ukrypteret e-mail. Klik dernæst på ’Fortsæt’. 
  4. Du skal nu vælge en modtager. Hvis det er en Digital Post-modtager, kan du finde personens navn ved at klikke på ’Vælg fra kontaktliste’. Hvis det er en offentlig myndighed, kan du søge efter myndigheden eller klikke på ’Vælg myndighed’. Hvis det en almindelig ukrypteret e-mail, skal du skrive e-mailadressen i modtagerfeltet.
  5. Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din henvendelse bliver nu videresendt til den valgte modtager enten som Digital Post eller som e-mail.

Du kan få besked om ny post via e-mail og/eller SMS. Dette kræver blot, at du registrerer en e-mailadresse og et mobilnummer, når du er logget ind i Digital Post.

Sådan tilmelder du dig besked om ny Digital Post på borger.dk: 
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
  3. Klik på ’Redigér’ ud for ’E-mailadresse’ og ’Mobilnummer’.
  4. Indtast din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer og tryk ’Gem’. Herefter vil du få besked på e-mail og/eller SMS, når du modtager ny Digital Post.

Downloader du Digital Post-appen, kan du også få push-notifikationer direkte på din mobil eller tablet.

Vær opmærksom på at besked om ny Digital Post via SMS kun sendes mellem klokken 10 og klokken 18. Du modtager tidligst besked om ny Digital Post via SMS 2 timer efter, at du har modtaget posten i Digital Post. Derudover skal du være opmærksom på, at besked om ny Digital Post via e-mail eller push-notifikation sendes hurtigst muligt mellem klokken 8 og klokken 18.

Har du allerede åbnet posten, modtager du ingen besked om ny Digital Post via SMS, e-mail eller push-notifikation.

Du har mulighed for at slette beskeder i Digital Post.

Sådan sletter du beskeder i Digital Post på borger.dk: 
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på den besked, som du ønsker at slette, så beskeden åbner.
  3. Klik på ’Slet’, og bekræft herefter, at du vil slette beskeden ved at klikke på ’Slet besked’.
  4. Beskeden bliver nu flyttet fra din indbakke til mappen ’Slettet post’. 
  5. Hvis du vil slette beskeden helt, skal du åbne mappen ’Slettet post’, klikke på beskeden og dernæst klikke på ’Slet’.
  6. Bekræft, at du vil slette beskeden permanent ved at klikke på ’Slet besked’. Beskeden bliver nu permanent slettet. 

OBS: Hvis du ikke sletter en besked permanent, vil beskeden fortsat ligge i mappen ’Slettet post’.

For at få overblik over dine beskeder i Digital Post kan du oprette mapper, som du lægger dine beskeder i. På den måde kan du fx lettere finde beskeder fra en bestemt afsender.

Hvis du opretter en mappe i Digital Post på borger.dk, e-Boks eller mit.dk kan du automatisk se mappen på alle platformene. 

Sådan opretter du en mappe på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
  2. På forsiden finder du i venstremenuen ’Ny mappe’. Klik på denne for at oprette en ny mappe.
  3. Skriv navnet på mappen og tryk ’Enter’ eller klik uden for ’mappen’. Din mappe er nu oprettet i venstremenuen.  
Sådan flytter du en besked fra indbakken til en mappe:
  1. Klik på beskeden, så den åbner.
  2. Klik på ’Flyt til mappe’, og vælg så den mappe, hvortil du vil flytte beskeden. 
  3. Klik herefter på ’Flyt’, og beskeden bliver flyttet.

Du har mulighed for at skrive noter til beskeder i Digital Post. Det kan fx være en påmindelse til dig selv om at huske et gøremål, der er knyttet til en besked, du har modtaget.

Det er kun dig, der kan se noterne. 

Sådan opretter du en note:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på den besked i din indbakke, som du ønsker at knytte en note til.   
  3. Klik på ’Mere’ og vælg ’Tilføj note’.
  4. Skriv din note og afslut ved at klikke på ’Gem’.

Du kan altid redigere indholdet i dine noter. Det gør du ved at klikke på ’Vis note’.

Vi vil gerne være sikre på, at vi har de korrekte oplysninger, når vi sender dig enten en NemSMS-servicebesked eller besked om ny post. Du bliver bedt om at logge ind, inden du kan rette i oplysningerne i Digital Post.

Vi beder dig bekræfte dine kontaktoplysninger hver 3. måned.

I ”Vejledning til brug af Digital Post med skærmlæser og skærmforstørrelse” kan du finde information om, hvordan du bruger Digital Post på borger.dk og Digital Post-appen med skærmlæser eller skærmforstørrelse. I vejledningen er en beskrivelse af den visuelle opbygning af Digital Post på borger.dk samt en gennemgang af bl.a. navigation via landemærker og overskrifter. 

Videresend Digital Post

Du kan videresende Digital Post til en:

  • offentlig myndighed
  • Digital Post-modtager
  • e-mail.
Offentlig myndighed: 

Du kan videresende Digital Post direkte til statslige myndigheder, regioner, kommuner og øvrige myndigheder. 

Digital Post-modtager:

Du kan oprette en Digital Post-modtager, hvis du har et behov for at videresende dine Digital Post-beskeder til en virksomhed eller privatperson. Modtageren skal godkende at modtage post fra dig, før du kan videresende din post til Digital Post-modtageren.

E-mail:

Hvis du vælger at videresende til en almindelig e-mailadresse uden for Digital Post, betyder det, at beskeden sendes via en ukrypteret kommunikationskanal. Når du videresender som e-mail, er det på eget ansvar, fordi beskederne ikke længere er beskyttet af MitID. 

Sådan videresender du Digital Post til en offentlig myndighed på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Vælg den besked, du ønsker at videresende, og tryk derefter på knappen ’Videresend’. 
  3. Vælg, at du vil videresende til en myndighed og tryk på knappen ’Fortsæt’.
  4. Vælg, hvilken myndighed du vil videresende til. Du kan søge efter myndigheden eller klikke på ’Vælg myndighed’. 
  5. Hvis myndigheden, fx en kommune, har forskellige afdelinger, vil du i nogle tilfælde få vist et ekstra felt: ’Vælg kategori’.
  6. Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din henvendelse bliver nu videresendt til den valgte myndighed som Digital Post.
Sådan videresender du Digital Post til en e-mailadresse på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Vælg den besked, du ønsker at videresende, og tryk derefter på knappen ’Videresend’. 
  3. Vælg, at du vil videresende til en e-mailadresse og klik på ’Fortsæt’.
  4. Indtast e-mailadressen til den modtager, du vil videresende beskeden til.
  5. Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din henvendelse bliver nu videresendt til den indtastede e-mailadresse.
Sådan videresender du Digital Post til en Digital Post-modtager på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Vælg den besked, du ønsker at videresende, og tryk derefter på knappen ’Videresend’.
  3. Vælg ’Digital Post-modtager’, og tryk på knappen ’Fortsæt’.
  4. Vælg hvilken eller hvilke Digital Post-modtagere, du vil videresende til, ved at klikke på ’Vælg fra listen af Digital Post-modtagere’.
  5. Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din henvendelse bliver nu videresendt til den valgte Digital Post-modtager.  

Hvis du ikke har oprettet en Digital Post-modtager, vælger du ’Opret Digital Post-modtager’ og følger anvisningerne. Du kan læse mere under ’Hvordan opretter jeg en Digital Post-modtager?’.

Før du kan oprette en Digital Post-modtager, er det en god idé at have informationerne du skal bruge klar.

For at oprette en privatperson som Digital Post-modtager, skal du bruge personens fornavn, efternavn og CPR-nummer.

For at give adgang til en virksomhed eller myndighed, skal du bruge virksomhedens CVR-nummer og e-mailadresse. Du kan også angive en udløbsdato for, hvor længe du vil have Digital Post-modtageren.

Sådan opretter du en Digital Post-modtager på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’ og vælg ’Digital Post-modtagere’.
  3. Klik på ’Opret Digital Post-modtager’, og vælg om modtageren er privatperson eller en virksomhed/myndighed.
  4. Vælger du ’Privatperson’, skal du udfylde med personens fornavn, efternavn og CPR-nummer. Vælger du ’Virksomhed/myndighed’, skal du udfylde med virksomhedens CVR-nummer og e-mailadresse. For begge typer modtagere, kan du vælge en dato for, hvornår adgangen skal udløbe. Du kan også klikke på feltet ’Ingen udløbsdato’.  
  5. Afslut ved at klikke på ’Send anmodning’.
  6. Du modtager herefter en besked i Digital Post, hvor der står, hvem du har anmodet om at blive Digital Post-modtager.
  7. Modtageren af anmodningen får også en besked i Digital Post om, at vedkommende skal godkende anmodningen om blive Digital Post-modtager. Det gør man i ’Digital Post-modtagere’ under ’Menu’. 
  8. Når anmodningen er godkendt, kan du se vedkommendes navn i ’Digital Post-modtagere’ under ’Menu’. Navnet vil stå under ’Dine Digital Post-modtagere’. 
  9. I vil herefter begge modtage en besked i Digital Post med en kvittering for oprettelsen. 

En Digital Post-modtager kan altid fjernes af dig eller modtageren. 

Sådan fjerner du en Digital Post-modtager på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’ og vælg ’Digital Post-modtagere’.
  3. Klik derefter på ’Se og redigér’ ud for den modtager, du gerne vil fjerne. 
  4. Klik derefter på ’Fjern Digital Post-modtager’. Bekræft, at du ønsker at fjerne vedkommende som Digital Post-modtager. 

En Digital Post-modtager kan altid oprettes på ny. 

Hvis du har oprettet en Digital Post-modtager, og du ikke kan videresende beskeder til vedkommende, kan det være fordi, Digital Post-modtageren endnu ikke har godkendt at modtage Digital Post fra dig. 

Se status på din anmodning på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’ og vælg ’Digital Post-modtagere’.
  3. Ud for navnet på din Digital Post-modtager kan du se, om din anmodning ’Mangler godkendelse’. Hvis den gør det, har modtageren endnu ikke godkendt at blive modtager. 

Hvis en privatperson eller en virksomhed vil videresende Digital Post til dig, skal de først oprette dig som Digital Post-modtager, og du skal godkende oprettelsen.

Sådan godkender du oprettelsen som Digital Post-modtager på borger.dk:
  1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Digital Post-modtagere’.
  3. Nederst på siden under ’Andre, der har dig som Digital Post-modtager’ vil det fremgå, hvis en anden har anmodet om at oprette dig som Digital Post-modtager. 
  4. Hvis det fremgår, at oprettelsen mangler din godkendelse, skal du klikke på ’Se og redigér’ ud for det pågældende navn.
  5. Du skal nu godkende at blive Digital Post-modtager.
  6. Når du har godkendt, vil I begge modtage en besked i Digital Post med en kvittering for oprettelsen. 

Når du har godkendt, vil den anden person/virksomhed kunne videresende Digital Post til dig. Hvis du ikke ønsker at blive modtager, skal du blot afvise anmodningen.