Gode råd til en mere sikker digital hverdag

Der skal meget lidt til, før dit kodeord og login bliver sværere for hackere at finde.

Lav et stærkt kodeord

Et stærkt kodeord (password) er kendetegnet ved:

  • at være minimum 12 tegn. Jo længere det er, desto sikrere er du 
  • at bruge en kombination af bogstaver, tal og tegn. På den måde er det sværere at aflure eller knække
  • at være usædvanligt og personligt, så det er svært for andre at gætte.
Et kodeord er unikt

Et kodeord skal også være unikt. Det vil sige, at det kun må bruges ét sted. Det er for eksempel en dårlig idé at bruge det samme kodeord til både mail, sociale medier og MitID. 

Hvis du bruger samme kodeord på flere eller alle dine tjenester, kan svindlerne med det ene kodeord få fuld adgang til alle dine personlige oplysninger, hvis dit kodeord bliver lækket eller hacket.

På sikkerdigtal.dk kan du få gode råd til at lave et stærkt kodeord, der samtidig er let at huske.

To-trins-login betyder, at du skal igennem 2 trin for at logge ind. Du kan for eksempel få en sms-kode på din telefon, som du skal indtaste, efter du har indtastet dit normale kodeord.

To-trins-login er den sikreste form for adgang til e-mail, sociale medier og andre onlinetjenester. Sammen med et stærkt kodeord (password) bliver din sikkerhed forøget.

MitID er et eksempel på to-trins-login: Du taster først dit bruger-id og derefter bekræfter du adgangen med MitID-appen.

På sikkerdigital.dk kan du finde guider til, hvordan du slår to-trins-login til på forskellige tjenester.

En passwordmanager hjælper dig med at holde styr på dine kodeord. Du skal kun huske ét langt kodeord, som giver adgang til alle dine andre kordeord.

Passwordmanageren hjælper dig hurtigt og effektivt med at ændre dine kodeord, hvis du har mistanke om misbrug. 

Der findes en række passwordmanager-programmer til både din telefon og computer. Søg på internettet for at finde den, der bedst passer til dine behov.

Hvis du opdager eller mistænker, at dit kodeord (password) er blevet hacket eller lækket, skal du skifte det med det samme.

Bruger du det samme kodeord flere steder, skal du skifte det alle steder. Og allerhelst med ét unikt til hvert sted, så du ikke genbruger det samme.

Der findes hjemmesider, der kan holde øje med, om dit kodeord er blevet hacket. De giver dig også besked, hvis uheldet er ude.

Hjemmesiderne kan ikke afsøge hele internettet, men kigger på de mest udbredte hjemmesider. Du kan søge på dig selv for at se, om du er blevet ramt, og hvor du er blevet ramt. Hjemmesiderne er et supplement til sikring af dine kodeord. Skift det altid, hvis du er det mindste i tvivl.

Opdatér dine programmer

Der kommer jævnligt nye opdateringer til programmerne på din computer og telefon. Det skyldes ikke kun, at producenterne vil gøre programmerne pænere, bedre og hurtigere. En vigtig grund er at gøre programmerne mere sikre.

Dine data, som fx vigtige dokumenter, billeder og kontakter, kan være kostbare at miste. Men hvis du holder programmerne på din telefon, tablet og computer opdaterede, beskytter du dine data.

De fleste telefoner og computere sørger automatisk for opdatering af styresystemet. Det betyder, at begge kan klare de løbende opdateringer for dig.

Hvis du af en eller anden grund har slået automatisk opdatering fra, fortæller din computer dig alligevel, når der kommer en ny opdatering. Det samme gør din telefon og tablet. 

På sikkerdigital.dk kan du finde guider til, hvordan du indstiller din enhed til at opdatere automatisk.

Undgå virus på din computer, telefon og tablet

Virus er en samlet betegnelse for en række skadelige programmer, der kan skade din computer, telefon eller tablet. Får din enhed virus, kan du risikere at miste data, der er værdifulde for dig. Det kan være billeder, dokumenter og personlige oplysninger. 

Virus kommer i mange former, nogle er fx designet til at hente informationer fra din enhed, andre til at låse din adgang til egne data. 

Du beskytter dig bedst ved at have et antivirusprogram. Når du beskytter dig, er din data sikrede, hvis din computer, tablet eller smartphone kommer i berøring med virus.

Der findes flere antivirusprogrammer. De kan være både dyre og billige. Nogle er endda gratis. De gratis programmer har ikke helt samme service- og beskyttelsesniveau som dem, du betaler for. For eksempel er der sjældent nogen, du kan kontakte, hvis en virus skulle få adgang til din computer, tablet eller smartphone.

Ja, smartphones og tablets er praktisk talt computere i lille format. Derfor er det vigtigt, at begge er opdateret med den nyeste software hele tiden.

Endnu er der kun få tilfælde af virus på smartphones, men i takt med, at smartphones bliver mere udbredt, og fx bliver brugt til bankoverførsler, bliver de også mere udsatte for angreb. Du bør derfor installere et antivirusprogram til din smartphone.

Tag sikkerhedskopier

Hvis du mister din computer, telefon eller tablet, risikerer du også at miste dine data som for eksempel telefonkontakter, vigtige dokumenter og billeder. Derfor er det vigtigt, at du jævnligt tager en sikkerhedskopi af data på alle dine enheder. Så er du sikret uanset om din computer eller telefon bliver stjålet eller går i stykker. 

”Skyen” (også kaldt cloud’en) er en service på internettet, der tilbyder at kopiere og opbevare dine data. Når du sikkerhedskopierer data til skyen, får du adgang til dine data via internettet. Der findes en række firmaer på internettet, der tilbyder denne service.

Du kan bruge en ekstern harddisk til at kopiere og opbevare data fra din computer. Sådan kommer du godt i gang:

  • Køb en ekstern harddisk med rigelig plads. Dokumenter fylder typisk ikke så meget, mens musik, billeder og film fylder en del mere
  • Kopier de data, som du ønsker en kopi af, over på din eksterne harddisk
  • Væn dig til at sikkerhedskopiere jævnligt, så du altid har en opdateret sikkerhedskopi.

Brug trådløse netværk sikkert

Et trådløst netværk gør det muligt for dig at gå på internettet med din computer, tablet eller smartphone uden brug af kabler. Et trådløst netværk bruger radiobølger til at sende og modtage data.

Du finder offentlige trådløse netværk i lufthavne, på hoteller, på konferencecentre, cafeer, tog og busser, og de kræver ofte intet kodeord.

Trådløse netværk er sårbare, fordi de sender oplysninger via radiobølger uden kryptering. Det betyder, at information let kan blive opfanget, aflæst og måske misbrugt af en it-kriminel.

Der er 3 primære risici ved offentlige trådløse netværk:

  • man kan opfange data, der transmitteres via radiobølger på netværket
  • man kan manipulere data i det trådløse netværk
  • et falsk netværk kan opsnappe dine oplysninger, hvis du bliver forbundet til netværket. 

Uden kryptering er det muligt at lytte med på kommunikationen; dvs. læse e-mails, chatbeskeder og måske endda opfange brugernavne og kodeord til de hjemmesider, du besøger.

Hvordan kan jeg se, om et netværk er sikkert at bruge?

Når du bruger et offentligt trådløst netværk, har du ingen indflydelse på, hvor sikkert det er. Sikkerheden afhænger af, hvad ejeren af det trådløse netværk har indstillet det til. 

Hvis du bruger et trådløst netværk på offentlige steder, bør du anvende samme sikkerhedstiltag, som når du tilslutter dig internettet, fx VPN (Virtual Private Network), personlig firewall og antivirus på din computer.

Derudover bør du bruge kryptering, hvis du skal sende fortrolige data over det trådløse netværk. 

Hvordan sikrer jeg mig mod at tilslutte til trådløse netværk?

Der er mange trådløse netværk i luften, og med din computer, tablet eller telefon tændt risikerer du, at dit udstyr får forbindelse til åbne netværk, uden du ved det. Det kan du forhindre ved slå dit wi-fi fra, når du ikke bruger den. 

Du bør også slå automatisk tilslutning til de netværk, du tidligere har brugt, fra.

Jo bedre du sikrer dit netværk, jo sværere er det for uvedkommende at skaffe sig adgang.

Der er flere ting, du kan gøre for at sikre dit netværk. Start med at:

  • skifte navn og password på routeren. Din router kommer med et navn og et standardkodeord eller password. Du bør ændre begge dele. Det nye navn vil fremover være navnet på dit netværk
  • bruge kryptering. Trafikken mellem din router og dine enheder skal være krypteret. Din router skal indstilles til at bruge WPA2 eller WPA3.

Pas på MitID

MitID er personligt. Hold derfor altid MitID for dig selv.

Med MitID app kan du bruge MitID direkte fra din smartphone eller tablet – hvis du ikke har en smartphone kan du få en kodeviser eller kodeoplæser.

Med MitID bruges det samme bruger-id og den samme adgangskode til både netbank, offentlige hjemmesider og en lang række private tjenester på nettet.

Hvis du har mistanke om, at nogen misbruger dit MitID, skal du straks spærre det.

Har du ikke mulighed for selv at spærre det, kan du ringe til MitID support på telefon 33 98 00 10.

Del ikke dit personlige MitID eller oplysninger om MitID med andre – heller ikke din familie eller dine venner. Send heller aldrig en mail med dine MitID-oplysninger.

Offentlige myndigheder og banker m.fl. beder aldrig uopfordret om MitID

Der er tilfælde, hvor personer har udgivet sig for at være fra for eksempel en bank og på den måde lokket brugere til at afgive deres oplysninger. Offentlige myndigheder eller banker vil aldrig uopfordret bede dig om dine MitID-oplysninger over telefonen, sms eller e-mail. 

Du har pligt til straks at spærre MitID, hvis du har mistanke om, at dit MitID er kommet i forkerte hænder, eller at det bliver misbrugt af andre.

Hvis MitID bliver misbrugt, risikerer du at hæfte for misbruget. Det gælder fx, hvis du selv har udleveret oplysninger til andre og dermed gjort misbruget muligt.

Cyberhotline for digital sikkerhed

Cyberhotline for digital sikkerhed er til borgere og virksomheder, som ønsker vejledning om, hvordan de bliver mere digitalt sikre samt håndterer og forebygger digital svindel og angreb.

Cyberhotlinen kan blandt andet hjælpe med:

  • hvordan du spotter svindel på nettet, laver stærke kodeord, undgår svindel på sociale medier og sikrer dit trådløse netværk
  • at henvise dig til yderligere hjælp fra fx myndigheder, producenter eller andre aktører.

Hotlinen træffer ikke afgørelser eller sagsbehandler konkrete sager.

Hvis du har spørgsmål angående din digitale sikkerhed kan du kontakte Cyberhotline for digital sikkerhed på telefon 33 37 00 37.

  • Ved spørgsmål og generelle henvendelser er der åbent kl. 8.00 til 20.00 på hverdage og kl. 10.00 til 16.00 i weekender og helligdage.
  • Udenfor åbningstid kan du kun få hjælp til spærring af MitID.